۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۹:۱۲
کد خبر: 82603234
T T
۰ نفر
معاون قوه قضائیه: سالانه 15میلیون پرونده به محاكم قضایی وارد می شود

گرگان - ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از ورود سالانه 15 میلیون پرونده به محاكم قضایی خبر داد و گفت: اگر بخواهیم براساس استانداردهای عدالت گستری آرای با كیفیت و قابل دفاع در محاكم صادر شود توان قضات ما پاسخگویی سالانه به حدود 600 هزار پرونده است.

به گزارش ایرنا از دادگستری گلستان محمد باقر الفت شامگاه سه شنبه در جلسه شورای پیشگیری استان گلستان در گرگان ،تمركز برنامه های این مجموعه را بر پیشگیری رشد مدار بیان كرد و اظهارداشت: در این برنامه به دنبال تربیت كودكانی هستیم كه در آینده حافظ منابع طبیعی و محیط زیست بوده و به سمت ارتكاب جرم نروند.
وی افزود: شورای پیشگیری در استان ها باید مرجع تصمیم گیری باشد وهمه مسئولان دستگاه های اجرایی عضو به دادگستری كمك كنند.
معاون قوه قضائیه؛ الزام پیشگیری از وقوع جرم را كار علمی دانست و اظهار داشت: ناهنجاری های اجتماعی بدون پژوهش و بایسته های علمی نمی تواند در جهت كنترل جرائم موفق باشد و درمواردی نیز نتیجه عكس می دهد.
وی با بیان اینكه در گذشته آسیب های اجتماعی در كشور نادیده گرفته شده است، گفت: برنامه های پیشگیری اجرا شده با مشاركت سایر دستگاه ها در 8 ماه گذشته سبب كند شدن و یا توقف رشد برخی ناهنجاری های اجتماعی مانند طلاق و حاشیه نشینی شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه دغدغه اصلی را حفظ انفال ومنابع طبیعی بیان كرد و اظهار داشت كه طبیعت كشور ما خشك و كم آب است و به همین دلیل استان های شمالی را خطر تغییر كاربری اراضی، تصرف و زمین خواری تهدید می كند.
به گفته وی؛ هر بنایی كه درعرصه های ملی و منابع طبیعی ساخته می شود سرمایه های ملی را به گچ و سیمان تبدیل می كند و تخریب آن نیز تبعات اجتماعی دارد.
الفت با بیان اینكه قوه قضاییه تكلیف قانونی برای مقابله با جرم دارد و چاره ای جز تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در كشور نیست، افزود: تنها راه حل جدی گرفتن پیشگیری از تعدی به عرصه های ملی و طبیعی است تا از هدر رفت انرژی و سرمایه های ملی و منابع طبیعی جلوگیری شود.
وی به تلاش برای كاهش جمعیت زندانیان كشوراشاره كرد و گفت: با صدور آرای جایگزین در دادسراها و دادگاه ها برای كاهش مددجویان زندان ها تلاش می شود.
بازدید از زندان گرگان و اردوگاه ترك اعتیاد توسكستان از دیگر برنامه های معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بود.
الفت برای برای شركت در نخستین سمینار تخصصی پیشگیری با موضوع تصرفات غیرقانونی به گلستان سفر كرده است.
این سمینار 27 و 28 تیر با حضور كارشناسان 7 استان به میزبانی گلستان در گرگان در حال برگزاری است.
6204/1648
تنظیم: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
۰ نفر