6 آزمايشگاه استاندارد كالاهاي صادراتي و وارداتي چابهار را سنجش مي كنند

چابهار- ايرنا - معاون مديركل و رئيس اداره استاندارد چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: 6 آزمايشگاه استاندارد كالاهاي صادراتي و وارداتي به اين شهرستان را مورد سنجش و آزمون قرار مي دهند.

ناصر جدگال روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرستان چابهار داراي مرز دريايي و زميني با كشورهاي حاشيه خليج فارس، اقيانوس هند و پاكستان است و ظرفيت بالايي براي صادرات و واردات انواع كالا دارد.
وي افزود: آزمايشگاههاي صنايع نساجي و سلولزي براي آزمون پارچه و پتو، آزمايشگاه برق و الكترونيك، مصالح ساختماني، صنايع غذايي، اوزان و مقياس ها و آزمايشگاه نازلهاي سوخت در چابهار فعال هستند.
وي بيان كرد: استاندارد كالا در كشور بسيار مهم است و قبل از رسيدن به دست مصرف كننده بايد در آزمايشگاههاي مربوط به همان كالا مورد آزمون قرار گيرند.
وي ادامه داد: صادرات و واردات كالاهاي شهرستان چابهار از طريق گمرك، منطقه آزاد و بازارچه مرزي ريمدان و پيشين انجام مي شود.
رئيس اداره استاندارد چابهار گفت: كاركرد نازل هاي سوخت، مكان توليد و عرضه شن و ماسه، مصالح ساختماني، بتن، بلوك هاي سقفي، ديواري و آجر، مواد غذايي، لوازم برقي، خانگي، اوزان و مقياس كالاها و كالاهاي صادراتي و وارداتي در آزمايشگاه مجهز استاندارد چابهار مورد آزمايش قرار مي گيرند.
جدگال با اشاره به درآمد اداره استاندارد چابهار افزود: 56 ميليارد و 247 ميليون ريال درآمد 6 ماهه نخست امسال اين اداره از محل صادرات و واردات كالا بوده كه به خزانه واريز شده است.
وي گفت: هم اينك شهرستان هاي سرباز، نيكشهر، قصرقند، فنوج و كنارك فاقد اداره استاندارد و تحقيقات هستند و تمامي امورات آن از طريق اداره استاندارد چابهار انجام مي شود.
وي بيان كرد: اداره استاندارد چابهار و پنج شهرستان زير نظر اين شهرستان به شدت با كمبود نيرو مواجه است.
وي بر تكميل زيرساخت هاي مرز رسمي ريمدان چابهار تاكيد كرد و افزود: اين مرز فاقد هرگونه زيرساخت نظير فيبرنوري و اينترنت، امكانات رفاهي و ساختمان اداري براي انجام صادرات و واردات كالاست.
به گزارش ايرنا شهرستان چابهار براساس سرشماري آبان سال 1395 با جمعيت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها