۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82665332
T T
۰ نفر

دبیر كل ناتو خواستار واكنش جهانی به كره شمالی شد

۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹
کد خبر: 82665332
دبیر كل ناتو خواستار واكنش جهانی به كره شمالی شد

تهران - ایرنا - دبیر كل سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) روز جمعه، با اشاره به اقدامات موشكی اخیر كره شمالی، خواستار واكنش جهانی به پیونگ یانگ شد.

به گزارش ایرنا، ینس استولتنبرگ با بیان این مطلب، افزود: اقدامات موشكی اخیر كره شمالی نقض غیرمسئولانه قطعنامه های سازمان ملل متحد بوده است.
بامداد امروز جمعه كره شمالی یك موشك بالستیك میان برد از منطقه «سونان» در پیونگ یانگ شلیك كرد كه با گذر از فراز جزیره هوكایدو ژاپن در ساحل شرقی «كیپ اریمو» در جنوب این جزیره فرود آمد.
دبیر كل ناتو افزود: شلیك موشك از سوی كره شمالی، نقض غیرمسئولانه دیگری در قبال قطعنامه های سازمان ملل است. كره شمالی تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین الملل است كه ( این امر) نیازمند واكنش جهانی است.
شورای امنیت سازمان ملل نیز امروز جمعه به درخواست آمریكا و كره جنوبی برای بررسی شلیك موشك از سوی كره شمالی جلسه اضطراری برگزار می كند.
كره شمالی كه بر اساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشك های اتمی و بالستیك منع شده است در ماه های اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.
شلیك موشك توسط پیونگ یانگ در حالی انجام شده كه شورای امنیت در ابتدای هفته جاری دور هشتم تحریم ها علیه كره شمالی را در مورد برنامه های هسته ای و موشكی این كشور آغاز كرده است.
تحریم های جدیدی كه توسط ایالات متحده تهیه شده و به اتفاق آرا توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده ، شامل ممنوعیت واردات پارچه از كره شمالی و محدودیت عرضه محصولات نفتی به این كشور است.
آمریكا و متحدانش معتقدند كه تقویت تحریم ها حاكمان پیونگ یانگ را مجبور می كند برای پایان دادن به آزمایش های هسته ای و موشكی به مذاكره و گفت و گو روی آورند.
این كشور تا كنون هفت بار دست به آزمایش اتمی زده است كه سه مورد آن به ترتیب در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 ، دو مورد نیز در سال گذشته میلادی (2016) و یك مورد نیز كه یك بمب هیدروژنی قدرتمند بود سوم سپتامبر (12 شهریور) امسال و آخرین آزمایش این كشور نیز بامداد امروز جمعه 15 سپتامبر(24 شهریور) صورت گرفت.
خاورم**9377**مترجم: حمید اوضح **انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان