۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82634083
T T
۰ نفر
جايزه مصطفي با مشاركت مردم در جهان اسلام به دانشمندان برتر اهدا مي شود

اصفهان- ايرنا- دبير شوراي سياست‌گذاري جايزه مصطفي(ص) گفت: اين جايزه بر اساس مشاركت مردمي در جهان اسلام و بدون كمك گرفتن از دولت ها، به دانشمندان برتر علم و فناوري اهدا مي شود.

جايزه مصطفي(ص)، نشان عالي علم و فناوري جهان اسلام است كه هر 2 سال يك بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود. اين جايزه به نام محمد(ص) بنيانگذار اسلام و به دليل تأكيد بسيار او بر علم‌آموزي به نام يكي از القاب او 'مصطفي' به معناي برگزيده نامگذاري شده است.
اين جايزه از سوي بنياد علم و فناوري مصطفي(ص) اهدا مي شود.
به گزارش ايرنا، مهدي صفاري نيا، امروز (چهارشنبه) در جلسه معرفي بنياد علم و فناوري مصطفي (ص) در بنياد نخبگان اصفهان اظهار كرد: امروزه يكهزار و 400 جايزه علم و فناوري مختلف در دنيا وجود دارد كه بيشتر آنها غير دولتي و در كشورهاي غربي است.
وي ادامه داد: جايزه اي مانند نوبل بر اساس وقف و كمك هاي داوطلبانه پايه ريزي شده است و در كشورهايي مانند امريكا، درصد قابل توجهي از بودجه دانشگاه ها از محل كمك هاي داوطلبانه تامين مي شود.
وي با بيان اينكه حضور مسلمانان در جوايز بين المللي علم و فناوري بسيار كم است، اظهار كرد: از بين 800 برنده جايزه علمي نوبل در 120 سال گذشته تا كنون فقط پنج دانشمند، مسلمان بوده اند.
صفاري نيا با بيان اينكه مسلمانان در اين زمينه، تبليغ مناسبي نكرده اند، تصريح كرد: بنياد علم و فناوري مصطفي(ع) با هدف رفع اين چالش، جايزه مصطفي (ص) را بنيان گذاشت تا به يك حركت علمي ماندگار و متداوم تبديل شود.
وي با اشاره به اينكه جايزه مصطفي در سال 1391 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد، گفت: ما تلاش داريم به جاي اينكه دانشمنداني مانند خانم ميرزاخاني در خارج كشور تجليل شوند، خودمان اين نخبگان را شناسايي و از آنها تجليل كنيم.
دبير شوراي سياستگزاري جايزه مصطفي(ص) افزود: مراسم اهداي اين جايزه هر 2 سال يكبار برگزار مي شود كه نخستين دوره آن سال 94 برگزار شد.
وي با بيان اينكه جايزه دانشمند برتر اين مراسم، 500 هزار دلار است، خاطرنشان كرد: اين جايزه از راه‌هايي چون وقف دارايي‌هاي مؤسسه هاي بزرگ اقتصادي و دانش‌بنيان، صاحبان سرمايه يا علاقه‌مندان به رشد علمي جوامع اسلامي تأمين مي‌شود.
وي تاكيد كرد: نشريه هاي علمي معتبر بين المللي مانند ساينس (Scince) از اين جايزه استقبال زيادي كردند و حتي آن را ' نوبل اسلامي' خواندند.
صفاري نيا افزود: دومين دوره اين جايزه آذر سالجاري با تقدير از دانشمندان برجسته جهان اسلام در تهران برگزار خواهد شد.
وي ديگر برنامه هاي بنياد مصطفي(ص) را برگزاري مسابقه نور ( در سطح دانش آموزي)، اهداي مدال در سطح دانشجويي و برنامه تبادل تجربه هاي علم و فناوري دانشمندان در كشورهاي اسلامي (Step) عنوان كرد.
صفاري نيا از خيران خواست تا با حمايت از بنياد مصطفي(ص) و برنامه جايزه مصطفي(ص) اين نهاد غير دولتي را در نهادينه كردن تجليل از دانشمندان برتر كشورهاي مسلمان و به اشتراك گذاري علم و فناوري آنها براي توسعه اين كشورها كمك كنند.
وي خاطرنشان كرد: خيران مي توانند با عضويت در صندوق سرمايه گذاري و موقوفات جايزه مصطفي (ص) در اين امر سهيم باشند.
رييس بنياد نخبگان استان اصفهان نيز در نشست معرفي بنياد مصطفي(ص) گفت: اين بنياد جرياني فاخر و هيجان انگيز در حوزه علم و فناوري محسوب مي شود.
شقايق حق جوي جوانمرد با بيان اينكه نشست جايزه بنياد مصطفي (ص) براي اولين بار در استان اصفهان برگزار مي شود افزود: برنامه امروز با هدف معرفي بنياد مصطفي (ص) بعنوان يك بنياد بين المللي نوآورانه در جهان اسلام براي حمايت از علم و فناوري است.
وي با بيان اينكه اميدواريم اين برنامه موجب تحول جديد در جامعه علمي و در كل فضاي جامعه شود، ادامه داد: اين تحول بزرگ مي تواند انرژي ها و سرمايه هاي اجتماعي را براي رفتن از اقتصاد نفتي به سوي اقتصاد مبتني بر نوآوري جلب مي كند.
حق جوي جوانمرد گفت: سعي كرديم همه گروه هايي را كه در استان اصفهان مي توانند مخاطب برنامه هاي بنياد مصطفي (ص) باشند را پيدا كرده و با آنها گفت و گو كنيم.
وي با اشاره به برنامه هاي نشست يك روزه هم انديشي و معرفي بنياد مصطفي(ص) گفت: در اين برنامه در زمينه فعاليت هاي دانش آموزي بنياد مصطفي، همكاري بنياد با رييسان دانشگاه ها، خيران و واقفان هم انديشي شد.
بنياد مصطفي با شناسايي، معرفي و تقدير از برترين هاي علم و فناوري در جهان اسلام ، علم آموزي و پژوهش را در جوامع اسلامي ترويج و تشويق مي كند.
جايزه علمي فناوري مصطفي(ص)، تلاش دارد برترين دانشمندان جهان اسلام را بر اساس ارزيابي منصفانه و دقيق به عنوان طلايه داران عرصه علم و فناوري به جهانيان معرفي كند تا از اين طريق، جايگاه دانشمندان اسلامي تقويت و زمينه براي ايجاد تمدن نوين اسلامي مهيا شود.
دستيابي به مرجعيت علمي جمهوري اسلامي ايران كه از موضوعات مورد تاكيد مقام معظم رهبري است، يكي ديگر از اهداف جايزه مصطفي (ص) به شمار مي آيد.
گ/7150/3011 خبرنگاران: علي نعماني و آسيه معيني* ناشر: علي شريفي
۰ نفر