مقامات عراقي با استقرار كادر درماني ايران در بيمارستان هاي نجف و كربلا موافقت كنند

ايلام - ايرنا - معاون درمان وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشكي از مسئولان وزارت بهداشت عراق خواست امكان حضور كادر پزشكي كشورمان را در بيمارستان هاي نجف و كربلا در ايام اربعين حسيني فراهم كنند.

به گزارش ايرنا، دكتر قاسم جان بابايي روز چهارشنبه در اجلاس مشترك مسئولان وزارت بهداشت و عراق در مرز مهران اظهار كرد: تسهيل ورود و خروج آمبولانس در مرزهاي ايران و عراق مهمترين خواسته وزارت بهداشت است و اميدواريم نيروهاي كادر پزشكي ايران بتوانند در بيمارستان هاي عراق بخصوص نجف و كربلا به منظور پيشگيري از برخي بيماري ها در اربعين 96 مستقر شوند.
وي افزود: علاوه بر زائران ايراني زوار كشورهاي افغانسان و پاكستان از طريق مرزهاي ايران عازم كشور عراق مي شوند كه امكانات خوبي در داخل كشور براي ارائه خدمات بهداشتي به آنها وجود دارد و از اين بابت نگراني خاصي نداريم.
جان بابايي با بيان اينكه بيشترين نگراني در داخل خاك عراق است، تاكيد كرد: امكانات مناسبي در اختيار داريم تا زمينه ارائه خدمات درماني مطلوب تر به زائران در عراق فراهم شود.
وي يادآور شد: 9 بيمارستان در مناطق مرزي ايران و عراق آماده ارائه خدمات به زائران بيمار و مصدوم احتمالي شده و علاوه بر اين 500 دستگاه آمبولانس، 420 پزشك متخصص، 9 هزار پيراپزشك و پرستار براي خدمات رساني به زائران اربعين مستقر مي شوند.
وي گفت: در خاك عراق نيز چهار درمانگاه در نجف، 2 درمانگاه در كربلا و 6 مركز سيار در مسير آماده خدمات رساني به زائران است و مسئولان وزارت بهداشت عراق ضمن همكاري با نيروهاي بهداشتي ايران تسهيلات لازم را در اختيار زائران قرار دهند.

**
معاون بهداشتي وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشكي گفت: مقررات و استانداردهاي بين المللي در ارائه خدمات بهداشتي به زائران اربعين بايد رعايت شود.
دكتر عليرضا رئيسي با اشاره به حضور ميليوني زائران اين موضوع را مستعد تهديدات براي انتقال بيماري ها برشمرد و افزود: توجه به سلامت آب آشاميدني به ويژه ميزان كلر آب، سلامت مواد غذايي، بيماري هاي اسهالي و تنفسي، حوادث غير مترقبه، اطلاع رساني سريع و به موقع به زائران در مواقع اضطراري اجتناب ناپذير است.
وي تاكيد كرد: فرايند ارائه خدمات بهداشتي نيروهاي ايراني در خاك عراق بايد تسهيل شود و همچنين بايد در خصوص بروز حوادث بيوتروريستي توسط گروه هاي تروريستي نيز آمادگي داشته باشيم.

**
رئيس مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تمام زائران پاكستاني و افغانستاني كه از طريق ايران عازم عراق مي شوند به منظور پيشگيري از بيماري به كشور عراق واكسن رايگان فلج اطفال دريافت مي كنند.
دكتر محمدحسن گويا افزود: دريافت واكسن آنفولانزا يكي ديگر از برنامه هاي ايران براي زائران اربعين است كه تنها براي زائران در معرض خطر انجام مي شود.
وي در خصوص واكسن وبا نيز گفت: در اين شرايط به جاي تزريق واكسن كه تاثير به سزايي ندارد در صدد ارائه آموزش هاي بهداشتي لازم به زائران است.
وي تاكيد كرد: جهموري اسلامي ايران بر اساس مقررات بين اللملي اقدام هاي لازم را براي ارائه خدمات بهداشتي و درماني به زائران اربعين انجام دهد.

**
رئيس سازمان اورژانس كشور خواستار ايجاد چهار قرار گاه مشترك در خاك عراق شد
رئيس سازمان اورژانس كشور گفت: چهار قرارگاه مشترك ايران و عراق بايد در استان هاي بغداد، كاظمين، نجف و سامرا ايجاد شود.
دكتر پيرحسين كوليوند اظهار كرد: ايجاد اين پايگاه ها به منظور هماهنگي بيشتر در ارائه خدمات بهداشتي به زائران و تجميع و هم افزايي خدمات ضروري است.
وي اضافه كرد: تعدادي از پزشكان متخصص ايراني براي ارائه خدمات در بيمارستان هاي نجف و كربلا اعزام مي شوند و از مسئولان عراقي درخواست داريم در صورت نياز به نيروي بيشتر از هم اكنون نيازهاي خود در اين زمينه را اعلام كنند.
وي تاكيد كرد: به تعداد كافي نيرو، تجهيزات و دارو براي كشور عراق ارسال شده و علاوه بر درمانگاه هاي نجف و كربلا در سه راهي كوت عراق نيز يك بيمارستان سيار مجهز راه اندازي مي شود.
وي اضافه كرد: همچينين 25 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس براي خدمات رساني و انتقال سريع تر بيماران و مصدومان ايراني در عراق مستقر مي شوند.
به گزارش ايرنا، اجلاس مشترك وزارت بهداشت ايران و عراق در خصوص راهپيمايي اربعين با حضور هيات هاي عالي رتبه كشورهاي ايران وعراق در مهران برگزار شد.
اين تفاهم نامه در 16 بند به امضاي دكتر قاسم جان بابايي معاون درمان وزير بهداشت ايران و محمد هويل معاون وزير بهداشت عراق رسيد.
اين تفاهم نامه در اجلاس مشترك هيات هاي عالي رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جمهوري اسلامي ايران و وزارت بهداشت جمهوري عراق در مرز مهران منعقد شد.
اين تفاهم نامه با موضوع سلامت زائران راهپيمايي عظيم اربعين حسيني به امضاي طرفين وزارت بهداشت ايران و عراق رسيده است.
همچنين در اين اجلاس علائق مشترك دو كشور و جنبه هاي مختلف سلامت زائران از جمله ارائه خدمات بهداشت فردي، بهداشت محيط و مواد غذايي موكب هاي مسير راهپيمايي و مناطق مرزي، مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي و مبارزه با بيماري هاي واگير و غير واگير مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
خبرنگاران: معصومه اميدي، زهرا موسوي** انتشاردهنده: حسن كهزاديان
6032/7172/6119

سرخط اخبار استان‌ها