۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۳:۵۵
کد خبر: 82620161
T T
۰ نفر
هیات عالی منصفه آمریكا بدنبال ردپای جرم در پرونده روسیه

تهران – ایرنا – مسئول ویژه تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریكا اقدام به تشكیل هیات عالی منصفه و صدور احضاریه هایی كرده كه نشانگر گسترده شدن ابعاد این پرونده و احراز احتمالی وقوع جرم دارد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از روزنامه «یو اس ای تودی»، این هیات به «رابرت مولر» رئیس پیشین اف بی آی كه مسئول ویژه پرونده دخالت روسیه است، قدرت ویژه ای برای احضار افراد و اجبار آنها به ادای شهادت می دهد.
این هیات كه چند هفته است تشكیل شده، درباره دیدار پسر ترامپ با یك وكیل روس در سال 2016 احضاریه هایی صادر كرده اما هنوز مشخص نیست چه كسانی مخاطب آنها بوده اند.
ماه گذشته میلادی، دونالد جونیور ترامپ پسر رئیس جمهوری آمریكا ایمیل هایی را منتشر كرد كه نشان می داد دیدار وی با وكیل روس برای دستیابی به اطلاعاتی علیه «هیلاری كلینتون» رقیب انتخاباتی ترامپ بوده است.
این اقدام پسر ترامپ در حالی بوده كه به وی گفته شده بود این اطلاعات ممكن است از طریق دولت روسیه به دست آید.
«جرد كوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ و همچنین «پاول مانافورت» رئیس ستاد تبلیغاتی وی نیز در این ملاقات حضور داشته اند.
به گفته «جیم گورول» معاون دادستان كل آمریكا در دولت جورج بوش، تشكیل هیات عالی منصفه حاكی از آن است كه احتمالا وقوع جرم قطعی شده و مولر به اختیارات بیشتری برای تحقیق نیاز داشته است.
به گزارش ایرنا، اتهام ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه از آغاز دوره ریاست جمهوری وی مطرح شد و تنش های بسیاری در واشنگتن ایجاد كرده است.
ترامپ كه از سوی مخالفانش متهم به پیشگیری از اجرای عدالت است، در نخستین اقدام برای جلوگیری از پیشرفت این تحقیقات، «جیمز كومی» رئیس وقت اداره تحقیقات فدرال آمریكا (اف بی آی) را اخراج كرد كه خود جنجالی در واشنگتن را به دنبال داشت.
«جف سشنز» وزیر دادگستری منصوب ترامپ كه مسئول هدایت تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریكا بود، در پی افشای اسنادی خود از مظنونین این پرونده شناخته شده و برای شهادت به سنا احضار شد.
وی به خواست قانونگذاران آمریكایی از سرپرستی این پرونده كناره گیری كرد و معاون خود «رابرت مولر» را كه پیشتر رئیس اف بی آی بود به این سمت منصوب كرد.
ترامپ كه اكنون تلاش دارد برای حذف مولر، سشنز را از مقام وزارت دادگستری بركنار كند، گفته است اگر می دانسته وی قصد كناره گیری از پرونده دخالت روسیه را دارد، هرگز او را برای این سمت انتخاب نمی كرد.
تلاش ترامپ برای عزل وزیر دادگستری با مخالفت هماهنگ سناتورهای هر دو حزب جمهوریخواه و دموكرات روبه رو شده است.
بسیاری از مقام های دولت ترامپ تاكنون برای ادای شهادت و پاسخ به پرسش های سناتورها و نمایندگان در این خصوص به كنگره آمریكا احضار شده اند.
با پیشرفت این تحقیقات هر روز پای افراد جدیدی از مقام های كنونی و پیشین دولت ترامپ، افراد وابسته به ستاد انتخاباتی و همچنین اعضای خانواده وی به این پرونده باز می شود.
شبد**9416**1010
مترجم: علیرضا آقازاده**انتشار:حسن معظمی