۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82697791
T T
۰ نفر
سامانه خرید و فروش آنلاین ملك فعال شد/ پیش بینی رشد 10 درصدی قیمت ها تا پایان سال

تهران - ایرنا - نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در كمیسیون تخصصی املاك كشور از آغاز فعالیت سامانه «فست ملك» در فضای مجازی برای خرید و فروش املاك خبر داد و گفت: این سامانه با اتصال به سامانه اطلاعات و املاك و مستغلات كشور از امروز برای هموطنان در فضای مجازی قابل دسترسی است.

به گزارش ایرنا، حسام عقبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این سامانه به نشانی اینترنتی WWW.fastmelk.com قابل دسترسی است و تمام مشاوران املاك در سراسر كشور ( 650 هزار مشاور و 130 هزار دفاتر مشاوران املاك دارای پروانه كسب) به این سامانه متصل هستند.
وی با بیان اینكه برچسب این سامانه در تمام دفاتر مشاوران املاك دارای پروانه كسب نصب می شود، گفت: مردم با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری می تواند املاك خود را در سراسر كشور در این سامانه برای خرید و فروش عرضه كنند و از نظر فناوری های جدید یكی از سامانه های بروز خرید و فروش ملك در سطح كشور است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران در ادامه افزود: این سامانه به صورت آزمایشی در 2 استان كشور مورد ارزیابی قرار گرفته است تا خریداران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری ملك خود را از طریق مشاوران املاك به فروش برسانند.

**رشد معاملات مسكن در تهران و كل كشور
عقبایی با بیان اینكه آمارها از رشد معاملات مسكن در تهران و سطح كشور حكایت دارد، گفت: در 23 روز مهرماه سال 96 در سطح كشور 33 هزار و 468 قرارداد خرید و فروش مسكن و 36 هزار و 874 قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاك كشور به ثبت رسید كه در مقایسه با 23 روز مهرماه سال 95 كه 32 هزار و 987 قرارداد خرید و فروش و 39 هزار 664 قرارداد اجاره منعقد شده، روند خرید و فروش رو به رشد بوده است.
به گفته وی، در 23 روز مهرماه سال 96 در شهر تهران 10 هزار و 971 قرارداد خرید و فروش و 10 هزار و 966 قرارداد اجاره به ثبت رسیده در حالی كه در مدت مشابه سال گذشته 9 هزار و 620 قرارداد خرید و فروش و 12 هزار و 665 قرارداد اجاره به ثبت رسیده و كاهش قراردادهای اجاره نیز به علت آغاز فصل پاییز و كمتر شدن جابجایی مردم بوده است.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در كمیسیون تخصصی املاك كشور یادآور شد: پیش بینی ما این است كه بازار معاملات مسكن در كشور وارد دوران پیش رونق شده و روند معاملات مسكن رو تا پایان سال جاری به رشد خواهد بود.

**احتمال افزایش 10 درصدی قیمت مسكن در نیمه دوم سال
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران با اشاره به افزایش قیمت ها نیز گفت: در نیمه اول سال 96 ما شاهد افزایش قیمت مسكن در كشور نبودیم اما در انتظار داریم در نیمه دوم امسال رشد قیمت ها بدون جهش در حد تورم تا سقف 10 درصد خواهد بود.

**دریافت كد رهگیری برای معاملات ملكی الزامی است
عقبایی در ادامه بر دریافت كد رهگیری هنگام معاملات مسكن در دفاتر مشاوران املاك تاكید كرد و گفت: به همین منظور سامانه اطلاعات و املاك و مستغلات كشور در سال 87 راه اندازی شد و در 11 سال گذشته همواره تمام مشاوران املاك ملزم شده اند كه برای انجام تمام معاملات خرید، فروش، اجاره، هبه و یا صلح املاك از این سامانه كد رهگیری دریافت كنند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران اظهارداشت: طبق قانون نظام صنفی و سازمان تعزیرات حكومتی همه قراردادها باید كد رهگیری داشته باشند و هیچ مبلغی نباید به بهانه دریافت كد رهگیری از مردم مطالبه شود و اگر مشاور املاكی در این خصوص از مردم وجهی مطالبه كرد باید موضوع را به اتحادیه های مشاوران املاك و یا شماره تلفن 7334 اطلاع دهند تا مساله مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به امضای تفاهمنامه چهار جانبه كمیسیون تخصصی مشاوران املاك، سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و شركت راهبر قرار است در تمام دفاتر مشاوران املاك صندوق مكانیزه فروشگاهی نصب شود تا با استفاده از نرم افزارهای آن اطلاعات مالیاتی همكاران ما به سازمان امورمالیاتی منتقل شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران با اشاره به توسعه كسب و كارهای مختلف در فضای مجازی اظهارداشت: افزایش كسب و كارها در فضا مجازی نباید به فعالیت های سنتی بازار ایران لطمه تا زمینه تعطیلی آنها را فراهم كند بنابراین سامانه فست ملك پس از انجام 2 سال مطالعه و بررسی های كارشناسی امروز رونمایی شده است.
عقبایی اظهارداشت: با توجه به حادثه پلاسكو و برای جلوگیری از حوادث مشابه در كلان شهرها از این پس انجام بیمه آتش سوزی و حادثه به استناد قانون تملك آپارتمان ها و هماهنگی با بیمه مركزی در دفاتر مشاوران املاك همزمان با معامله ملك انجام می شود تا با تكمیل فرم خاصی با 50 درصد تخفیف املاك مورد نظر متعاملین بیمه آتش سوزی داشته باشد.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در كمیسیون تخصصی املاك كشور افزود: همچنین برای ایجاد اطمینان بیشتر برای خریداران، بریا نخستین بار در كشور افراد می توانند كد رهگیری خود را به سامانه 110203000 ارسال كنند تا با دریافت تاییدیه از این سامانه پیامكی، از انجام معاملات خود در دفاتر مشاوران املاك مطمئن شوند.

** بیشتر خانه های خالی مربوط به مسكن مهر است
عقبایی با اشاره به تعداد واحدهای مسكونی خالی در استان تهران گفت: اكنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسكونی خالی در كشور وجود دارد كه 650 هزار واحد آن كه بیشتر آن نیز مربوط به مسكن مهر( شهر پرند و پردیس ) است در استان تهران قرار دارد.
این فعال حوزه مسكن اضافه كرد: بخشی از خانه های خالی نیز به واحدهای مسكونی واقع در شمال شهر تهران اختصاص دارد كه مالكان آنها تمایلی به اجاره دادن آنها ندارند و امیدواریم با اعمال سیاست های مالیاتی مناسب، ملك خود را به بازار عرضه كنند.
وی گفت: هرچند كه تاكنون دریافت مالیات از خانه های خالی اجرایی نشده است اما در زمان ركود بازار به طور معمول سیاست های تشویقی در نظر گرفته می شود تا در بازار مسكن كه 40 درصد اقتصاد كشور را به خود اختصاص داده، از سوداگری و حباب سازی قیمت ها جلوگیری شود.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**1108*2025*خبرنگار: ایرج منصوری*انتشار: لیلا جودی
۰ نفر