۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 82683267
T T
۰ نفر

سرنوشت مشترك آمريكا و داعش

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 82683267
سرنوشت مشترك آمريكا و داعش

تهران- ايرنا- با آشكار شدن زمينه‌هاي سقوط و افول قدرت داعش، آمريكا و ساير حاميان تروريسم به تلاش همه جانبه‌اي براي به تاخير انداختن پايان عمر داعش روي آورده‌اند تا بلكه به هر قيمت ممكن از سقوط پرشتاب پايگاه‌هاي تروريستي در سوريه جلوگيري كنند.

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله اي، آورده است: پهپادهاي نظامي آمريكا در شرق سوريه با بمباران مواضع حزب‌الله تلفات تازه‌اي را بر محور مقاومت ضد تروريستي تحميل كرده‌اند. بعلاوه تحركات حاميان تروريسم عليه ارتش سوريه و محور مقاومت، عموماً به نام داعش صورت مي‌گيرد تا بلكه از اين طريق هم با «دوپينگ تبليغاتي»، بتوانند به باقيمانده تروريست‌ها روحيه بدهند و آنها را براي عمليات انتحاري تشويق كنند. با همين انگيزه ادعا شده است كه جنايات صورت گرفته در رقه و ديرالزور، توسط «هسته‌هاي خاموش داعش انجام شده و آنها با نفوذ به داخل شهرها توانسته‌اند از داخل شهر تجهيز شوند و عمليات انتحاري عليه نيروهاي مقاومت ضد تروريستي را اجرا كنند.

علاوه بر اين، بقاياي تروريست‌ها اين روزها به شدت تحت فشارند تا ضمن «بيعت مرگ» به سوي ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت هجوم ببرند و حلقه محاصره را بشكنند. باقيمانده تروريست‌ها در ميان حلقه محاصره ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت، انگيزه چنداني براي عمليات ندارندو بعضي از آنها تسليم شده‌اند. بعلاوه درون همان حلقه محاصره نيز گزارشاتي از درگيري داخلي و برخوردهاي شديد فيزيكي با اسلحه گرم انتشار يافته كه نشان از وخامت اوضاع در جبهه تروريست‌ها دارد. اينكه آمريكا و ساير اعضاي ائتلاف اصرار دارند تروريست‌ها را به تحرك جديد وادارند، عمدتاً براي آن است كه باقيمانده تروريست‌ها نيز با اين عمليات انتحاري به كام مرگ بروند و از بقاياي آنها نيز، عملاً چيزي باقي نماند.

اين همان طرحي است كه تركي الفيصل رئيس سابق شبكه امنيتي – اطلاعاتي سعودي در ديدار با پوتين بدان اعتراف كرده بود. پوتين مايل بود بداند كه در صورت شكست قطعي و نهائي تروريست‌ها، عربستان و ساير حاميان تروريسم چه طرحي دارند؟ و با بقاياي داعش چگونه رفتار خواهند كرد؟ تركي الفيصل پاسخ داد قرار نيست هيچ يك از نيروهاي داعش از سوريه و عراق خارج شوند و به خانه‌هاي خود بازگردند بلكه تمامي آنها تا آخرين لحظه بايد بجنگند و سپس بقاياي آنها نيز نابود خواهند شد. از همان ابتدا كاملاً آشكار بود كه حتي حاميان تروريسم نيز حاضر به پذيرش و پناه دادن تروريست‌هاي اجاره‌اي نيستند و كساني را كه خود از 85 كشور جهان عضوگيري كرده اند، نخواهند پذيرفت.

اكنون كه داعش به پايان خط رسيده، دوران خودكشي و نابودي خود را به دست خود و حاميانش رقم مي‌زند و هيچ راه گريزي ندارد.
مشكل جديد آمريكا و جبهه ائتلاف آمريكائي اين است كه با توجه به تحولات اقليم كردستان عراق، تركيه نيز مدتهاست كه براي ادامه سياست‌هاي گذشته دچار ترديدهاي جدي شده و كاملاً دريافته است كه سرمايه‌گذاري بدفرجام برروي كردها و مسلح كردن آنها در سوريه و عراق باعث ايجاد مشكلات فزاينده‌اي براي تركيه شده و حتي مشكل امنيت ملي براي آنها بوجود آورده است. اردوغان و دستيارانش تصور مي‌كردند كه اوضاع منطقه براي آنها يك فرصت طلائي به ارمغان آورده تا به سوريه و عراق به چشم طعمه بنگرند و درصدد كشورگشائي باشند لكن امروزه با تلخكامي احساس مي‌كنند كه داعش، طاعون منطقه است و قرار نيست حتي تركيه از بابت آن منافعي داشته باشد.

از اين ديدگاه به عمليات اخير داعش بايد به عنوان خودكشي تروريست‌ها بنگريم ولي عمليات پهپادي آمريكا عليه نيروهاي حزب‌الله با هدف طولاني كردن جنگ عليه داعش صورت مي‌پذيرد و آمريكاي ترامپ سعي دارد از اين فرصت‌هاي پديد آمده براي اجراي سياست‌هاي آينده‌اش بهره گيري كند، چرا كه ديگر از آن يكپارچگي گذشته در جبهه حاميان داعش خبري نيست و عملاً داعش به گورستان تاريخ سپرده شده است و آخرين رمق‌هايش را نيز قرار است از ميان ببرند. زنجيره حوادث تروريستي در اروپا و در ميان كشورهاي حامي تروريسم، كمترين انگيزه‌اي براي استمرار سياست‌هاي بدفرجام گذشته را باقي نگذاشته و تصادفي نيست كه آمريكا در تحولات سوريه به تدريج احساس انزوا مي‌كند و ناچار است بار بدنامي حمايت از داعش را به تنهائي به دوش بكشد.

*منبع:روزنامه جمهوري اسلامي،1396،7،11
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

سرخط اخبار پژوهش