۱۲ تیر ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 82584144
T T
۰ نفر
نگهداري 2 هزار و 500 جنين فريزشده در مركزفوق تخصصي ناباروري استان مركزي

اراك - ايرنا - مسئول مركز فوق تخصصي درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي گفت: 2 هزار و 500 جنين فريز شده از لقاح آزمايشگاهي به منظور استفاده در سال هاي آتي در اين مركز نگهداري مي شود.

دكتر علي اصغر غفاري زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود :اين جنين ها متعلق به بيش از 400 زوج است كه براي درمان به اين مركز مراجعه كرده اند.
وي اظهار كرد: اين تعداد جنين به مدت سه سال نگهداري مي شوند تا در صورت نياز والدين در سال هاي آتي مورد استفاده قرار گيرد.
وي گفت: در لقاح مصنوعي و آزمايشگاهي 10 تا 20 تخمك بارور مي شود و در روش هاي موجود يك يا 2 تخمك به رحم مادر منتقل و بقيه فريز مي شود تا در سال هاي آينده در صورت نياز يا درخواست زوج ها مورد استفاده قرار گيرد.
وي توضيح داد: جنين هاي فريز شده در دماي 190 درجه سانتيگراد زير صفر و در محفظه هاي مخصوص نگهداري مي شود و به هنگام خارج كردن اين جنين ها از محفظه، شوك حرارتي به آن وارد شده و به دماي 30 درجه سانتيگراد مي رسد.
وي مزيت هاي روش نگهداري جنين فريز شده را جلوگيري از بيهوشي مجدد مادر، هزينه كمتر، جلوگيري از تحريك مجدد تخمك گذاري و حفظ شانس باردار شدن مادر دانست.
وي اظهار كرد: افرادي كه به مركز ناباروري مراجعه مي كنند براي فريز جنين 7 تا 10 تخمك رها مي كنند كه حداقل بايد از اين تعداد 80 درصد جنين داشته باشد در هر بار انتقال براساس سن بيمار و شرايط بدني يك تا سه جنين انتقال پيدا مي كند و بقيه جنين ها فريز شده تا از چندقلوزايي كه براي مادر خطرناك است، جلوگيري شود.
وي گفت: نداشتن شرايط بارداري يكي از دلايلي است كه والدين متقاضي فريز جنين هستند.
مسئول مركز فوق تخصصي درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي، درباره هزينه نگهداري فريز جنين گفت: هزينه اوليه براساس ويژگي جنين يك ميليون ريال و نيز براي شارژ سالانه از متقاضيان گرفته مي شود.
دكتر غفاري افزود: هنگام فريز جنين 2 تا سه جنين روي يك ني قرارداده مي شوند كه بعدها هنگام انتقال قابل مصرف باشند و از ذوب خارج نشوند.
وي، در ادامه به انجماد اسپرم در اين مركز اشاره كرد و توضيح داد: برخي بيماران قبل از انجام شيمي درماني به علت آسيب جدي سلول هاي جنسي متقاضي انجماد اسپرم در مركز هستند.
كار ساخت و تجهيز مركز فوق تخصصي درماني و تحقيقاتي ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي از سال 89 آغاز شده و اكنون اين مركز به متقاضيان درماني از استان هاي قم، لرستان و خوزستان خدمات ارايه مي دهد.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهيمي***انتشاردهنده:مژگان حيدري
۰ نفر