۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82656667
T T
۰ نفر

تحولات بازار نفت در هفته اي كه گذشت

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82656667
تحولات بازار نفت در هفته اي كه گذشت

تهران- ايرنا- بازار جهاني نفت در هفته اخير و همزمان با هفته نخست سپتامبر شاهد تحولات مثبتي از جمله افزايش سطح پايبندي ها به توافق جهاني كاهش توليد نفت از سوي اعضاي اوپك در ماه اوت (مرداد - شهريور) و اعلام آمادگي برخي كشورهاي عضو و غيرعضو اين سازمان براي تمديد اين توافق بود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، اوپك در ماه اوت 2017 (مرداد - شهريور) شاهد پايبندي 89 درصدي اعضاي آن به توافق جهاني كاهش توليد بود كه كاهش عرضه را بيشتر مديون ليبي است.
توليد نفت اعضاي اين سازمان در مقطع ياد شده با 170 هزار بشكه در روز كاهش، نسبت به بالاترين ميزان خود (در ژوئيه 2017 ميلادي) به 32 ميليون و 830 هزار بشكه در روز رسيد.
بيشتر اين كاهش به علت افزايش نا آرامي ها در ليبي و رسيدن توليد نفت آن به ميانگين 900 هزار بشكه در روز است.
كاهش عرضه نفت ليبي و سپس نيجريه، عربستان و عراق در مقطع يادشده سبب شد ميزان پايبندي اوپك به توافق جهاني كاهش توليد پنج درصد نسبت به ماه ژوئيه افزايش يابد، اما همچنان كمتر از ركورد 90 درصدي در سال جاري ميلادي است.
بلومبرگ نيز در گزارشي اعلام كرد كه «جبار اللعيبي»، وزير نفت عراق در حمايت از توافق اوپك گفته است؛ توليد روزانه نفت اين كشور در حال حاضر، چهار ميليون و 320 هزار بشكه و كمتر از چهار ميليون و 350 هزار بشكه اي است كه در خلال توافق كاهش توليد متعهد به توليد آن شد.
اللعيبي با متعهد خواندن عراق به توافق كاهش توليد گفت: بغداد آمار دقيقي از ميزان محموله هاي اقليم نيمه خودمختار كردستان كه حدود يك دهم توليد اين كشور را تشكيل مي دهد، ندارد اما طبق آمار رسيده از بلومبرگ توليد نفت اين كشور در مجموع در ماه اوت با اندكي كاهش نسبت به ماه پيش از آن، چهار ميليون و 490 هزار بشكه در روز بوده است.
در نشست ماه نوامبر اوپك و غيراوپك قرار است تمديد يا عدم تمديد توافق كاهش توليد بررسي شود.
اللعيبي آمادگي عراق را براي ادامه پايبندي به توافق يادشده در صورت تمديد آن براي پس از ماه مارس 2018 ميلادي نيز اعلام كرده است.
از سويي «آركادي ديووركوويچ»، معاون نخست وزير روسيه نيز از احتمال حمايت اين كشور از تمديد دوباره توافق كاهش توليد اوپك خبر داده است.
به اعتقاد وي؛ اين توافق به توازن بازار نفت كمك كرده است.
ديووركوويچ احتمال داده توافق اوپك دوباره تمديد شود، گرچه براي اعلام نتجه قطعي زود است و 6 ماه ديگر زمان باقي است اما بر اساس ارزيابي هاي اوليه، اين توافق در بازار موثر واقع شده است و وزارت انرژي روسيه به دقت پايبندي اين كشور به تعهد كاهش توليد را نظارت مي كند.
ضمن اينكه روسيه به عنوان يك كشور غيراوپكي، همچنان به توافق كاهش توليد پايبند بوده و توليد خود را در ماه اوت (مرداد- شهريور) به 10 ميليون و 910 هزار بشكه در روز رساند كه كمترين ميزان در يك سال اخير است.
اين در حالي است كه اين ميزان در ماه پيش از آن10 ميليون و 950 هزار بشكه بوده است.
البته علت اين كاهش، توقف موقت برداشت نفت «گازپروم نفت» از ميدان هاي فراساحلي قطب در پي تعمير و نگهداري ذكر شد.
پيش از اين، پايين ترين ميزان توليد اين كشور مربوط به ماه اوت 2016 ميلادي با ميزان 10 ميليون و 710 هزار بشكه در روز بود.
در اين مقطع، اوپك نيز با كاهش صادرات نفت از سوي اعضاي خود روبرو شد، عربستان در ماه اوت به وعده محدود كردن صادرات نفت خود به 6 ميليون و 600 هزار بشكه در روز عمل كرده و اين سبب شد تا كل صادرات نفت اوپك در ماه گذشته ميلادي به 25 ميليون 897 هزار بشكه در روز برسد.
البته همه اعضاي اوپك به جز 5 عضو ميزان صادرات نفت خود را كاهش داده اند.
صادرات نفت 5 كشور ايران، الجزاير، آنگولا، كويت و نيجريه نيز افزايش داشته است.
صادرات نفت ايران و نيجريه، ماه اوت بيشترين رشد ماهيانه را در سال 2017 داشته است.

**چه چيزي توافق كاهش توليد را تهديد مي كند؟
از جمله مسائلي كه اوپك و توافق اخير را تهديد مي كند، افزايش ذخاير نفت جهان است. چنانچه چين از يك دهه گذشته، ذخيره سازي راهبردي نفت خام را در دستور كار خود قرار داده است.
بر اساس اعلام يك شركت فناوري، انتظار مي رود چيني ها 600 ميليون بشكه نفت خام تا ماه مي سال 2016 ميلادي ذخيره كرده باشند كه اين رقم، بيشترين ميزان برآورد از ذخاير نفت خام چين تاكنون است.
همچنين از آن زمان به بعد، ميزان انباشت ذخاير نفتي چين رو به افزايش است و احتملا متجاوز از ذخاير استراتژيك نفت آمريكا باشد كه رقم 678 ميليون و 900 هزار بشكه تا هجدهم ماه گذشته ميلادي ثبت شده است.
در سال جاري ميلادي نيز حجم واردات نفت خام به چين ركورد زده و به گفته تحليلگران بازار، به طور ميانگين روزانه حدود 8 ميليون بشكه نفت خام به چين ارسال شده است.
اين در حالي است كه بيشتر آنها، در مخازن چيني ها ذخيره مي شود و به زودي همه مخازن اين كشور پر مي شود و به نگراني اوپك در راستاي كنترل قيمت منجر خواهد شد.
علاوه بر چين، كره شمالي نيز تصميم به ايجاد ذخاير راهبردي نفت گرفته است.
منابع دولتي كره شمالي، اعلام كردند كه اين كشور با پيش بيني افزايش تحريم‌هاي بين المللي، از آغاز سال جاري ميلادي براي ساخت تاسيسات ذخيره سازي با ظرفيت يك ميليون تن (معادل هفت ميليون و 147 هزار بشكه) نفت خام، برنامه ريزي كرده است.
حجم ياد شده، معادل يك دوم تا دو سوم از مجموع واردات سالانه نفت خام كره شمالي است.
كره شمالي سالانه يك ميليون و 500 هزار تا دو ميليون تن نفت وارد مي‌كند كه 90 درصد آن از چين تامين مي‌شود.
با همه اين، ذخاير جهاني نفت كاهش يافته است و انتظار مي رود كه تقاضا و قيمت نفت رو به افزايش برود.
«آمريتا سن»، تحليلگر ارشد نفت در شركت «انرژي اسپكتس» بر اين عقيده است كه تقاضاي جهاني براي نفت افزايش و بازار در سه ماه اخير به شكل قابل توجهي بهبود يافته است.
سن گفت: اگر منتظر رشد تقاضاي جهاني براي نفت هستيد، اكنون تقاضا براي اين كالا واقعا جهش كرده است و برخلاف سطح بالاي توليد، قيمت نفت بايد بالاتر برود.
وي پيش بيني كرده كه افزايش قيمت نفت به اين دليل است كه در طول هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته حجم ذخاير انبارهاي نفتي با سرعتي باور نكردني كاهش يافته‌اند.

**تحولات بازار نفت ايران/ رشد توليد نفت
تحقيقات رويترز در هفته گذشته نشان مي دهد كه توليد روزانه نفت ايران در ماه اوت 2017 ميلادي با 10 هزار بشكه افزايش نسبت به ماه پيش از آن به سه ميليون و 790 هزار بشكه رسيد.
توليد روزانه نفت ايران در ماه ژوئيه سه ميليون و 780 هزار بشكه بوده است.

**افزايش صدور نفت
بر اساس تحقيقات رويترز؛ بيشترين افزايش صادرات در ميان اعضاي اوپك در ماه اوت مربوط به ايران بوده كه صادراتش با 182 هزار بشكه افزايش نسبت به ماه جولاي به 2 ميليون و 698 هزار بشكه در روز رسيد.
آمارهاي رسمي و داده هاي حاصل از رصد نفتكش ها نيز نشان داد كه صادرات نفت ايران به مشتريان عمده آسيايي اش در ماه ژوئيه (تير - مرداد) نسبت به ماه ژوئن كه به پايين ترين رقم 14 ماه گذشته رسيده بود، افزايش يافت.
ميزان خريد نفت كره جنوبي از ايران در اين ماه نيز حدود 30 درصد رشد و خريد نفت چين از اين كشور اندكي افزايش داشته است كه كاهش خريد ژاپن و هند را جبران كرد.
بر اساس اين گزارش، چهار كشور چين، هند، كره جنوبي و ژاپن در ماه گذشته ميلادي در مجموع، يك ميليون و 620 هزار بشكه نفت در روز از ايران خريداري كرده اند.
هرچند ميزان صادرات نفت ايران به اين چهار كشور نسبت به ماه گذشته رشد داشته است اما نسبت به مدت مشابه سال پيش افت 7.1 درصدي را نشان مي دهد.
ضمن اينكه صدور نفت ايران به تركيه در نيمه نخست سال جاري ميلادي 2.5 برابر شد.
بر اساس آمار جديد موسسه آمار تركيه، حدود 82 درصد از كل واردات تركيه از ايران در نيمه اين مقطع مربوط به خريد انرژي بود.
جديدترين آمارهاي نهاد نظارت بر بازار انرژي تركيه نيز نشان مي دهد كه اين كشور در شش ماهه نخست سال 2017 ميلادي به طور ميانگين روزانه حدود 244 هزار بشكه نفت از ايران خريداري كرده است.
واردات روزانه نفت تركيه از ايران در مدت مشابه سال گذشته 105 هزار بشكه در روز بود.
بر اساس آمارهاي اوپك، قيمت هر بشكه نفت ايران در اين بازه زماني حدود 49 دلار و 91 سنت بوده و اين بدان معناست كه ايران در اين بازه زماني 2 ميليارد و 100 ميليون دلار نفت به تركيه صادر كرده است كه حدود 55 درصد از كل صادرات ايران به همسايه اش را تشكيل مي دهد.
اين كشور در مقطع ياد شده حدود 26 ميليون مترمكعب در روز از ايران گاز خريداري كرده كه افزايشي 23 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته نشان مي دهد.
در هفته اي كه گذشت، بازگشايي تدريجي پالايشگاه هاي آمريكا و ازسرگيري فعاليت آنها كه در پي طوفان هاروي تعطيل شده بودند، سير كاهشي قيمت جهاني نفت را صعودي كرد.
بر اساس پيش بيني تحليلگران بازار نفت، از جمله آمريتا سن انتظار مي رود كه به زودي با كاهش شكاف ميان عرضه و تقاضا قيمت اين كالا نيز افزايش يابد، زيرا در طول هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته حجم ذخاير انبارهاي نفتي جهان با سرعتي باور نكردني كاهش يافته است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070**1561** تنظيم: فريبا بابائي **انتشار:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد