۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82677035
T T
۰ نفر

اولین واكنش كردها به مصوبه پارلمان عراق

۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 82677035
اولین واكنش كردها به مصوبه پارلمان عراق

اربیل – ایرنا - در پاسخ به تصمیم پارلمان عراق برای صدور مجوز برای نخست وزیر این كشور جهت استفاده از نیروی نظامی در مناطق مورد مناقشه، قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم كردستان عراق با صدور بیانیه ای این تصمیم را محكوم كرد و از مردم خواست با حماسه بیشتری به مراكز رای گیری بروند.

پارلمان عراق در پاسخ به برگزاری همه پرسی اقلیم كردستان عراق علیرغم خواسته های بغداد و جامعه بین المللی روز دوشنبه با تاكید بر اینكه این اقدام غیرقانونی است حیدرالعبادی نخست وزیر عراق را مامور كرد نیروهای ارتش عراق را روانه مناطق مورد مناقشه بخصوص كركوك كرده و استاندار این استان را از سمت خود عملا بركنار كند.
پارلمان همچنین از شركتهای نفتی خواست در سریعترین زمان ممكن فعالیتهای خویش را در مناطق مورد مناقشه متوقف كنند و به فعالیتهای خویش ادامه ندهند.
این پارلمان همچنین خواهان مسدود كردن تمام دروازه های مرزی كشورهای همسایه با عراق شد.
قباد طالبانی در پاسخ به این تصمصم پارلمان عراق آن را غیرمسئولانه توصیف كرد و از مردم خواست مصمم تر از گذشته پای صندوقهای رای بروند.
همزمان با اعلام تصمیم پارلمان عراق شبكه های كردی با انجام گفتگوهایی متعدد با شهروندان درصدد تحریك احساسات عمومی مردم علیه دولت مركزی هستند.
همه پرسی استقلال كردستان عراق در شرایطی با اصرار مسعود بارزانی در شهرهای كردنشین شمال عراق در حال برگزار شدن است كه برخی مناطق مورد منازعه میان دولت مركزی و دولت اقلیم كردستان عراق در روز دوشنبه متشنج گزارش شده و بر اثر درگیری ها تعدادی كشته و زخمی شده اند.
خاورم*4*351*1770*

سرخط اخبار جهان