۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82577274
T T
۰ نفر

عيد فطر، عيد بندگي و بازگشت به خويشتن

۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82577274
عيد فطر، عيد بندگي و بازگشت به خويشتن

كرج - ايرنا- عيد فطر، عيد بندگي و روز بازگشت به خويشتن است زيرا در اين روز بزرگ انسان از خداوند رحمان مي خواهد براي يك ماه خويشتنداري، از او پاداش و نمره قبولي بگيرد.

به گزارش ايرنا، عيد سعيد فطر نماد يك ماه بندگي است كه مسلمانان با قدر دانستن اين ماه مبارك كه سفره بخشش و لطف پروردگار در سراسر آن گسترده بود تلاش كردند با به جا آوردن روزه به عنوان يك امر واجب، از اين خان كرم بهره معنوي و اخروي ببرند و از آن بي نصيب نمانند.
مسلمانان در پايان ماه مبارك رمضان كه ماه عبوديت ، بندگي و ضيافت خداوند است از اينكه توفيق درك اين روزها و اين ماه عزيز به آنان عطا شده بار ديگر از اين لطف بي كران خداوند سپاسگزاري مي كنند.
آري عيد فطر روز عيدي گرفتن روزه داراني است كه در ميهماني خدا وند سبحان حاضر شدند و شب هاي قدر را درك كرده و با تلاوت قرآن و خواندن دعا دست هاي خود را به طرف آسمان بلند كردند و از خداوند آمرزش طلبيدند.
امام صادق(ع) در اين زمينه فرموده اند: ' كمترين اجر آنها اين است كه فرشته اي در ماه رمضان ندا مي هد، بندگان خدا مژده باد به شما و به شما بشارت مي دهم خداوند گناهان گذشته شما را مورد مغفرت قرار داد، مواظب باشيد از اين پس (اكنون كه توبه كرديد و از توبه بيرون آمديد و پاك شديد) چه مي كنيد' .
عيد فطر روز گردهمايي و وحدت مسلمانان، افرادي كه در اين ماه روزه گرفته اند بر پايه مستحبات در يك فضاي باز نماز عيد را در كنار يكديگر برگزار مي كنند و به اين وسيله سپاس خود را از خداي متعال اعلام مي دارند و زكات عيد فطر پرداخت مي كنند.
عيد فطر فصل شكرگزاري يك ماه بندگي انسان هاي مخلص در حريم كبريايي حضرت دوست است.
عيد فطر وقت سپاس نعمت شايستگي فرمانبرداري از معبود و نشستن بر خوان بي كران ضيافت الهي است.
در اين عيد بزرگ همه جا غرق در شادي و شعف است زيرا هنگامه پرواز روح از فرش به عرش و زمان دلدادگي در سايه سار مهرورزي بندگان به حق تعالي فرا رسيده است و همه در ميعاد گاه نماز عيد فطرحاضر مي شوند
تا همدلي و خداجويي مسلمانان به ويژه مردم ايران را در چهار گوشه كشور مان به تصوير بكشند.
مردم ايران با برپايي آئين هاي سنتي از جمله عيد ديدني، پخت و خوردن غذاهاي سنتي و جشن شكرگذاري روز عيد فطر را در ايران باستاني جشن مي گيرند.
در اين عيد بزرگ كه شادي نسيم دلنواز رحمت الهي بندگان مخلص را مسروركرده است، عده اي از دلدادگان معبود نيز در گلزار هاي شهدا و بقاع متبركه حاضر مي شوند تا تسلي يابند.
عيد فطر اجابت دعاي بندگان براي پيروزي بر هواي نفس و سربلندي از آزمايش خداوند ازلي است.
ماه رمضان تمرين تقوا براي پاك شدن از گناهان و آمرزش است لذا مومنان بايد بكوشند پس از ماه رمضان پاكي كسب شده را حفظ كنند.
نماز عيد فطر در فرهنگ اسلامي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است چون مسلمانان با حضور گسترده و پرشور خود در نماز عيد سعيد فطر وحدت و همبستگي خود را به جهانيان نشان مي دهند.
عيد فطر، روز توزيع كارنامه بندگي بين روزه‌داران است كه در اين عيد بزرگ با خواندن ادعيه مربوط به آن و بيان پيام آن توسط امام، پاداش بندگي بين روزه‌داران توزيع مي‌شود.
پيام هاي اين ماه بزرگ مبارزه با نفس خود بدون داشتن حامي ،بزرگ‌ترين تمرين است كه نگهداري اعضا و جوارح از گناه، نگهداري وجود از گناه و رعايت حقوق ديگران در ساير ماه‎هاي سال، رسيدگي به ايتام و خواندن نماز شب در اوقات سحر را براي افراد تداعي مي كند.
بندگان از اين فرصت طلايي يك ماهه براي آموزش دوري از هواهاي نفساني براي ساير ماه‎هاي سال استفاده مي‎كنند.
بندگان خداوند با يك ماه روزه‌داري و نماز خواندن در واقع وظايف روزه‎دار نسبت به مردم را نيز همانند توجه به كهنسالان و كودكان، حفظ دست و گوش و زبان از گناه را تمرين كردند تا از سوي باري تعالي براي آنان گواهي‌نامه بندگي صادر شود.
2819 /1535خبرنگار: مهين مالمير**انتشار دهنده:داريوش غفاري

سرخط اخبار استان‌ها