۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82676482
T T
۰ نفر
بازدید گردشگران  از بیت امام خمینی(ره) در خمین 60 درصد افزایش یافت

خمین - ایرنا - مدیر موسسه حفظ، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین گفت: بازدید گردشگران از بیت تاریخی امام خمینی (ره) در این شهرستان در همسنجی با نیمه نخست پارسال،60 درصد افزایش یافت.

حجت الاسلام علیرضا مرودشتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در نیمه نخست پارسال، تعداد گردشگران بیت امام، 142هزار نفر بوده كه این تعداد امسال به 230 هزار نفر افزایش یافته است.
وی اظهاركرد: تعداد بازدیدكنندگان خارجی نیز در همسنجی با مدت مشابه پارسال 20 درصد افزایش یافته است.
مدیر موسسه حفظ، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین گفت: در نیمه نخست امسال، 228 گردشگر خارجی از بیت قدیمی امام خمینی (ره) در خمین بازدید كردند كه این تعداد در مدت مشابه پارسال، حدود 200 گردشگر بود.
وی اظهاركرد: گردشگران خارجی از كشورهای آمریكا، المان، بوسنی ، ایتالیا، عراق، لبنان ، فرانسه و اسپانیا بودند كه با سفر به ایران از پرجاذبه ترین اثار تاریخی شهرستان خمین نیز بازید كردند.
حجت الاسلام مرودشتی بیان كرد: در این مدت 70 هزار جلد كتاب، بیش از چهار هزار سی دی، بروشور به منظور شناخت جایگاه، سبك زندگی و دیدگاه های حضرت امام در قالب بسته های فرهنگی به بازدید كنندگان اهدا شده است.
بیت تاریخی امام خمینی( ره ) عمارتی چهار هسته ای است كه چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ كدام از حیاط ها نقش مركزی ندارد.
جلوخان های این بنا كه بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در كنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشكل از چند ردیف تخته قطور طولی است.
بعد از عبور از ورودی كه در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی كاملا سر بسته به نام هشتی می شویم كه یك هشت ضلعی كامل است وبعد از هشتی در راهروی طویل و كم عرض و تاریكی قرار می گیریم كه به آن دالان می گویند كه این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای كاركردی این عمارت محسوب می شود.
این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر حدود 200 سال پیش ساخته و این عمارت به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است
سنگ نگاره های تیمره، كبوترخانه ها، دستكدهای زیر زمینی، قلعه های تدافعی، قلعه سالار محتشم، بیت تاریخی، تیمچه بازار،مسجد جامع و 24 بقاع متبركه ازمهمترین آثار تاریخی خمین است.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده

سرخط اخبار استان‌ها