۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82584483
T T
۰ نفر

رباتها و تهدید 200 میلیون شغل هندی ها

۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۷
کد خبر: 82584483
رباتها و تهدید 200 میلیون شغل هندی ها

دهلی نو-ایرنا- صنعت درحال رشد رباتیك در هند هرچند به فرایند اتوماسیون یا خودكار كردن شركت ها كمك بزرگی كرده است اما حدود 200 میلیون شغل را با خطر جدی مواجه كرده است .

به گزارش ایرنا،براساس اعلام بانك جهانی ،خودكار كردن شركت ها می تواند 70 درصد از مشاغل هند و بسیاری از كشورها را درمعرض خطر قرار دهد.
بانك جهانی در ادامه این گزارش اضافه كرد اتوماسیون 130 میلیون شغل را در كشورهای كامبوج، اندونزی و ویتنام و 200 را در هند به خطر می اندازد.
براساس آمار منتشر شده، هند پس از ژاپن و آمریكا در رده سوم اجرای اتوماسیون در فراینده كسب و كار قرار دارد.
فعالان عرصه فناوری هند درسالهای اخیر گام های بزرگی در زمینه تولید نرم افزارها و رباتیك برداشته اند و این پیشرفت ها باعث شده كه در زمینه اقتصاد نیز از رشد پایداری برخوردار شوند.
هم اكنون استفاده از ربات ها برای جابجایی قطعات بزرگ در انبارهای تجارت الكترونیك در هند به امری عادی تبدیل شده و این امر باعث كاهش شدید استفاده این افراد از كارگران ساده شده است .
'اكاش گوپتا'یكی از بنیانگذاران شركت 'گری اورنج' كه در زمینه تجارت الكترونیك فعالیت می كند می گوید سرعت عملكرد سیستم رباتیك كه با هوش مصنوعی برای جابجایی كالا كار میكند قابل مقایسه با انسان نیست .
وی می افزاید: هر فرد روزانه حداكثر بین 100 تا 200 كالا را می تواند جابجا كند در حالیكه سیستم هوشمند می تواند بین 500 تا 600 قلم كالا را در ساعت جابجا كند.
رباتی كه وظیفه مرتب كردن كالا در انبارها را به عهده دارد روند كار در انبارها را دگرگون كرده و جای نیروی انسانی را گرفته است .
استفاده از ربات برای جابجایی كالا هرچند برای صاحبان شركت ها با كارایی بالا همراه بوده است ولی این خبر خوبی برای كارگران ساده نیست .
گارگران می گویند با روند رو به افزایش استفاده از ربات ها در كارگاهها و انبارها ،بسیار از آنها به تدریج شغل خود را از دست می دهند.
'گویال' یكی از كارگران می گوید اگر قرار باشد كه كارها توسط ماشین انجام شود پس زندگی میلیون ها نفر از كارگران باید چگونه تامین شود.
وی اظهار كرد كارگران از دولت می خواهند كه جلوی استفاده بی رویه از ربات ها به جای كارگران را بگیرد.
'نیرج' یكی دیگر از كارگران ساده با بیان اینكه در ماه حدود 200 دلار درآمد دارد خاطرنشان كرد پیشرفت در علم رباتیك و كامپیوتر كمك بزرگی به پیشرفت هند كرده ولی نباید این رشد به قیمت بیكاری كارگران تمام شود.
وی تصریح كرد بسیاری از كارگران نگران از دست دادن شغل های خود با رشد روزافزون تكنولوژی هستند.
هندوستان با یك میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت دومین كشور پرجمعیت جهان پس از چین است .
هرچند اقتصاد هند ،چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است ولی همچنان بیش از 300 میلیون نفر دراین كشور زیر خط فقرقرار دارند.
حدود 57 درصد از جمعیت هند در بخش كشاورزی، هفت درصد در بخش های ساماندهی شده و بقیه در دیگر بخش ها فعالیت می كنند.
هرچند براساس آمار رسمی بیكاری حدود 10 درصد اعلام شده است ولی به عقیده كارشناسان رقم واقعی بیكاری بالای 30 درصد است .
آساق**انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد