۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82583936
T T
۰ نفر

رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ يازدهم تير

۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82583936
رويدادها و تحولات تركيه در يك نگاه/ يازدهم تير

تهران - ايرنا - ديدار رئيس جمهوري تركيه با وزير دفاع روسيه؛ رفتار آمريكا و برخي كشورها عامل پيچيدگي بحران سوريه؛ ادامه اعزام نيروهاي نظامي تركيه به قطر؛ آلمان متهم به حمايت از تروريست ها و قانون گريزان؛ و تهديد تركيه از سوي شبه نظاميان سوريه دمكراتيك به پشتوانه آمريكا؛ از خبرهاي مهم روز يكشنبه اين كشور است.

** سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه با رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه عصر امروز پشت درهاي بسته در كاخ ترابيه استانبول در خصوص خريد سامانه موشكي اس 400 روسي، تحولات سوريه و شمال عراق، همچنين بحران به وجود آمده در روابط قطر با برخي كشورهاي عربي ديدار و مذاكره كردند.

** نعمان كورتولموش معاون نخست وزير تركيه، رفتار متناقض و دوگانه آمريكا و برخي از متفقان تركيه در منطقه در قبال گروه هاي تروريستي حزب كارگران كردستان(پ.ك.ك) و حزب اتحاد دموكراتيك سوريه (پ.ي.د) را عامل پيچيدگي بحران سوريه دانست.
وي مي گويد كه تركيه از زمان آغاز جنگ داخلي در سوريه از تماميت ارضي اين كشور حمايت كرده است؛ ولي برخي كشورها در مبارزه با تروريسم، با خارج كردن داعش از برخي مناطق و آوردن گروه هاي تروريستي ديگر به جاي آن ها، نه تنها هيچ خدمتي به آينده سوريه نكرده اند بلكه سبب بروز مشكلات ديگري نيز در اين كشور شده اند.

** يك فروند بالگرد اطفاي حريق جنگل هاي مندرس در استان ازمير حين عمليات به همراه پنج سرنشين خود به داخل درياچه يك سد سقوط كرد.
در پي آتش سوزي جنگل هاي مندرس در استان ازمير بالگردهاي اطفاي حريق براي مهار آتش سوزي به منطقه اعزام شدند كه در پي آن مخزن آب يكي از بالگردها حين پر كردن آب به جسمي در درون دريا گير كرده و باعث سقوط آن شد.

** وزارت دفاع قطر با صدور بيانيه اي با انتشار خبر ادامه اعزام نيروهاي نظامي تركيه به اين كشور، اعلام كرد كه نيروهاي جديد به نيروهاي ترك مستقر در دوحه كه از 19 ژوئن گذشته (29 خرداد) ماموريت خود را آغاز كرده اند، مي پيوندند.
نيروهاي نظامي تركيه در چارچوب همكاري نظامي مشترك ميان دو كشور در پايگاه هوايي العديد مستقر شده اند.
عربستان روزدوشنبه (15خرداد 96) به همراه امارات، بحرين، مصر، دولت شرق ليبي، جزاير مالديو و رئيس جمهوري فراري و مستعفي يمن با ادعاي حمايت قطر از تروريسم و افراط گرايي و دخالت در امور داخلي ديگر كشورها، روابط سياسي و ديپلماتيك خود را با دوحه قطع كرد.

** ابراهيم كالين سخنگوي رياست جمهوري تركيه امروز در واكنش به ممانعت آلمان از حضور اردوغان در اجتماع ترك تبارهاي اين كشور؛ همچنين سخنان اخير وزير امور خارجه آلمان مبني بر عدم صدور مجوز براي سخنراني اردوغان در تجمع ترك هاي ساكن همين كشور را به هيچ عنوان مورد قبول ندانست و دولت آلمان را به حمايت از تروريست ها، كودتاچيان و قانون گريزان متهم كرد.

** در پي تهديد ارتش تركيه براي ورود به شمال سوريه، نعمان عبيد معاون فرمانده نيروهاي زميني در شهر منبج گفت كه همزمان با استقرار شمار ديگري از نيروهاي ارتش آمريكا در شهر تل ابيض، نيروهاي سوريه دمكراتيك نيز آماده رويارويي با ارتش تركيه هستند.
به گفته وي، ارتش تركيه تسليحات و نيروي نظامي گسترده اي براي حمله به شهر عفرين گردآوري كرده تا با نيروهاي سوريه دمكراتيك در مناطق كردنشين درگير شود، اما در مقابل ارتش امريكا نيز نيروهاي نظامي خود را در شهر منبج مستقر كرده است.
خاورم**7074**1144
گزارش: مينا غفراني آذر* انتشار دهنده: عليرضا جباري
۰ نفر

سرخط اخبار جهان