رشد 24 درصدي ترانزيت كالا از ايران در پنج ماهه نخست امسال

تهران - ايرنا - مديركل دفتر ترانزيت و حمل ‌و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اعلام كرد: در پنج ماهه نخست امسال بيش از 4 ميليون و 18 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زميني و آبي كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال 24 درصد رشد دارد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي گفت: يك ميليون و 229 هزار تن از كالاي ترانزيت شده در اين مدت شامل موادنفتي و 2 ميليون و 789 هزار تن محموله هاي غيرنفتي بوده اند.
مديركل دفتر ترانزيت و حمل ‌و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تشكيل يادآور شد: عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي ترانزيتي را در اين مدت كالاهايي نظير مازوت، پارچه ، قطعات اتومبيل و مواد غذايي تشكيل دادند.
وي افزود: در مدت ياد شده از ميان مرزهاي كشور بندرشهيدرجايي در استان هرمزگان با 35 درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود و پس از آن مرزهاي پرويزخان با 20 درصد، بازرگان با 10.4 درصد و شهيد باهنر با 8 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
نفيسي اظهارداشت: بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي از مبدا عراق به مقصد امارات، از مبدا امارات به مقصد افغانستان و از مبدا امارات به مقصد عراق بوده است.
نفيسي، علت رشد ترانزيت كالا از خاك ايران را اقدام هاي سازمان راهداري در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران دانست.
به گزارش ايرنا، جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئوپلتيك خود به عنوان چهارراه ترانزيتي آسيا و اروپا از ظرفيت بالايي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر است؛ در برنامه ششم توسعه نيز بر توسعه ترانزيت در بخش هاي مختلف حمل ونقل جاده اي، ريلي، هوايي و دريايي به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي افزايش درآمد ارزي كشور تاكيد شده است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**1108**2025**خبرنگار: ايرج منصوري**انتشار: ليلا جودي

سرخط اخبار اقتصاد