۲۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 82694251
T T
۰ نفر
بقعه قيدار نبي(ع) نيازمند نجات بخشي و حفاظت اضطراري است

زنجان - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بيان اينكه مداخلات انجام شده در محوطه بناي بقعه قيدار نبي(ع) موجب از بين رفتن عمق تاريخي آن مي شود، گفت:حفاظت اضطراري و نجات بخشي از اين مكان از الزامات برنامه هاي پيش رو است.

به گزارش روز جمعه ايرنا از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، يحيي رحمتي در جلسه بررسي طرح جامع بقعه قيدار نبي(ع) در شهر قيدار افزود: پنج بنا در سطح استان از نشانه هاي اصلي معماري اسلامي در دوره سلجوقي است كه بقعه قيدار نبي(ع) يكي از آن ها است.
وي ادامه داد: متاسفانه بناي بقعه قيدار نبي(ع)، با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته، كم كم عمق تاريخي خود را از دست مي دهد.
رحمتي خاطرنشان كرد: بقعه قيدار نبي(ع) يكي اصلي ترين محورهاي گردشگري مذهبي در كشور است چرا كه بر اساس اسناد و روايات يكي از معتبرترين و ارزشمندترين بقاع پيامبران در ايران است و بايد به خوبي با حفظ هويت بنا براي آيندگان حفظ شود.
به گفته مديركل ميراث فرهنگي زنجان،صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، بناي بقعه قيدار نبي(ع) بر اساس پلان كعبه ساخته شده است ولي متاسفانه مداخلات صورت گرفته در اين بنا، پلان آن را به هم زده است.
رحمتي با بيان اينكه تاريخ يك ملت در صورت داشتن عمق تاريخي مايه افتخار است، اظهار كرد: بناهاي تاريخي بخشي از اين عمق تاريخي را رقم مي زنند و بايد در حفظ و حراست از آن ها تلاش كرد.
بناي آرامگاهي قيدار نبي (ع) در شهر قيدار (مركز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همين نام قرار دارد.
اين بنا متعلق به قيداربن اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام) از پيامبران الهي است.
قيدار نبي با نام اصلي قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم از اجداد پيامبر اسلام است كه او را فرزند اسماعيل و نياي سي ام محمد، پيامبر اسلام دانسته اند.
انتساب اين بقعه به قيدار نبي(ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تاييد قرار گرفته است.
اين بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان( ازپادشاهان ايخاني) تخريب و در سال 719 قمري احداث شد.
اين بناي آرامگاهي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اكبري** انتشار دهنده: رويا رفيعي

سرخط اخبار استان‌ها