۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82691542
T T
۰ نفر
شناسايي ماده اي ناشناخته كه نيمي از جهان هستي را تشكيل داده است

تهران– ايرنا- دو گروه مستقل از محققان توانستند ماده‌اي را شناسايي كنند كه مي گويند نيمي از جهان هستي را تشكيل داده ولي تاكنون ناشناخته بوده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، پيش از اين محققان بر اساس مدل‌سازي‌هاي كامپيوتري پيش‌بيني كرده‌ بودند كه ميزان ماده موجود در جهان بايد دو برابر چيزي باشد كه براساس مشاهدات كيهاني شناسايي شده است و اكنون دو گروه از محققان توانستند اين ماده گم شده را شناسايي كنند.
اين ماده اسرارآميز كه حدود 80 درصد جرم جهان هستي را به خود اختصاص داده و تاكنون با عنوان ماده سياه شناخته مي‌شد، از ذراتي موسوم به بريون تشكيل شده است.
اين ذرات زير اتمي سنگين از سه ذره بنيادي كوارك ساخته شده‌اند. محققان توانستند بريون‌هاي گم شده را در فضاي بين رشته‌هاي گازي كه كهكشان‌ها را به يكديگر متصل مي‌كنند، بيابند. از آنجا كه اين گازها چندان داغ نيستند و انرژي زيادي را آزاد نمي‌كنند، با استفاده از تلسكوپ‌هاي اشعه ايكس قابل مشاهده نيستند به همين علت محققان از اثر سونيائف زلدوويچ كه رفتار نور باقي‌مانده از انفجار عظيم را هنگام عبور از ميان گازهاي داغ توصيف مي‌كند، براي مشاهده اين گازها استفاده مي‌كنند.
در واقع با عبور نور از اين رشته‌هاي گازي، بخشي از الكترون‌هاي گاز پراكنده شده و گاز يونيزه موجب اعوجاج پس زمينه مايكروويو كيهاني مي‌شود.
محققان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ماهواره پلانك تلاش كردند، اين پديده را مدل‌سازي كنند و در نهايت توانستند ذرات بريون را در بين رشته‌هاي گازي بيابند.
قرار است نتايج اين تحقيقات در قالب دو مقاله در نشريه Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شود.
علمي (6)**9259**
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار:محتشمي پور
۰ نفر