۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82635220
T T
۰ نفر
روزنامه روسي: گاز شيل قدرت چانه زني چين برابر روسيه را افزايش مي دهد

مسكو - ايرنا - روزنامه روسي نزاويسيمايا گازتا نوشت: چين با توليد گسترده گاز شيل كه سالانه به حدود هشت ميليارد مترمكعب مي رسد، درصدد استفاده از اين امتياز براي تقويت موقعيت خود در خريد گاز از روسيه و كاهش بهاي گاز است.

به گزارش ايرنا، پايگاه آنلاين رسانه روسي روز جمعه در مقاله اي به قلم آناتولي كوماروف خبرنگار امور انرژي نوشت: چين درعرصه توليد گاز شيل پس از آمريكا و كانادا در مكان سوم جهاني قرار گرفت.
نويسنده مقاله درمورد توانايي چين براي توليد گاز شيل ادامه داده است:اين كشور داراي بزرگترين ذخاير گاز شيل خارج از منطقه آمريكاي شمالي است و اين امتياز موقعيت پكن در مذاكرات با روسيه در خريد گاز از اين كشور و احداث خط لوله گاز سيبري موسوم به «قدرت سيبري» (از منطقه ياكوتيا در سيبري تا مرز چين) را تقويت مي كند.
اين خط لوله گاز بطول 2200 كيلومتر گاز منطقه سيبري روسيه را به چين انتقال خواهد داد و شركت گازپروم و CNPC چين در سال 2014 قرارداد احداث ان را امضا كردند.
روزنامه روسي نوشت: انتظار مي رود بخش نخست اين خط لوله گاز شامل نيمي از ان از حوزه گاز چاياندينسك در منطقه ياكوتيا تا بلاگاوشنسك در مرز چين تا پايان سال 2017 احداث شود.
در مقاله به نقل از سخنان آلكسي ميلر رئيس گازپروم روسيه ياداوري شده است: روسيه بر اساس قرارداد با چين سالانه از طريق خط لوله «قدرت سيبري» 38 ميليارد مترمكعب گاز به چين تحويل خواهد داد.
به گفته ميلر اين ميزان گاز در طول 30 سال به چين تحويل مي شود و ارزش قرارداد 400 ميليارد دلار است.
روزنامه روسي نوشت: چين با توجه به توليد گسترده گاز شيل مي خواهد موقعيت خود را در مذاكرات در مورد خريد گاز از روسيه از منطقه سيبري تقويت كرده و بهاي گاز خريداري شده را كاهش دهد.
به نوشته نزاويسيمايا گازتا چين در سال 2016 حدود 7.9 ميليارد مترمكعب گاز شيل توليد كرد و در مكان سوم جهاني توليد اين منبع انرژي قرار گرفت.
روزنامه روسي در همين حال خاطرنشان كرد با توجه به اينكه هزينه توليد گاز طبيعي روسيه 20 دلار براي هر هزار مترمكعب است و هزينه همين ميزان گاز شيل از 90 الي 150 دلار برآورد مي شود، اين نوع گاز نمي تواند با گاز طبيعي رقابت كند.
نويسنده افزوده است: با اين حال چين براي بهره گيري از اين وضعيت و كاهش بهاي گاز روسيه تلاش خواهد كرد.
به گزارش ايرنا،چين با يك ميليارد و 115 ميليون فوت مكعب منابع بالقوه گاز شيل، بزرگترين ذخاير گاز شيل جهان را در اختيار دارد.
اين كشور گرچه به لحاظ منابع گاز شيل غني است اما در توسعه منابع آن مشكلات جدي دارد. نبود آب شيرين بزرگترين چالش چين در اين زمينه است. فقدان زيرساختها، كمبود خطوط لوله، پيچيدگي هاي زمين شناسي و هزينه هاي گزاف توليد گاز شيل نيز از جمله مشكلاتي است كه پكن در زمينه توليد گاز شيل با آنها دست به گريبان است.
اين مشكلات به قدري جدي است كه دولت چين را واداشت برنامه خود را براي توليد گاز تا سال 2020 ميلادي به نصف تقليل دهد.
اروپام*391 ** 1064

سرخط اخبار جهان