۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۳
کد خبر: 82651424
T T
۰ نفر
نظارت بیش از3 هزارتیم دامپزشكی برعرضه بهداشتی دام زنده در سراسر كشور

تهران- ایرنا- رئیس سازمان دامپزشكی كشور گفت: برای نظارت بر كشتار و عرضه بهداشتی دام زنده در عید قربان بیش از سه هزار تیم سیار و ثابت شامل دامپزشك، كارشناس بهداشت گوشت و ناظر شرعی در سراسر كشور فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی خلج روز جمعه همزمان با عید قربان در جریان بازدید از مركز عرضه دام بهداشتی در فرحزاد تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه كشتارگاه‌های سراسر كشور روز عید قربان به ذبح قربانی تحت نظارت سازمان دامپزشكی اقدام می كنند.
وی گفت: كشتارگاه‌ها از ساعت 7 صبح تا بعدازظهر فعال هستند و سامانه 1512 دامپزشكی نیز برای دریافت تقاضای شهروندان و اعزام اكیپ ذبح دام فعالیت دارد.
** هشدار دامپزشكی استان تهران برای شیوع بیماری تب كریمه كنگو
مدیركل دامپزشكی استان تهران نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به قرار گرفتن عید قربان در فصل گرما و شیوع بیماری تب كریمه كنگو به طور جدی هشدار می‌دهیم كه مردم از ذبح دام در محیط‌ شهر و روستا خارج از مراكز بهداشتی سازمان دامپزشكی خودداری كنند.
سید اصغر برائی‌نژاد همچنین درباره اقدامات انجام شده در خصوص ذبح دام زنده بهداشتی در سطح استان تهران گفت: با هماهنگی استانداری، شهرداری، وزارت جهاد كشاورزی،‌ سازمان محیط ‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط در روز عید قربان 91 مركز عرضه بهداشتی دام زنده در استان تهران برای ارائه خدمات به مردم فعال است.
وی تصریح كرد: برای اعمال نظارت‌های بهداشتی بر ذبح دام در روزهای عرفه و عید قربان 300 دكتر دامپزشك و كارشناس دامپزشكی و ناظر شرعی در این 91 مركز تحت پوشش مستقر هستند.
برائی‌نژاد تاكید كرد: در مناطق 22 گانه شهر تهران این مراكز مستقر هستند و همچنین 14 كشتارگاه شهر تهران نیز این خدمات را در روز عید قربان ارائه می دهند‌.
مدیركل سازمان دامپزشكی استان تهران در مورد راه‌های انتقال تب كریمه كنگو از دام به انسان نیز گفت: تماس با كنه‌های آلوده و گزش آنها، تماس با خون تازه و یا خونابه دام، ورود خون یا خونابه به مخاط چشم و یا زخم بدن و دهان و حتی تماس با گوشت تازه می‌تواند این بیماری را منتقل كند.
وی خاطرنشان كرد: ازآنجایی‌كه بیماری تب كریمه كنگو علائم مشخصی در دام ندارد،‌ توصیه ما این است كه مردم به‌هیچ‌وجه خودشان اقدام به ذبح دام نكنند و حتما از مراكز تحت پوشش دامپزشكی دام خود را تامین كنند.
وی توصیه كرد كه گوشت ذبح شده را برای از بین بردن ویروس احتمالی تا 24 ساعت در یخچال نگهداری كنند.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشاردهنده:نوشین مطلبی خواه
تهرام//13527244
۰ نفر