۲۷ تیر ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82601973
T T
۰ نفر
شكایت كره جنوبی از آمریكا به سازمان تجارت جهانی

پكن ـ ایرنا ـ كره جنوبی اعلام كرد :در پی بالا گرفتن منازعات تجاری با آمریكا و اعمال تعرفه های این كشور بر روی بخش های صنعتی این كشور از واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شكایت می كند.

به گزارش ایرنا ، پاك اون گیو نامزد وزارت تجارت كره جنوبی تاكید كرده است كه اوضاع اصلا برای این كشور مطلوب نیست و فشارهای تجاری آمریكا موجب می شود تا شكواییه ای علیه آمریكا تسلیم سازمان تجارت جهانی شود.
وی خاطر نشان كرد كه دولت آمریكا در حال اعمال تعرفه های سنگین بر روی بخش های صنعتی بخصوص صادر كنندگان فولاد است و به همین دلیل فشار بر صنایع كره در حال افزایش است.
مقام كره ای گفت كه ما دارای توافق تجارت آزاد با آمریكا هستیم كه الان دولت در واشنگتن می گوید از آن رضایت ندارد و به طور یكجانبه تعرفه اعمال كرده است كه با این حساب می توان علیه واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شكایت كرد.
دولت كره جنوبی تاكید دارد كه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا اصلا از توافقی كه سال 2012 میلادی به عنوان پیمان تجارت آزاد میان دو كشور امضا شد راضی نیست و آن را توافق وحشتناك توصیف كرده است.
ترامپ كه بسیاری از برنامه و اقدامات دولت باراك اوباما رییس جمهور سابق آمریكا را مورد سوال قرار داده و در حال توقف و یا تحول در آنهاست ، از این توافق هم انتقاد كرده است.
او دو ماه قبل این توافق را یكی از بدترین توافقات تجاری میان دو كشور دانست اما در شرایطی كه تصور می شد مساله ساكت شده است بار دیگر در جریان سفر مون به امریكا در ماه جاری میلادی گفت كه خواستار تكرار مذاكرات در باره این توافق است.
كره جنوبی این درخواست را به منزله تلاشی از سوی آمریكا مبنی بر حمایت گرایی تجاری یكجانبه دانسته و از این بابت ابراز نگرانی كرده است.
از دیدگاه كره جنوبی تلاش آمریكا بر این استوار است كه باید حمایت های بیشتری از صنایع و شركت ها و كارخانه های آمریكایی شود و شرایط به نحوی باشد كه شغل های بیشتری برای آمریكایی ها ایجاد شود.
كره جنوبی تا اندازه ای تلاش كرده است تا این درخواست ها را جوابگو باشد و 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای پنج سال آینده در آمریكا در نظر گرفته است.
خبرگزاری یونهاپ از كره جنوبی و دیگر رسانه های كره ای درخواست ترامپ را در باره تكرار گفت و گوهای تجارت آزاد نادرست و غیرمنطقی و مصداق حمایت گرایی تجاری یكجانبه دانسته اند.
آساق**231** انتشار دهنده: مریم شفیعی

سرخط اخبار جهان