۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۳
کد خبر: 82685399
T T
۰ نفر
برنامه ساخت موتورسیكلت برقی ایرانی از سال1398

تهران- ایرنا- قائم مقام مدیرعامل شركت توسعه صنایع خودرو سایپا (ایدكو) از راه اندازی خط تولید موتورسیكلت برقی از سال 1398 و تولید داخلی 10هزار دستگاه خبر داد.

به گزارش چهارشنبه تارنمای این گروه، «حسن فروزان مهر» افزود: برنامه این شركت برای امسال واردات پنج هزار دستگاه موتورسیكلت برقی است. سال آتی نیز 10 هزار دستگاه به صورت سی.كی.دی (CKD) وارد و مونتاژ می شود.
به گزارش ایرنا، سی.كی.دی بسته‌ای كامل، شامل همه قطعاتی است كه برای تولید وسیله نقلیه باید سوار شود.
فروزان مهر یادآوری كرد: ایدكو سال 1394 برای نخستین بار به واردات موتورسیكلت های برقی اقدام كرد، این موتورها پس از بررسی و گذراندن استانداردهای شماره گذاری و وارد بازار شدند و اكنون تنها شركتی است كه توانست برای محصولات خود موفق به شماره گذاری شود.
وی افزود: پارسال نیز بر اساس درخواست شهرداری تهران و با احساس نیازی كه از سوی سازمان های مختلفی چون نیروهای مسلح، پلیس راهور، شركت پست و پیك بادپا شهرداری تهران وجود داشت، با یكی از شركت های بزرگ و تولید كننده جهان وارد مذاكره شدیم.
به گفته وی، شركت مورد نظر یكی از بزرگ ترین تولیدكنندگان موتورسیكلت برقی در جهان است و سالیانه افزون بر یك میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیكلت برقی تولید و عرضه می كند.
فروزان مهر اضافه كرد: برای سرمایه گذاری و ایجاد خط تولید در شركت ایدكو و انتقال دانش فنی تولید موتور، مذاكراتی را با این شركت انجام داده ایم و توافقاتی صورت پذیرفته است؛ علاوه بر این برای بومی سازی باطری این موتورها نیز با یكی از شركت های داخلی مذاكراتی داشته ایم.
وی گفت: با 2 دانشگاه تهران و آزاد اسلامی واحد قزوین نیز به منظور داخلی سازی، راه اندازی خط تولید موتور، طراحی ظاهری، بهینه كردن باطری ها و ... مذاكراتی شده و تولید آزمایشی نمونه های اولیه در حال انجام است.

**25 میلیون ریال تخفیف شهرداری تهران به ازای هر دستگاه موتور
عضو هیات مدیره ایدكو با اشاره به اینكه موتورهای برقی بر اساس سه، پنج و 6 كیلو وات در ایران تولید می شود، گفت: موتورهای برقی كمتر از سه كیلو وات به مجوز شماره گذاری نیاز ندارد.
وی تصریح كرد: برای ترغیب استفاده از این نوع موتورها شهرداری تهران به ازای هر دستگاه موتور 25 میلیون ریال تخفیف برای مشتریان در نظر گرفته است و در سطح شهر تهران نیز مكانی برای انجام شارژ باطری این موتورها ایجاد می كند.
فروزان مهر اعلام كرد شهرداری تهران در نظر دارد با هدف كاهش آلودگی، در منطقه 12 فقط مجوز تردد موتورهای برقی را صادر كند. بنابراین به محض تامین موتورهای برقی، از تردد موتورهای بنزینی در این منطقه جلوگیری می شود.
وی بیان داشت: این طرح با تولید و عرضه موتورهای برقی بیشتر، مناطق دیگر تهران را دربرمی گیرد؛ برای حمایت بیشتر، موتورهای برقی برای تردد در این منطقه و سایر مناطق شهر تهران به دریافت طرح ترافیك نیاز ندارند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش مدیركل خودرو و نیرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: تولید خودروهای برقی در همه جای جهان مستلزم وجود یك سری زیرساخت هاست، در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه های خود را به دولت ارائه كرده است.
«امیرحسین قناتی» افزود: باید اقدام هایی از سوی سازمان های مختلف و دستگاه های ذیربط مانند شهرداری ها و وزارت نیرو برای تامین انرژی، محل ایستگاه های شارژ، ارائه تسهیلات به خریداران این خودروها و ... انجام شود.
قنانی اعلام كرد در مرحله نخست خودروهای عمومی مانند تاكسی، اتوبوس و موتورسیكلت برقی تامین می شود و در صورت تصویب برنامه ها، ابتدا پنج هزار دستگاه تاكسی، 500 هزار دستگاه اتوبوس و 10 هزار دستگاه موتورسیكلت برقی خواهیم داشت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*1961* تنظیم: محمد ملك دار* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر