۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۵
کد خبر: 82685352
T T
۰ نفر
آغاز نشست هیات های عالیرتبه 40كشور كمك كننده به افغانستان در كابل

كابل - ایرنا - سومین نشست مشترك هیأت های عالیرتبه 40 كشور و سازمان بین المللی كمك كننده به افغانستان عصر چهارشنبه در كاخ ریاست جمهوری در شهر كابل آغاز به كار كرد.

به گزارش ایرنا،در این نشست كه بر اساس توافقنامه سال قبل بروكسل برگزار شده است، عملكرد دولت وحدت ملی در سه سال گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ گیرد و بر مبنای این بررسی، كشورهای كمك كننده تعهدات مالی خود را در آینده تنظیم خواهند كرد.
یازدهمین كنفرانس بین المللی بروكسل در راستای نشست سال ۲۰۱۲ توكیو برگزار شد، در نشست توكیو تصمیم بر آن شد كه كشورهای عضو ناتو تا سال ۲۰۱۶ میلادی سالیانه چهار میلیارد دلار به افغانستان كمك كنند .
زمان این توافقنامه در سال 2016 میلادی به پایان می رسد و كشورهای عضو ناتو و آمریكا با تعیین شروطی قصد قبول كردند سالیانه مبلغ سه میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ به افغانستان كمك مالی پرداخت كنند.
از جمله شروطی كه كشورهای عضو ناتو و آمریكا برای دولت وحدت ملی افغانستان تعیین كردند شامل انجام اصلاحات انتخاباتی، تلاش برای برقراری صلح در افغانستان، مبارزه با فساد در كشور و همچنین بازگشت پناهجویان افغانستانی به كشورشان بود.
البته وقتی در نشست ماه ژوئیه سال 2016 كشورهای عضو ناتو در ورشو تصمیم گرفتند كه كمك به افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه دهند برای آگاهان سیاسی یقین شد كه نیروهای خارجی قصد دارند حداقل تا سال ۲۰۲۰ در افغانستان بمانند .
در نشست روز نخست موضوع بحث اقدامات دولت در حوزه توانمند سازی زنان بود كه «رولا غنی» همسر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در این نشست طی سخنانی به اصلاحات ، رشد اقتصاد، خدمات بهداشتی و پیشرفت هایی درحوزه زنان اشاره كرد .
وی به افزایش نقش فعال بخش خصوصی در این كشور اشاره داشت و آن را ستون فقرات برنامه توسعه افغانستان برشمرد و گفت مردم ما متعهد هستند تا این كشور را برای خود بسازند.
رولا غنی گفت كه وضعیت زنان از حالت متكی بودن به وضعیت خودكفائی در حالت تغییر است .
در این نشست دولت راهبرد مبارزه خود با فساد اداری را تشریح كرد و از جامعه جهانی ‌خواست كه بر اساس اولویت ‌های دولت افغانستان به طرح ‌های زیربنایی كشور كمك كنند.
«هوگو لارنس» سرپرست سفارت آمریكا در كابل نیز روز گذشته طی بیانیه ‌ای، برگزاری نشست سام را برای دولت افغانستان یك فرصت دیگر خواند و تاكید كرد كه انتخاب افراد شایسته در پست ‌های بلند دولتی و چگونگی مبارزه با فساد اداری در دولت وحدت ملی یك نیاز جدی است.
لارنس نشست امروز را برای تعهدات مهم اصلاحی دولت افغانستان در نشست بروكسل كه دو سال پیش برگزار شد، دانست و گفت كه این تعهدات گام های مهمی برای آوردن اصلاحات در حكومت ‌داری و امور اقتصادی برای ایجاد یك افغانستان با ثبات اند.
یكی از موفقیتی كه دولت وحدت ملی افغانستان قبل از برگزاری كنفرانس بروكسل توانست به آن دست یابد و نطر موافق كشورهای اروپایی را برای تداوم كمك جلب كند امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حكمتیار» بود كه آن را یكی از تلاش های جدی سران دولت افغانستان برای برقراری صلح و ثبات در این كشور معنا كردند.
این نشست با موضوع «خودكفایی مبنی بر چارچوب حسابدهی متقابل» (SOM) ؛ فردا هم ادامه خواهد داشت .
آساق*291**1104 **1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان