۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82632703
T T
۰ نفر

راه آهن اراك به غرب كشور متصل شد

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82632703
راه آهن اراك به غرب كشور متصل شد

اراك - ايرنا - مديركل راه اهن اراك گفت: راه آهن اين شهرستان با احداث خط آهن اراك- كرمانشاه به غرب كشور متصل شد.

جلال الدين كوكنار روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با احداث اين خط راه آهن به طول 272 كيلومتر، راه آهن اراك از غرب، شرق، شمال و جنوب به راه آهن كشور متصل شده است.
وي خطوط راه آهن حوزه استحفاظي اراك را 400 كيلومتر عنوان كرد و ادامه داد: با بهره برداري از خط راه آهن اراك- كرمانشاه در چند ماه آينده اين خطوط به 600 كيلومتر خط اصلي افزايش مي يابد.
مديركل راه آهن اراك احداث خط راه آهن خمين- گلپايگان را از برنامه هاي مهم اداره كل راه آهن اين شهرستان عنوان كرد و گفت: اقدام هاي اوليه براي ايجاد اين خط انجام شده و با اجراي آن راه آهن اراك به شهر هاي خمين، گلپايگان و اصفهان متصل مي شود.
كوكنار، با يادآوري قرارداد راه آهن جمهوري اسلامي ايران با راه آهن ايتاليا براي ايجاد مسير سير قطار تندرو با سرعت 250 كيلومتر در ساعت بين ايستگاه ساوه- محمديه افزود: با اجراي اين خط، مسيري به طول 100 كيلومتر به راه آهن اراك متصل مي شود كه با بهره برداري از خط قطار تند روي قم- تهران در سه تا چهار سال آينده مدت زمان سير قطار از اراك به تهران به 75 دقيقه كاهش مي يابد.
وي، 2 خطه كردن مسير اراك- قم، ايجاد قطار حومه اي اراك - مهاجران و اراك شهر اميركبير را از برنامه هاي راه آهن اراك عنوان كرد و افزود: 25 كيلومتر از خط راه آهن اراك - مهاجران موجود است و با تملك اراضي و ايجاد زير ساخت اين خط، بهره برداري از آن آغاز مي شود.
مديركل راه آهن اراك ادامه داد: مصوبه اجراي قطار حومه اي اراك - شهر اميركبير نيز اخذ شده است و با ايجاد خط آهن ايستگاه مشك آباد به شهر امير كبير، اراك به اين شهر وصل مي شود.
كوكنار يادآور شد: باتوجه به قدمت 70 ساله راه آهن اراك تمامي خطوط اين شهرستان بازسازي شده و سرعت سير قطار از 55 كيلومتر در ساعت در برخي از مناطق كه از مختصات هندسي مناسب برخوردار هستند به 120 كيلومتر افزايش يافته است و پس از تشخيص كميسيون تعيين سرعت به 140 تا 150 كيلومتر افزايش مي يابد.
وي، ايجاد سه زير گذر براي افزايش ايمني عبور مرور همشهريان در كيلومتر 322 تا 325 اراك - سلفچگان، اجراي حصار كشي به طول 12 كيلومتر در حاشيه راه آهن اراك، نصب تابلوهاي هشدار دهنده و برگزاري كلاس هاي آموزشي براي دانش آموزان و افرادي كه در شهر هاي حاشيه راه آهن اراك زندگي مي كنند را از جمله اقدام هاي اين اداره كل براي جلوگيري از بروز حوادث در انساني در اين خطوط عنوان كرد.
مديركل راه آهن اراك تعويض سيستم هاي علائم الكتريكي قديمي به سي تي سي(از سيستم‌هاي پيشرفته كنترل هدايت قطارها در جهان است)، افزايش خطوط ايستگاه ها از 400 متر به يك هزار متر را از ديگر اقدام هاي اين اداره كل عنوان كرد و گفت: با افزايش اين خطوط زمينه اعزام قطارها با طول 800 تا يك هزار متر در ايستگاه هاي راه آهن اين شهرستان فراهم شده است.
حوزه راه آهن اراك شامل خطوط ريلي به طول 426 كيلومتر در استان هاي قم، مركزي و لرستان است كه 20 ايستگاه را تحت پوشش دارد.
1955/6013/خبرنگار:مهدي عظيمي**انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها