۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82602146
T T
۰ نفر
فاضلاب شهرك صنعتی درازكلا بابل ونگرانی مردم از تخریب محیط زیست

ساری - ایرنا - آلودگی فاضلاب برخی واحدهای شهرك صنعتی درازكلا در بخش بابلكنار مازندران باعث نگرانی اهالی روستاهای اطراف این شهرك به علت تخریب محیط زیست و نیز آلودگی اب منطقه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شماری از ساكنان روستاهای اطراف شهرك صنعتی درازكلا از توابع بخش بابلكنار شهرستان بابل روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خواهان توجه ویژه مسئولان به رفع معضل زیست محیطی و مشكلات آلودگی در این منطقه شدند.
محمد طاهری یكی از اهالی روستای 'چهره 'بابلكنار به خبرنگار ایرنا گفت: چندین سال است كه آلودگی برخی واحدهای تولیدی در شهرك صنعتی درازكلا خسارت های سنگین مالی و جانی به ما وارد كرده است.
وی افزود: شدت آلودگی فاضلاب این شهرك صنعتی بسیار زیاد است و آب رودخانه ای كه به زمین شالیزاری وارد می شد آلوده و به ناچار زمین زراعی خود را به باغ مركبات تبدیل كردم.
وی اظهارداشت: بوی تعفن این فاضلاب ها به گونه ای آزاردهنده است كه عرصه را برما تنگ كرده و شدت گرمای هوا برتعفن و آلودگی این فاضلاب ها افزوده است.
دانش یزدانی یكی دیگر از اهالی روستای 'هلی خال 'بابلكنار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه آلودگی فاضلاب این شهرك برسفره های اب زیر زمینی نفوذ كرده و آب شرب مان را آلوده و بسیاری از اهالی روستاهای همجوار به واسطه آب های آلوده دچار بیماری و سرطان معده شدند.
وی افزود: مردم بابلكنار كه با یك مشكل جدی بنام دپو زباله در منطقه 'انجلیسی' روبرو بودند امروز فاضلاب شهرك صنعتی مشكل مضاعف دیگری برای اهالی زحمت كش این بخش ایجاد كرده است.
بخش بابلكنار دارای حدود 36 هزار نفر جمعیت است كه از این تعداد بیش از سه هزار نفر از اهالی روستاهای منطقه درگیر مشكلات فاضلاب شهرك صنعتی درازكلا می باشند.
شهرك صنعتی درازكلا واقع در بخش بابلكنار در 25 كیلومتری جنوب شهرستان بابل واقع است و 47 واحد تولیدی در این شهرك مستقر است و گفته می شود پنج واحد تولیدی در این شهرك زباله های آلوده تولید می كنند.
سید علی اصغر نورانی مدیر شهرك های صنعتی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: هم اكنون تصفیه خانه شهرك صنعتی بابلكنار با ظرفیت 100 مترمكعب در 24 ساعت مشغول تصفیه فاضلاب است ولی این میزان پاسخگوی حجم فاضلاب های موجود نیست.
وی ادامه داد: در همین راستا تا یك ماه دیگر پیمانكار طرح توسعه تصفیه خانه بابلكنار مشخص می شود و عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.
وی اظهارداشت: طرح توسعه تصفیه خانه بابلكنار با اعتبار بیش از 40 میلیارد ریال اجرا می شود كه با بهره برداری از این طرح مشكل فاضلاب شهرك صنعتی رفع می شود.
وی افزود: از حدود 40 واحد تولیدی شهرك صنعتی درازكلا پنج واحد فاضلاب زیادی تولید می كنند كه بیشترین آن كارخانه كاغذ سازی، گلچین خزر و گل سپند و رنگ سازی می باشد.
وی اظهارداشت: به واحدهای تولیدی كه دارای پیش تصفیه نمی باشند هشدارهای لازم داده شده تا در كوتاه ترین مدت كارخانه خود را به پیش تصفیه مجهز كنند تا از شدت آلودگی ها كاسته شود.
رئیس اداره محیط زیست بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آلودگی های موجود ناشی از شهرك صنعتی بابلكنار، شیرابه های منطقه انجلیسی و فاضلاب های خانگی اهالی روستاهای این منطقه است كه زمینه آلودگی رودخانه چهره - دركا را به وجود آورده است.
نعمت الله قنبری افزود: آلودگی این رودخانه محیط زیست را تهدید می كند و برای اهالی خطرناك است.
وی اظهارداشت: آنچه مد نظر است حل اصولی این معضل زیست محیطی است كه باید ظرفیت تصفیه خانه بابلكنار افزایش یابد تا بتواند این شیرابه ها را تصفیه كند.
وی ادامه داد: افزایش كارایی و طرح توسعه تصفیه خانه بابلكنار باید هر چه سریعتر در دستور كار قرار گیرد.
قنبری اظهارداشت: شاید در كوتاه مدت برای حل این مشكل تصمیماتی همانند لوله كشی و غیر آن اتخاذ شود اما رفع این مشكل اساسی نیست و آلودگی در جایش باقیست.
محمد تقی عباسپور فرماندار بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای حل فوری مشكل آلودگی فاضلاب های شهرك صنعتی بابلكنار هفته گذشته بدلیل اعتراض جمعی از اهالی منطقه جلسه اضطراری در محل فرمانداری بابل تشكیل شده بود.
وی افزود: خوشبختانه شركت شهرك صنعتی مازندران برای احداث تصفیه خانه مجهز در شهرك صنعتی بابلكنار 40 میلیارد ریال اختصاص داده و هم اكنون در حال انتخاب پیمانكار برای این طرح مهم است.
وی اظهارداشت: این طرح در مرحله مناقصه قرار دارد و حدود 20 ماه تا اتمام این طرح زمان می برد.
وی با اشاره به اینكه یك تیم كارشناسی به محل شهرك صنعتی اعزام شد و میزان آلودگی فاضلاب ها را بررسی كرده گفت: از سویی دیگر مقرر شده تمامی واحدهای تولیدی كه در كارخانه خود پیش تصفیه ندارند بلافاصله واحد تولیدی خود را تجهیز كنند و از طرفی دیگر لایروبی رودخانه ها به زودی آغاز شود و بخاطر اینكه از شدت بوی تعفن كاسته شود، آب به این رودخانه ها تزریق شود.
فرماندار بابل گفت: تنها پنج واحد تولیدی در شهرك صنعتی بابلكنار فاضلاب های آلوده تولید می كنند و واحدهای دیگر مشكلی ندارند.
شهرستان 530 هزار نفری بابل در بخش مركزی مازندران دارای سه شهرك صنعتی و سه ناحیه صنعتی با 250 واحد فعال است .
خبرنگار: فریبرز سیفی **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
7343/1899
۰ نفر