۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82642329
T T
۰ نفر
هشدار چين به آمريكا درباره ميزباني از وزير دفاع تايوان

پكن - ايرنا - چين كه تايوان را يك استان منزوي مي داند، به سفر وزير دفاع اين جزيره به آمريكا و ميزباني واشنگتن از «فنگ شي كوان» هشدار داد.

به گزارش ايرنا به نقل از نشريه تايوان نيوز، «فنگ» وزير دفاع تايوان قرار است در جريان سفر به كشورهاي حوزه آمريكا مركزي در مسير رفت و برگشت توقف هايي در نيويورك و لس آنجلس داشته باشد.
آمريكا در حال تدوين برنامه فروش اسلحه به ارزش يك ميليارد و 420 ميليون دلاربه تايوان است و چين نگران است كه اين سفر به معامله تسليحاتي طرفين ربط داشته باشد.
چين به آمريكا هشدار داده است كه بايد به اصل «يك چين» پايبند بوده و از هرگونه ارتباط نظامي با تايوان خودداري ورزد و با وزير دفاع اين جزيره مراوده اي نداشته باشد.
آمريكا در حدود چهار دهه گذشته بزرگترين منبع تامين اسلحه براي تايوان بوده است و چين هم اين جزيره را متعلق به خود مي داند.
سفر مقام تايواني به كشورهاي آمريكاي مركزي اين هفته انجام مي شود و تا هشتم سپتامبر ادامه مي يابد و وي در جريان آن سفري به چند كشور متحد ديپلماتيك تايوان خواهد داشت.
پس از آنكه پاناما روابط رسمي با تايوان را قطع كرد و با چين پيمان ديپلماتيك بست، تايوان تلاش مي كند تا مناسبات با اندك متحدانش را حفظ كند.
وزارت خارجه چين بر اساس گزارش روز پنجشنبه تارنماي اين وزارتخانه، در بيانيه اي با اشاره به سفر مقام تايواني و توقف در آمريكا اعلام كرد كه از ديدگاه ما همه كشورهايي كه رابطه رسمي با چين دارند بايد اصل چين واحد را مراعات كنند.
به رغم هشدارها و مخالفت هاي چين، مقام هاي ارشد تايوان در جريان سفر به كشورهاي مختلف در آمريكا توقف كرده و با شماري از مقام ها و نمايندگان كنگره ديدار مي كنند.
شمار متحدان تايوان پس از قطع روابط پاناما در ماه ژوئن امسال (خرداد - تير) به 20 كشور كاهش يافته است.
آساق**231**انتشاردهنده،فرهاد راستي