مدارس براي تامين سرويس صرفا با شركتهاي معتبر قرارداد ببندند/اصلاح آيين نامه سرويس مدارس

تهران- ايرنا- مديركل انجمن اوليا و مربيان از اصلاح آيين نامه سرويس مدارس در آينده نزديك خبر داد و تاكيد كرد: مديران مدارس به هيچ عنوان از وسايل نقليه متفرقه براي حمل و نقل دانش آموزان و سرويس مدارس استفاده نكنند و صرفا با شركت هاي معتبر قرارداد ببندند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ايرنا، نورعلي عباسپور روز دوشنبه در نشست خبري اظهار داشت: مبلغ دريافتي از اوليا براي سرويس مدارس بر اساس مسافت و نوع خودرو مشخص شده و پيشنهاد نرخ سرويس ها به شوراي شهر ارائه مي شود.
وي با اشاره به اينكه تاييد شركت ها به عهده شهرداري ها است، افزود: شهرداري ها موظفند شركتهاي داوطلب را در صورت دارا بودن شرايط براي سرويس مدارس انتخاب كنند.
مديركل انجمن اوليا و مربيان بيان داشت: نرخ مصوب سرويس مدارس همه ساله از ارديبهشت ماه مشخص مي شود و در مناطق شهري، يك ميليون و 388 هزار نفر و در مناطق روستايي 303 هزار نفر از اين امكانات استفاده مي كنند.
عباسپور اظهار كرد: براي ساماندهي وضعيت سرويس مدارس كارگروه ماده 19 در نظر گرفته شده و نهادهاي مربوطه شامل وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، راه و شهرسازي و وزارت كشور در اين امر دخيل هستند.
وي از اصلاح آيين نامه سرويس مدارس خبر داد و گفت: بعد از بررسي هاي نهايي در سطح كشور اين آيين نامه ابلاغ مي شود.
مديركل انجمن اوليا و مربيان به كارگروه ماده 18 نيز اشاره و تصريح كرد: در اين كارگروه پيشنهاد نرخ سرويس ها به شوراي شهر انجام مي شود كه نمايندگاني از آموزش و پرورش و شهرداري حضور دارند و براساس معيارها مبلغ دريافتي از اوليا براي سرويس مدارس تعيين مي شود.
عباسپور از خانواده ها خواست براي قرارداد سرويس اياب و ذهاب فرزندان دانش آموز خود با شركت هاي غيرمجاز وارد تعامل نشوند و افزود: حتي در مناطقي كه شركتي براي حمل و نقل وجود ندارد شهرداري بايد افرادي را به مدارس معرفي كند و اگر مديران مدارس نيز اين مورد را رعايت نكنند با متخلفان برخورد مي شود.

**افزايش آمار رانندگان زن براي سرويس دانش آموزان ابتدايي
وي به افزايش آمار رانندگان زن براي سرويس مدارس در دوره ابتدايي اشاره كرد و گفت: اكنون 34 هزار و 888 راننده زن و 137 هزار راننده مرد براي حمل و نقل دانش آموزان ابتدايي فعاليت مي كنند.
عباسپور يادآور شد: در مناطق روستايي مركزي و مدارس استثنايي نيز حدود 500 ميليارد تومان در نظر گرفته شده تا دانش آموزان اين مناطق به طور رايگان از سرويس اياب و ذهاب استفاده كنند.
وي با تاكيد براينكه مبالغ دريافتي مدارس از اوليا بايد در چارچوب قانون باشد، گفت: مدرسه اي كه كيفيت بالايي دارد مشاركت بيشتري از سوي اوليا دريافت مي كند بنابراين انجمن و اعضاي آن بايد كار اقناعي داشته باشند.
مديركل انجمن اوليا و مربيان تصريح كرد: مشاركت هاي مردمي، قانوني است و مصوبه مجلس شوراي اسلامي دارد و آنچه مطرح است اينكه ديگر جنبه هاي مشاركت والدين در مدارس تقويت شود از اين رو در برنامه ششم توسعه كشور بر مشاركت هاي تخصصي و مهارتي والدين تاكيد شده است.
وي بر ضرورت ساماندهي مشاركت هاي مردمي از سوي انجمن اوليا و مربيان تاكيد كرد و گفت: هيچ مبلغي در مدارس بدون امضاي رئيس انجمن نبايد هزينه شود و قدرت مشاركت و نظارت انجمن بايد به گونه اي تقويت شود كه نارضايتي در پرداخت وجه از سوي اوليا به حداقل برسد.
عباسپور با اشاره به اينكه سال گذشته ميزان مشاركت نقدي والدين به مدارس يك ميليارد و 700 ميليون تومان بوده است، در خصوص دريافت بيش از حد متعارف وجه از اوليا در مدارس هيات امنايي نيز گفت: تفاوت اين مدارس با عادي در اين است كه مشاركت ها تركيبي از انجمن اوليا و مربيان و مسئولان محل و كارگاه ها است و البته مدارس هيات امنايي بايد بتوانند از ديگر ظرفيت ها براي تامين مالي استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: اگر انجمن اوليا و مربيان توانمند باشند مساله اجباري كردن دريافت وجه از اوليا وجود نخواهد داشت.
عباسپور تعداد كتاب هاي منتشر شده توسط انجمن اوليا و مربيان را 270 عنوان ذكر كرد و گفت: اين كتابها غني ترين منابع براي پاسخگويي به نيازهاي والدين هستند.
مديركل انجمن اوليا و مربيان با اشاره به اينكه اكنون 10 عنوان كتاب نيز در دست چاپ است و ماهانه مجله پيوند با شمارگان 350 هزار نسخه منتشر مي شود، افزود: سال گذشته حدود هشت ميليون نفر از اولياي دانش آموزان با برگزاري چهار تا هفت جلسه در مجموع 127 هزار و 837 جلسه تحت پوشش آموزش خانواده قرار گرفتند.

** اولويت آموزش و پرورش مشاركت فكري و تخصصي اوليا است
رئيس اداره توسعه انجمن هاي اوليا و مربيان مدارس نيز در اين نشست گفت: اوليا حق دارند در حوزه مشاركت هاي مالي به مدارس برنامه‌ريزي و نظارت كنند و البته اولويت وزارت آموزش و پرورش مشاركت هاي فكري و تخصصي از اوليا و اولويت نهايي دريافت پول است.
محمدرضا ولي زاده اظهار داشت: يكي از انتقادها ابزاري دانستن انجمن اوليا و مربيان براي دريافت مشاركت هاي مالي از اوليا است حال آنكه اين امر، كاري قانوني اما با در نظر گرفتن چند شرط از جمله اجباري نبودن پرداخت وجه و دريافت رسيد از مدرسه است.
وي ادامه داد: ما مدعي نيستيم كه در حوزه دريافت مشاركت هاي مالي درست عمل كرده ايم اما اگر واكنشي از سوي اوليا مشاهده مي شود اين مساله به حوزه اجرا و نحوه عملكرد مديران مدارس باز مي گردد.
رئيس اداره توسعه انجمن هاي اوليا و مربيان يادآور شد: مي پذيريم كه معدود مديران مدارس در حوزه حمل و نقل دانش آموزان سليقه اي رفتار مي كنند اما بايد توجه داشت كه وظيفه ماهيتي و ذاتي آموزش و پرورش، تعليم و تربيت است و وزارت كشور و شهرداري ها وظيفه تامين حمل و نقل مدارس را به عهده دارند.
ولي زاده ادامه داد: اگر آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل دانش آموزان وارد مي شود به دليل نگاه و رويكرد تربيتي آن است و به نيابت از اوليا زيرساخت هاي لازم را در اين زمينه ايجاد كند.
وي افزود: با وجود اينكه سرويس دانش آموزي در حوزه شهري و روستايي بخش قابل توجهي از حمل و نقل كشوري را به خود اختصاص داده است اما سوانح، بسيار كم اتفاق افتاده و موارد معدود نيز خودروهاي غير استانداردي بوده كه خودرو توسط والدين هماهنگ و به كار گرفته شده است.

** جذب هزار و 280 مدرس آموزش خانواده در آموزش و پرورش
رئيس اداره آموزش خانواده وزارت آموزش و پرورش نيز در اين نشست با بيان اينكه آزمون مدرس آموزش خانواده بعد از سه سال وقفه، در تاريخ 16 مردادماه امسال در همه استان هاي كشور برگزار مي شود، از جذب و پذيرش يك هزار و 280 مدرس در اين آزمون خبر داد.
كيومرث جهانگردي با اشاره به اينكه طي سالهاي اخير، تعداد مدرسان آموزش خانواده از 15 هزار نفر به هفت هزار نفر كاهش يافته است، گفت: با برگزاري اين آزمون بخشي از نياز ما به مدرس آموزش خانواده مرتفع مي شود.
وي به ارسال شيوه نامه انتخاب مدرس آموزش خانواده به استانها اشاره و اظهار كرد: دفتر انجمن اوليا و مربيان در نظر دارد مدرسان آموزش خانواده را از طريق برگزاري آزمون و از بين فرهنگيان شاغل رسمي و پيماني و اعضاي هيات علمي رسمي و پيماني دانشگاه ها انتخاب كند.
رئيس اداره آموزش خانواده وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه در برخي استانها كه گستره جغرافيايي وسيع تري دارند آزمون جذب مدرس آموزش خانواده در دو حوزه امتحاني برگزار مي شود، افزود: آزمون انتخاب مدرسه آموزش خانواده، ساعت 10 صبح روز دوشنبه، شانزدهم مردادماه همزمان در سراسر كشور و در مراكز استانها برگزار خواهد شد.
جهانگردي يادآور شد: بعد از قبولي مرحله اول و كسب 60 درصد نمره، از مدرسان براي مصاحبه دعوت مي شود و در نهايت برگزيدگان در دوره آموزشي 60 ساعته كه شهريور امسال برگزار مي شود، شركت مي كنند.
وي ادامه داد: براي اين مدرسان، 16 ساعت آموزشي سالانه نيز برگزار مي‌شود و سرفصل هاي دوره هاي آموزشي در دو بخش تخصصي و عمومي مشخص شده است.
فراهنگ **1883**1055
خبرنگار: مريم جلوداران**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ