۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82655759
T T
۰ نفر

اهداف پیدا و پنهان بزرگترین مانور رژیم صهیونیستی

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82655759
اهداف پیدا و پنهان بزرگترین مانور رژیم صهیونیستی

بیروت-ایرنا-رژیم صهیونیستی از امروز (سه شنبه) بزرگترین مانور نظامی خود را در 19 سال اخیر در مرزهای با لبنان و سوریه كلید زده است. هدف اصلی صهیونیست ها از این مانور چیست و هراس آنها برای این تدارك گسترده از كجا نشات می گیرد؟

به گزارش ایرنا، مانور رژیم صهیونیستی با شركت ده ها هزار نیروی ارتش اعم از زمینی، هوایی و دریایی آغاز شده است.
گفته می شود آخرین باری كه رزمایشی در چنین وسعت بزرگ برگزار شد به سال 1998 باز می گردد كه در آن جنگ با سوریه شبیه سازی شده بود.

**هراس از حزب الله؟
به گزارش روز سه شنبه روزنامه «النهار» لبنان، یك منبع در وزارت جنگ اسرائیل كه خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت كه در این رزمایش سناریوهای مختلفی كه ممكن است در صورت جنگ با حزب الله رخ دهد، شبیه سازی خواهد شد.
مقام ها و تحلیلگران رژیم صهیونیستی بارها تاكید كرده اند كه حزب الله را تهدید اصلی برای خود می دانند.
حزب الله در سال 2000 میلادی موفق شد رژیم صهیونیستی را كه سال ها مناطق جنوبی لبنان را در اشغال داشت از این مناطق بیرون كند.
آخرین رویارویی حزب الله و رژیم صهیونیستی به سال 2006 و جنگ سی و سه روزه برمی گردد.
بسیاری معتقدند با توجه به اینكه حزب الله در این جنگ توانست با شلیك موشك های مختلف به عمق مناطق فلسطین اشغالی قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را زیر سوال ببرد و هزینه های زیادی را بر این رژیم متحمل كند، صهیونیست ها در سال های اخیر از هرگونه جنگ جدید با لبنان هراس داشته اند.
در حدود یك سال و نیم اخیر نیز رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف مرز لبنان دست به اقداماتی از جمله حفر خندق، نصب حسگرها و دوربین های مختلف كرده است كه گفته می شود ناشی از نگرانی از ورود عناصر حزب الله به عمق فلسطین اشغالی در صورت بروز جنگ احتمالی بین دو طرف است.
حزب الله بارها اعلام كرده كه قصدش دفاع از لبنان در برابر تروریسم صهیونیستی و تكفیری است.

**نگاه رسانه های صهیونیست
روزنامه «الاخبار» لبنان روز سه شنبه در گزارشی مانور نظامی اسرائیل در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی را از نقطه نظر رسانه های این رژیم بررسی كرد.
به نوشته الاخبار، برخی گزارش های رسانه ای در اسرائیل تلاش می كنند مانور كنونی را به منزله انتقال ارتش از مرحله «بازدارندگی» به مرحله «پیروزی قطعی» در هرگونه درگیری بین ارتش اسرائیل و حزب الله در آینده وانمود كنند.
برخی رسانه ها نیز این مانور را حاوی پیام هایی دانسته اند كه با توجه به شكست های اسرائیل در سطح منطقه در مقابل حزب الله و سوریه، می توان نیاز اسرائیل را به ارسال پیام های از این دست درك كرد.
«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه «هاآرتص» در مطلبی از این پیام پرده برداشت و نوشت: «اسرائیل با این مانور درصدد ارسال پیام بازدارندگی به حزب الله است.» این حرف نشان می دهد كه تبلیغات مبالغه آمیز درباره این مانور صرفا با هدف اطمینان بخشی به شهرك نشینان اسرائیلی انجام می گیرد.
به نوشته الاخبار، اسرائیل كه در سال های گذشته همواره مقوله بهبود روزافزون وضعیت راهبردی خود را ترویج می كرد و برای اثبات این مقوله به ضعیف شدن ارتش های نظامی كشورهای پیرامون مانند مصر و اردن استناد می كرد، پس از تحولات میدانی و سیاسی اخیر در سوریه رویكرد تازه ای در پیش گرفته و خود را برای تهدیدهایی آماده می كند كه پیروزی محور مقاومت در سوریه و منطقه به دنبال خواهد داشت. این رویكرد جدید به خوبی در سخن تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص پیداست: «مانور اخیر ارتش بازتاب تحولاتی است كه مرزهای شمالی در یك دهه اخیر شاهد آن بوده است.»
الاخبار با اشاره به جزئیات این مانور نوشت: این مانور یكی از بزرگترین مانورهای ارتش اسرائیل به شمار می آید كه 30 هزار نیروی ارتش و نیروی ذخیره در آن شركت دارند و به مدت 11 روز ادامه خواهد داشت. نام این مانور «نور هدغان» برگرفته از نام «مئیر داگان» رئیس سابق موساد و لشكر شمالی اسرائیل است.
شبكه های تلویزیونی اسرائیل «شكست دادن حزب الله» را به عنوان هدف اصلی برگزاری این مانور مطرح كرده اند، این درحالی است كه «اور هیلر» تحلیلگر نظامی كانال 10 تلویزیون اسرائیل تاكید كرد كه فرماندهان شركت كننده در مانور هیچ پاسخ قطعی به سوال درباره امكان شكست دادن حزب الله و درهم شكستن اراده نبرد در آن ندادند.
هیلر این سوال را مطرح كرد كه شكست دادن حزب الله كه یك حزب برخاسته از تفكر دینی است به چه معناست؟ آیا به معنای ریشه كن كردن طرز تفكر اوست یا به معنی نابودی آن به عنوان یك حزب فعال در لبنان است؟
این تحلیلگر اسرائیلی تاكید كرد: نمی توان گفت سیاستمداران اسرائیل در جنگ آینده دستور نابودی حزب الله را به ارتش اسرائیل خواهند داد و این مساله در گرو مدت زمانی است كه ارتش اسرائیل در لبنان باقی می ماند.
به نوشته الاخبار، این سخن هیلر بدان معناست كه نمی توان حزب الله را در یك جنگ سریع و كوتاه از بین برد و ارتش اسرائیل برای این كار نیازمند حضور طولانی مدت در لبنان است؛ گزینه ای كه اسرائیل پیش از این تجربه ناموفقی در آن داشته است.
«یوسی یهوشع» تحلیلگر سیاسی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز درباره این مانور نوشت: در ارتش اسرائیل دیگر سخن از «جنگ سوم لبنان» مطرح نیست بلكه آنها درباره «جنگ در مرزهای شمالی» اعم از دو جبهه سوری و لبنانی سخن می گویند.
این رسانه با اشاره به اینكه برخی ها در ارتش اسرائیل، حزب الله را دومین ارتش قدرتمند خاورمیانه بعد از ارتش اسرائیل می دانند نوشت: حزب الله می تواند جنگ را در سطح یك «تیپ» اداره كند و از پهپادهای تهاجمی و آتش خمپاره ای و تانك ها در آن استفاده كند. حزب الله همچنین قادر است در مدت زمان كوتاهی 4 هزار نیرو را به حالت آماده باش گرد هم جمع كند همانطور كه در یكی از عملیات اخیر این حزب علیه داعش شاهد آن بودیم.
به نوشته الاخبار ارزیابی های كارشناسان اسرائیلی و فرماندهان نظامی این رژیم به خوبی گویای این مطلب است كه حزب الله بعد از مشاركت در جنگ سوریه به ارتشی حرفه ای و قدرتمند و باتجربه تبدیل شده است.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

سرخط اخبار جهان