۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82638999
T T
۰ نفر

لاوروف: آمریكا در صدد ایجاد نارضایتی در روسیه است

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 82638999
لاوروف: آمریكا در صدد ایجاد نارضایتی در روسیه است

مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام كرد: محدودیت صدور روادید سفر شهروندان روس به آمریكا برای ناراضی كردن مردم روسیه صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، سفارت آمریكا در روسیه امروز (دوشنبه) اعلام كرد كه صدور روادید غیرمهاجرتی برای شهروندان روس را هشت روز متوقف كرده است و از 10 شهریور نیز شمار روادیدهای صادره را كاهش می دهد.
لاوروف در این باره گفت: ادعای آمریكا كه كاهش شمار كاركنان مراكز دیپلماتیك این كشور در روسیه سبب افت توانایی اقدامات كنسولی (صدور روادید) می شود ،بی احترامی و اهانت به توانمندی تشكیلات دیپلماتیك آمریكا است.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: علت واقعی تصمیم امروز آمریكا عامل دیگری است و در نگاه نخست چنین برداشت می شود كه اتخاذ كنندگان این تصمیم تلاش دیگری را برای ایجاد نارضایتی بین شهروندان روس از دولت روسیه سازماندهی كردند.
وزیر امور خارجه روسیه اظهار كرد: این منطق شناخته شده افراد سازمان دهنده انقلاب های رنگی و ناشی از اقدام های دولت سابق آمریكا به ریاست باراك اوباما است.
لاوروف همچنین خاطرنشان كرد: از همین منطق برای شهروندان بلاروس پیروی شده است كه باید برای اخذ روادید آمریكا بجای مسكو و سن پترزبورگ به اوكراین، لهستان و لیتوانی بروند.
لاوروف در یان گفت: این تصمیم آمریكا را به دقت بررسی و مطالعه می كنیم اما در تصمیمی كه خواهیم گرفت، شهروندان این كشور نباید دچار زحمت شوند.
سفارت آمریكا در روسیه در بیانیه ای با اعلام محدودیت های روادیدی در مورد شهروندان روس خاطرنشان كرد: مصاحبه شهروندان روس برای دریافت روادید سفر فقط در سفارت این كشور در مسكو انجام خواهد گرفت.
در این بیانیه كه در سایت سفارت آمریكا در مسكو منتشر شده، آمده است: صدور روادید در سركنسولگری های سن پترزبورگ، یكاترینبورگ و ولادی وستوك هم برای مدت نامعلومی متوقف می شود و این محدودیت ها تا زمانی كه تحریم های روسیه علیه آمریكا برقرار باشد، حفظ خواهد شد.
همچنین مقدمات خروج دیپلمات های آمریكایی از روسیه فراهم می شود تا در آینده نزدیك این كشور را ترك كنند.
آمریكا همزمان صدور روادید برای شهروندان بلاروسی را از سفارت خود در مسكو متوقف كرده است.
بر اساس تصمیم اعلام شده، اتباع بلاروس برای دریافت روادید سفر به آمریكا باید به یكی از سفارتخانه های این كشور در لهستان، اوكراین یا لیتوانی مراجعه كنند.
سفارت آمریكا در مینسك پایتخت بلاروس نیز از مدت ها پیش روادید سفر برای شهروندان این كشور را صادر می كند.
روسیه ششم مرداد ماه در مقابله با تحریم های جدید آمریكا دستور كاهش تعداد دیپلمات های امریكا در مسكو را صادر و املاك دیپلماتیك این كشور شامل مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیك در خیابانی داروژنی (در مركز مسكو) را توقیف كرد.
بر اساس تصمیم روسیه، شمار كاركنان سفارتخانه و كنسولگری های امریكا در روسیه باید به 455 نفر برسد و 755 نفر از كاركنان مراكز دیپلماتیك آمریكایی تا اول ماه سپتامبر اخراج خواهند شد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان