۸ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 82648985
T T
۰ نفر
4 هزار هكتار از باغ های لیموترش هرمزگان احیاء شده است

بندرعباس - ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت: بیش از چهار هزار هكتار از باغ های لیموترش این استان ظرف پنج سال گذشته امحاء شده ، احیا و زیر كشت مجدد قرار گرفته است.

ناصرحیدری پوری روز چهار شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد : همچنین با امحاء 13هزارهكتار از باغ های لیموترش مبتلا به بیماری جاروك جاودگر ظرف 14سال گذشته در هرمزگان وسعت این باغ ها به كمتراز هفت هزار هكتار كاهش یافته بود.
وی از رودان ، میناب و بندرعباس بعنوان بهترین مكان برای توسعه باغهای لیموترش محلی نام برد و افزود: در مناطق یاد شده درخت لیموترش (محلی) پس از سه سال به ثمردهی و ارتفاع مناسب می رسد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان خاطر نشان ساخت: به همین دلیل چهارهزارهكتاراز باغ های لیموترش امحاء شده شرق این استان با استفاده از نهال های اصلاح شده مقاوم به بیماری جاروك جادوگر به نام پرشین لایم و بعضی از گونه های بومی مجددا زیركشت قرار گرفت.
حیدری پوری تاكید كرد : بارنامه های صادرشده از سوی شركت های حمل و نقل كشاورزی مستقر در بندرعباس ، میناب و رودان نشان از افزایش تولید محصول باغهای لیموترش در هرمزگان با محوریت شهرستان رودان دارد.
به گفته وی براساس مستندات موجود ازجمله گزارش ساعت كاركرد دستگاههای سنگین( لودرو بولدوزر) از20هزارهكتار باغهای لیموترش هرمزگان 13هزارهكتار آن بطور كلی امحا شده كه خوشبختانه با تلاش كارشناسان و همت بهره برداران احیاء آنها درحال انجام است.
این مقام مسئول ابراز داشت: طی چهارسال گذشته تاكنون ضمن توزیع پنج هزار اصله نهال مقاوم به بیماری جاروك جادوگر به نام پرشین لایم (تولیدنهالستانهای فارس و مازندران) بین پنج تا 10 باغ مادری اصلاح شده نیز ایجاد شده كه با استفاده از پیوندك های آنها نسبت به ایجاد و احیاء باغ های بیشتر اقدام خواهد شد.
صالحی یاد آور شد: در راستای ایجاد باغهای لیموترش امحاء شده شرق هرمزگان با استفاده ازنهال های اصلاح شده مقاوم به بیماری جاروك جادوگر با چند شركت در استانهای مازندران ، قزوین و فارس قرارخرید نهال بسته ایم كه با قیمت یارانه ای دراختیار باغداران گذاشته می شود.
وی در ادامه از احیاء باغهای مركبات و نخلستانهای پیر وفرسوده هرمزگان با محوریت دشت مركزی و شمالی میناب بعنوان یكی از طرح های در دست اقدام این سازمان نام برد و گفت : بمنظوراجرای صحیح و افزایش درآمد بهره برداران قرارداد مطالعاتی آن با یك شركت مشاوربا تجربه امضا شده است.
حیدری پوری یاد آور شد: در شرایط فعلی میزان درآمدكشاورزان ساكن دشت مركزی میناب ( در سطح حدود11هزارهكتار) سالانه به 35میلیارد تومان می رسد كه با عملی شدن این طرح علمی؛ رقم مذكوربا بیش از شش برابرافزایش به بیش از 210 میلیارد تومان در سال می رسد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان تصریح كرد: هرچند اجرای این طرح نیاز به مطالعات جدید و بكارگیری شیوه های نوین دارد اما تنها راه عملی آن بستگی به همكاری ومشاركت همه جانبه بهره برداران دشت مركزی و شمالی میناب دارد.
به گفته وی برای احیاء فعالیت های كشاورزی دراراضی دشت شمالی میناب نیز قراردادی برای تامین 10میلیون مترمكعب از آب مخزن سد شمیل و نیان برای زیركشت بردن 250هكتاراز زمین های این دشت (برای كشت گندم ، دانه های روغنی و سبزی و صیفی) با شركت سهامی آب منطقه ای هرمزگان برای سال زراعی جدید(مهر96تامهر97) منعقد شده است.
وی از ایجاد تشكل های كشاورزی تحت عنوان شركت سهامی و یا تعاونی تولید بعنوان بهترین راهكار برای كشت یكپارچه در دشت مركزی و شمالی میناب (درمجموع به وسعت 14هزارهكتار) نام برد وگفت : با توجه به توانایی های موجودمی توان با الگوبرداری ازطرح های موفق در داخل و خارج از كشوراین دشت را به یكی از مهم ترین مناطق زیركشت مركبات ، نخلستان و سبزی و صیفی تبدیل كرد.
حیدری پوری افزود: اصلاح باغهای مركبات و نخلستان های فرسوده و غیر اقتصادی در بخشی از مناطق هرمزگان آغاز شده طوریكه در چهارسال گذشته تاكنون هشت هزارو 500 اصله نخل تولید شده به روش كشت بافت توزیع و پیش بینی های لازم برای تامین 16هزاراصله پاجوش برای احداث نخلستانهای یكپارچه و جدید در بخش شمیل صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همه طرح هادر راستای افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از آب كمتر درزمین های كشاورزی هرمزگان در حال انجام است طوریكه تاكنون نزدیك به 100هزارهكتاراز باغها و مزارع این استان با استفاده از روش های نوین آبیاری می شوند.
به گفته در نیمه اول امسال نیز با اجرای آبیاری نوین در سطح دو هزارو 800هكتار از زمین زراعی و باغی هرمزگان بعنوان یكی از پنج استان برترمعرفی شد درحالیكه حدود هشت هزارو400 هكتارطرح آماده ارائه به بانك ها برای تامین مالی داریم.
وی ازكشت متراكم با محوریت گوجه فرنگی ، خیارسبز و فلفل دلمه ای بعنوان یكی دیگر از طرح های دردست اقدام این سازمان نام برد و گفت: در سال زراعی جاری(مهر95تامهر96) مجوزهای لازم برای احداث سازه های گلخانه ای در سطح 96هكتار صادر شده كه 40هكتارآن با دریافت تسهیلات درحال اجرای سازه هستند.
حیدری پوری یاد آور شد : بمنظور استفاده بهینه از آب و همچنین افزایش تولید دو هزارو 520هكتاراز مزارع این استان با استفاده از نوار تیپ آبیاری می شوند.
'براساس گزارشهای منتشره ازسطح 174هزارهكتار زمین كشاورزی هرمزگان 125هزارهكتار آن قابلیت اجرای ابیاری نوین را دارند كه تاكنون نزدیك به 100هزارهكتار آن انجام شده است.'
رئیس سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان به مناسبت هفته دولت درگفت وگو با خبرنگاران رسانه های همگانی از اجرای 32 طرح آبخیزداری با مشاركت مردم ، صادرات 100نفر شتر به كویت و قطر، تولید 9هزارتن میگوی پرورشی و چهارهزارو300تن ماهی در قفس بعنوان بخشی دیگر از فعالیت های انجام شده در سال زراعی جاری (مهر95تامهر96) دراین استان نام برد.
وسعت زمین های كشاورزی هرمزگان 174هزارهكتار با تولید سالانه دو میلیون و 300هزارتن محصول باغی و زراعی خارج از فصل اعلام شده است.
طبق اطلاعات منتشره وزارت جهاد كشاورزی هرمزگان با صید سالانه 285هزارتن انواع آبزیان، تولید سالانه 9هزارتن میگو و چهارهزارو 300تن ماهی پرورشی در قفس های دریایی و 120هزارتن لیموترش و17هزارتن انبه رتبه اول كشور را در بین استانهای تولید كننده این محصولات به خود اختصاص داده است.
دراین اطلاعات اضافه شده استان هرمزگان در زمینه تولید و همچنین سطح زیر كشت نخلستانها ، باغهای مركبات و محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل و همچنین پرورش شتردر بین استانهای دوم تا پنجم قرار دارد.
6149/6048
خبرنگار : رضا گیلانی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در كانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

سرخط اخبار استان‌ها