۵ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82678755
T T
۰ نفر

جان سختی كشتارگاه های سنتی در غرب مازندران

۵ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۹
کد خبر: 82678755
جان سختی كشتارگاه های سنتی در غرب مازندران

نوشهر- ایرنا - كشتارگاه های سنتی در شهرهای غرب مازندران با قدمت بالای 40 سال بدون برخورداری از حداقل امكانات بهداشتی و زیست محیطی سلامت عموم مردم این مناطق گردشگرپذیر را به مخاطره انداخته است.

براساس آمارهای ارائه شده از منابع رسمی ،‌ حدود 9 كشتارگاه سنتی در شهرستان های غرب مازندران با مالكیت شهرداری ها فعالیت دارد كه بنا به گفته برخی از كارشناسان و مسئولان دست اندركار، خدماتی كه در این كشتارگاه ها ارائه می شود تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست .
از سوی دیگر كشتار غیرمجازدام در برخی از مناطق حاشیه شهرهای این مناطق گردشگرپذیر از جمله در مبادی اصلی ورودی مسیرهای كنارگذرساحلی مانند نوشهر و چالوس نیز به یك معضل بهداشتی و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و زیست محیطی تبدیل شده است.
شهرستان های غرب مازندران بیشترین سهم گردشگری مازندران را دارند و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال در این مناطق، ضرورت بهسازی و ساخت كشتارگاه های صنعتی را دوچندان و پیامدهای ادامه فعالیت كشتارگاه های سنتی را تشدید می كند.
وضعیت كشتارگاه های سنتی و فرسوده این مناطق به گونه ای است كه ضریب فسادپذیری لاشه های كشتار شده را تا انتقال به بازار مصرف افزایش می دهد.
به اعتقاد كارشناسان بهداشت، بسیاری از بیماری های مشترك میان انسان و دام نیز از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی كه به شیوه كاملا غیربهداشتی كشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد.
نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نیز نشان داده كه برخی از بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است بنابراین كشتار دام در كشتارگاههای بهداشتی و نظارت پیوسته كارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری كند.
بازدیدهای میدانی از كشتارگاه ها و گزارش های ارائه شده مسئولان غرب مازندران در نشست های كارگروه سلامت و امنیت غذایی نیز گویای این واقعیت است كه بیشتر مكان های ذبح دام از حداقل موازین بهداشتی و زیست محیطی برخوردار نبوده اند و عرضه گوشت به این شكل از این مراكز به بازار می تواند سلامت عموم افراد جامعه دراین منطقه را دچار تهدید كند.
سرریز پساب و فاضلاب متشكل ازخونابه، فضولات حیوانی، امعا و احشا به داخل رودخانه های منتهی به دریای خزر، شست وشوی لاشه ها با آب غیربهداشتی، حمل گوشت با خودروهای شخصی،‌ ورود افراد غیر به داخل كشتارگاه، رعایت نشدن بهداشت فردی، عدم شست و شوی بموقع مكان ذبح دام و دیگرامكاناتی مانند پیش سردكن، اتاق انتظار و فرسودگی كوره های لاشه سوز از مهم ترین موارد غیربهداشتی است كه این دسته از كارشناسان در نشست های كارگروه سلامت و امنیت غذایی این مناطق آن را مطرح كرده اند.
** ابراز نگرانی مدیرشبكه بهداشت نوشهر از فعالیت غیربهداشتی كشتارگاه دام
مدیر شبكه بهداشت و درمان نوشهر با ابراز نگرانی از وضعیت بسیار نامطلوب و كاملا غیربهداشتی كشتارگاه دام این شهرستان گفت :‌ حدود هشت سال این كشتارگاه با مالكیت شهرداری به یك پیمانكار واگذار شده كه متاسفانه تاكنون نتوانسته به بیشتر مصوبات نشست كارگروه سلامت و امنیت غذایی برای بهبود این مكان ذبح دام عمل كند.
سید رحیم سید پور در نشست اضطراری كارگروه سلامت و امنیت غذایی هفته جاری كه با محوریت بررسی وضعیت كشتارگاه نوشهر در فرمانداری برگزار شد ، افزود :‌ در بازدید چندین باره از مكان ذبح دام این شهر، متاسفانه مواردی مانند وجود لاشه دام ها روی زمین ، سرریز فاضلاب و خون آبه به داخل رودخانه حاشیه آن و مساله حادتر آنكه شست و شوی لاشه و شكمبه با آب های غیربهداشتی مشاهده شد.
وی ادامه داد : بوی تعفن ناشی از فضولات حیوانی و پرسه زدن حشرات موذی از دیگر مواردی بود كه در این كشتارگاه دیده شده و بنابراین هرگونه مصوبه ای برای بهبود وضعیت و رفع این موارد دراین نشست كارساز نیست و این مكان ذبح دام از نظر متولیان امر بهداشت باید تعطیل شود.
** تعطیلی كشتارگاه سنتی چالوس بنا به حكم دادستان
مدیر شبكه دامپزشكی چالوس گفت :‌ با اینكه در نشست های دوره گذشته كارگروه سلامت وامنیت غذایی مصوب شده بود تا شهرداری نسبت به بهبود و اصلاح موارد غیربهداشتی این كشتارگاه اقدام كند متاسفانه مسئولان متولی در این حوزه كوتاهی كردند تا اینكه این نهاد حسب صدورحكم دادستان اقدام به پلمب این مكان ذبح دام كرد.
صفرعلی رضوی زاده ، اثرگذارترین راهكار برای رفع این معضل همیشگی در این شهرستان را عزم جدی تر مسئولان برای شتاب بخشی در روند ساخت كشتارگاه صنعتی در روستای مراد چال مرزن آباد چالوس پیشنهاد كرد.
ساخت كشتارگاه صنعتی در روستای مراد چال بخش مرزن آباد چالوس از سال 1391 در نشست كارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با هدف تامین گوشت شهرستان های نوشهر، چالوس و كلادرشت مصوب شد.
**سرریز فاضلاب كشتارگاه چالوس عامل تهدید كننده دریای خزر
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس نیز گفت :‌ فعالیت كشتارگاه دام این شهرستان به عنوان عامل تهدید كننده برای رودخانه ها و دریای خزر است به گونه ای كه این معضل درشورای حفظ حقوق بیت المال منطقه نیز مصوب و تاكید شده تا هرچه زودتر این مكان ذبح دام تعطیل شود.
ابوالقاسم محمدپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ بسیاری از حامیان محیط زیست از وضعیت بسیار مخرب و فاجعه بار فعالیت كشتارگاه به طور مستند تصویربرداری و حتی این تصاویر را در فضاهای مجازی نیز منتشر كرده اند و این وضعیت باعث شد تا دستگاه قضایی مسئولان ذیربط را زیر سئوال ببرد و بنا بر این نباید در برابر این معضل سكوت كرد.
** 6 سال انتظار برای ساخت كشتارگاه صنعتی در شهرستان چالوس
كشتارگاه صنعتی دامی یكی از طرح هایی بود كه از سال 1391 در كارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران با ظرفیت كشتارحدود هزار راس دام سبك و 100 راس دام سنگین در زمینی به گستره حدود 15 هزار مترمربع در روستای مراد چال بخش مرزن آباد چالوس مصوب شد.
سرمایه گذار و مجری این طرح دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ هر پی گیری مهمی كه لازم بود مانند تهیه زمین، فراهم كردن زیرساخت ها و نیز دریافت مجوزهای تاسیس منطبق با ضوابط مورد نظر ادارات متولی بوده است ،انجام داده ام.
فرزین حسینی نو كه مدعی شد تاكنون نزدیك به 20 میلیارد ریال برای این طرح هزینه كرده است با اظهار تاسف افزود :‌ مهم ترین خواسته هرسرمایه گذاری برای انجام كارهای عام المنفعه تسهیل درفرآیند بروكراسی اداری ، امنیت و نیز حمایت های مالی از سوی مسئولان است.
وی اظهار داشت :‌ با اینكه مسئولان محلی بویژه فرماندار چالوس حمایت های خوبی برای ساخت هرچه زودتر این كشتارگاه داشته اند ولی این عزم و اراده در وجود مسئولان استانی هنوز دیده نشده است.
این سرمایه گذار میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت این كشتارگاه را حدود 60 میلیارد ریال اعلام و گفت كه بتازگی نامه نگاری هایی با استاندار مازندران برای تخصیص این میزان تسهیلات انجام گرفته و خوشبختانه استاندار در پاسخ به این نامه ها برلزوم پی گیری هرچه سریع تر مسئولان استانی برای حل این مشكل تاكید داشته است.
به گفته حسینی ، این كشتارگاه در صورت تامین اعتبار در زمینی به گستره حدود 15 هزار متر در روستای مراد مرزن‌آباد چالوس با زیربنای حدود سه هزارمتر شامل بخش های سالن كشتارگاه در 2 طبقه همراه با قسمت همكف تمیز و كثیف ، بسته بندی گوشت ، پیش سردكن ، سردخانه ، سالن های انجماد و انتظار ساخته می شود.
وی افزود : ‌این كشتارگاه ظرفیت كشتار روزانه حدود 100 راس دام سنگین و هزار راس دام سبك را دارد و از لحاظ موقعیت در مكانی قرار دارد كه در آینده نیز درصورت نیاز به دیگر شهرستان های همجوار حتی تنكابن ، رامسر ، نور و محمود آباد نیز خدمات ارائه دهد.
مدیر جهاد كشاورزی چالوس نیز نبود حمایت های مالی را به عنوان عمده ترین عامل تاخیر درساخت این كشتارگاه در این منطقه اعلام كرد و گفت : سرمایه گذار طرح طبق مصوبه هرپی گیری كه منطبق با ضوابط بوده انجام داده است.
یزدانقلی خزایی افزود :‌مساله مهم ترآنكه همه مسئولان مرتبط با اجرای این طرح سعی دارند تا این سرمایه گذار از تسهیلات كم بهره و درازت مدت استفاده كنند تا در حین فعالیت دچار مشكل نشود.
وی اظهار داشت :‌ پی گیری كه مدتی پیش برای حل مشكل مالی این سرمایه گذار انجام گرفته آن اینكه طبق اظهار نظر مسئولان استانی ذیربط قرار است حدود 60 میلیارد ریال با سود حدود 6 درصد از محل صندوق توسعه ملی به این سرمایه گذار پرداخت شود.
مدیركل دامپزشكی مازندران نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود كه در شهرستان های ساری و بابل كشتارگاه های صنعتی ، نور و نشتارود و تنكابن نیمه صنعتی و حدود 9 كشتارگاه سنتی نیز در غرب مازندران فعالیت دارد.
سید حسن رضوانی افزود : طی سال های گذشته از ادامه فعالیت حدود 17 كشتارگاه سنتی به علت غیربهداشتی بودن جلوگیری شد.
وی گرانی زمین و صرفه اقتصادی نداشتن برای دولت را از علت های اساسی كندی روند ساخت كشتارگاه صنعتی در مناطق غرب مازندران معرفی كرد و ادامه داد : برای ساخت كشتارگاه صنعتی قریب به 2 هكتار زمین نیاز است و ضمن آنكه مكان ساخت آن نیز باید با سكونتگاه های روستایی و شهری فرسنگ ها فاصله داشته باشد.
مدیركل دامپزشكی مازندران ضوابط سخت و دست و پاگیر برخی از ادارات مانند حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری برای موافقت با ساخت كشتارگاه را از دیگر عوامل محقق نشدن به موقع این مهم در این مناطق بیان نمود.
رضوانی گفت كه نشست های فراوانی با هدف بهبود وضعیت كشتارگاه های سنتی در استانداری مازندران برگزار و دراین حوزه تصمیم های خوبی هم گرفته شد و به گونه ای از مسئولان شركت كننده در این نشست ها از جمله فرمانداران و شهرداران خواسته شد نسبت به همراهی لازم را برای بهبود وضعیت كشتارگاه ها داشته باشند.
وی اظهار امیدواری كرد كه با ساخت و بهره برداری از كشتارگاه صنعتی نشتارود در تنكابن و مرزن آباد چالوس مشكلات ذبح بهداشتی دام در غرب استان مازندران برای همیشه حل شود.
گزارش : مهراب زكی پور كینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 / 1602/1654
۰ نفر