۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 82563212
T T
۰ نفر

تابستان و دغدغه ای به نام اوقات فراغت

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 82563212
تابستان و دغدغه ای به نام اوقات فراغت

سنندج- ایرنا- هر ساله با نزدیك شدن به اواخر خرداد ماه و تعطیلی مدارس دغدغه چگونگی گذران اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در میان خانواده ها و دستگاه های مختلف گرم می شود و هر كس به نحوی برای این ایام برنامه ریزی می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلی مدارس و فراغت جوانان و نوجوانان از تحصیل، خانواده ها و همچنین دستگاه های مختلف درصدد برنامه ریزی مناسب برای پر كردن این ایام برمی آیند.
اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان، فرصتی برای فراگیری مهارت ها و آموزش های مختلف به شمار می رود و بدون شك اگر برنامه ریزی درست برای غنی سازی این ایام انجام نشود این فرصت می تواند به تهدیدی تبدیل شده و جوانان نوجوانان ما در دام انواع آسیب ها و مشكلات بیفتند.
در جامعه امروزی و با توجه به افزایش شبكه های اجتماعی و فضاهای مجازی چگونگی گذران اوقات از اهمیت والایی برخوردار است و بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در سطح جامعه از عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نشات می گیرد.
نكته قابل تامل در اینجا این است كه برنامه ریزی ها براساس علایق و توانایی های جوانان و نوجوانان انجام شود و به گونه ای باشد كه علاوه بر شكوفایی استعدادها و توانایی های این قشر ایامی خوش برای انان رقم بزند.
متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدون توجه به خواسته ها و سلیقه فرزندان خود و از روی اجبار، آنان را در كلاس های متعددی ثبت نام می كنند كه هیچ علاقه ای به حضور در آن كلاس ها ندارند و با این كار به نحوی ایام تعطیلات را به كام آنان تلخ می كنند.
در استان كردستان دوره ها و كلاس های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هر ساله توسط دستگاه های مختلف برگزار می شود و امسال نیز برنامه ریزی های لازم برای این ایام توسط دستگاه های مختلف انجام شده است.
**پیش بینی بیش از 290 پایگاه اوقات فراغت در آموزش و پرورش كردستان
معان فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش كردستان در این رابطه می گوید: بحث اوقات فراغت یكی از دغدغه های خانواده ها و متولیان آموزش و پرورش در فصل تابستان بوده و این مدت زمان برای جوانان و نوجوانان هم فرصت و هم تهدید است.
حجت الله نریمانی افزود: تعطیلات تابستان یك فرصت است كه در صورت عدم برنامه ریزی مناسب می تواند برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان به یك تهدید تبدیل شود.
وی با بیان اینكه سال گذشته 187 پایگاه فعالیت تابستانی در سطح استان برای دانش اموزان دایر شد اظهار كرد: 82 هزار نفر از دانش آموزان در قالب های مختلف ورزشی، فرهنگی، قرانی، هویتی و غیره در مدارس، كانون های فرهنگی تربیتی و مجتمع ها تحت پوشش قرار گرفتند.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش كردستان ادامه داد: امسال نیز 290 پایگاه در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، قرآنی، ورزشی پیش بینی شده و در صدد هستیم كه تعداد این پایگاه ها را افزایش دهیم.
وی افزود: كلاس های اوقات فراغت امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با شعار 'هر دانش آموز یك مهارت' برگزار شده و علاوه بركانون های فرهنگی، تربیتی، مدارس و مجتمع ها، هنرستان های فنی و حرفه ای و كاردانش نیز محل برگزاری كلاس ها هستند.
به گفته وی در سال جاری دانش آموزان علاوه بر شركت در كلاس های مختلف فرهنگی و هنری و غیره در رشته های فنی نیز مهارت كسب می كنند.
نریمانی اظهار كرد: كلاس های اوقات فراغت ما در كانون ها و مجتمع ها كه 75 درصد فعالیت ها را پوشش می دهند از 15 تیر تا پایان شهریور و در مدارس از 15 تیر تا پایان مرداد خواهد بود.
**برپایی 50 پایگاه فعالیت تابستانی توسط سازمان تبلیغات كردستان
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی كردستان نیز با اشاره به برپایی 50 پایگاه فعالیت تابستانی توسط این نهاد در سال جاری افزود: این پایگاه ها در حوزه های آسیب های اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و تبلیغی دایر می شود.
حجت الاسلام علی رستمی با بیان اینكه پایگاه های ما بیشتر به مناطق حاشیه اختصاص پیدا كرده است گفت: آشنایی با فضای مجازی و توجه بیشتر به مناطق حاشیه ای با توجه به آسیب زا بودن مناطق حاشیه ای باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در این مناطق نیز دوره های مختف برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برگزار شود.
وی اظهار كرد: دوره های سازمان تبلیغات اسلامی از 10 تیر شروع و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و دانش آموزان مقطع اول و دوم متوسطه می توانند در این دوره ها حضور پیدا كنند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی كردستان افزود: در برنامه ریزی های اوقات فراغت دانش آموزان باید ابداع و نوآوری صورت گیرد تا دانش آموزان بتوانند از این فرصت زمانی، بیشترین استفاده را ببرند و غنی سازی باید در طول سال انجام شود.
**523 كانون فرهنگی و هنری مساجد كردستان متولی فعالیت های تابستانی
مسئول دبیرخانه هیات نظارت بر كانون های فرهنگی و هنری مساجد كردستان نیز گفت: تابستان سال جاری 523 كانون فرهنگی و هنری مساجد استان متولی اجرای برنامه ها و كلاس های اوقات فراغت هستند.
كامل گلباغی افزود: كلاس‌های اوقات فراغت در سطح تمامی كانون‌های مساجد استان دایر می‌شود و خانواده‌ها می‌ توانند از این ظرفیت برای پر كردن اوقات فراغت فرزندانشان بهره بگیرند.
وی با تاكید بر نیازسنجی در كانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: استفاده از حداكثر ظرفیت كانون‌های مساجد در راستای پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مورد توجه ستاد غنی‌سازی اوقات فراغت است.
مسئول دبیرخانه هیات نظارت بر كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كردستان ادامه داد: تعدادی از فعالیت های كانون ها تكراری است و برای نوجوانان جذابیت ندارد كه لازم است در كنار كلاس های قرآن و معارف اسلامی به این مهم نیز پرداخته شود.
وی اظهار امیدواری كرد، جوانان و نوجوانان استان با توجه به شناختی كه از كانون های فرهنگی و هنری مساجد و برنامه های آن پیدا كرده اند از كلاس های متنوعی كه برای اوقات فراغت آنان پیش بینی شده است نهایت استفاده را ببرند.
امید می رود برنامه هایی كه برای این ایام تدارك دیده شده است خروجی مناسبی داشته باشد و در این میان خانواده ها نیز به انگیزه و خواسته فرزندان خود توجه داشته باشند.
7348/6108
**گزارش:افسانه گلباغی**انتشار دهنده:امید بهمنی

سرخط اخبار استان‌ها