۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82562643
T T
۰ نفر
شهرستان بانه در سال تحصيلي جاري صاحب هنرستان كشاورزي مي شود

سنندج- ايرنا- مدير آموزش و پرورش بانه گفت: وجود هنرستان كشاورزي يكي از ضروريات شهرستان بانه است كه در سال تحصيلي جاري براي ايجاد اين هنرستان اقدام مي شود.

رضا خضري روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ساختماني در شهر كاني دينار وجود دارد كه در گذشته ساختمان ترويج بوده كه اكنون با موافقت اداره جهاد كشاورزي به هنرستان كشاورزي تبديل مي شود.
وي ادامه داد: اين ساختمان با توجه به فضايي كه دارد براي ايجاد هنرستان كشاورزي مناسب است و از نيروي هاي آموزش و پرورش و جهاد كشاورزي در زمينه آموزش در اين هنرستان بهره گرفته مي شود.
وي با اشاره به نبود آموزش هاي ضروري و متناسب با شرايط بانه در دوره متوسطه دوم اظهار كرد: با توجه به ظرفيت هاي موجود در بخش كشاورزي ايجاد هنرستان كشاورزي براي اشتغالزايي در بانه ضروري است و فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند از ظرفيت هاي موجود در بخش كشاورزي براي ايجاد اشتغال و رونق اين بخش به صورت علمي اقدام كنند.
وي خاطر نشان كرد: رشته پرورش گل و گياه تزيني يكي از رشته هاي است كه مناسب شرايط منطقه است و فضاي كه براي آموزش آن در نظر گرفته شده ظرفيت بيش از 900 هزار شاخه گل بريده و 20 هزار گلدان گياه آپارتماني را دارد.
اين مسئول افزود: توليد گياهان دارويي يكي ديگر از رشته هاي مناسب اين منطقه است كه در مهر ماه سال جاري اين رشته در هنرستان كشاورزي تدريس مي شود.
وي پرورش زنبور عسل، پرورش ميوه هاي دانه دار و دانه ريز، پرورش قارچ خوراكي و تعمير تراكتور را از جمله رشته هايي دانست كه متناسب شرايط آب و هوايي منطقه است.
وي گفت: براي ايجاد رشته زنبورداري در بانه با توجه به امكانات موجود زمينه فراهم است و همچنين عسل جزء موادي غذايي است كه با توجه خواص پزشكي آن مصرف زيادي دارد و زمينه براي اشتغال فارغ التحصيلان اين رشته را فراهم مي كند.
به گفته وي رشته توليد نهال و جنگل كاري در دبيرستان شبانه روزي روستاي 'شوي' در مهر سال جاري ايجاد مي شود.
وي اظهار كرد: رشته ايمني و آتش نشاني با همكاري شهرداري بانه در مهر امسال دانش آموز جذب مي كند و فعاليت ها در 2 بخش انجام مي شود.
وي افزود: بخشي كه مربوط به برنامه هاي عمومي است توسط آموزش و پرورش اجرا مي شود.
مدير آموزش و پرورش بانه وجود آتشنشانان ماهر و كار آزموده را ظرفيتي مناسب براي آموزش كارآموزان رشته ايمني و آتش نشاني عنوان كرد و گفت: براي آموزش دانش آموزان رشته ايمني و آتشنشاني از تجربه و تخصص آتشنشانان سازمان آتشنشاني بانه بهره مي گيريم.
خضري به اقدامات انجام شده در سال جاري اشاره كرد و ادامه داد: مراسم نمادين هفته سلامت، برگزاري جلسه انجمن اوليا و مربيان، تجليل از معلمان برتر استاني و شهرستاني، برگزاري يادواره شهداي فرهنگي شهرستان، برگزاري آزمون استعدادهاي درخشان، كلنگ زني مدرسه روستاي كوخ شيخ الاسلام، برگزاري نخستين جشنواره دانش اموزان بخش نمشير و برگزاري نخستين جشنواره حاميان مدارس شبانه روزي از جمله اقدامات انجام شده در سال جاري است.
وي افزود: در جشنواره استاني نوجوان سالم 20 نفر از دانش آموزان بانه اي رتبه برتر استاني را كسب كردند.
وي اردوهاي يك روزه در سال جاري را 152 اردو عنوان كرد و ادامه داد: حدود هشت هزار و 300 نفر از دانش آموزان در اردوي يك روزه شركت كردند و اين اردوها در مكان هاي مختلف شهرستان برگزار شده است.
خضري امنيت در اردوهاي يك روزه را يكي از دغدغه هاي مسئولين آموزش و پرورش دانست و گفت: اقدامات اوليه براي احداث اردوگاه دانش آموزي فراهم شده و در صورتي كه فضاي اردوگاه احداث شود امنيت دانش آموزان فراهم مي شود.
وي به زمان برگزاري آزمون هاي كنكور سراسري اشاره كرد و افزود: در كل شهرستان يك هزار 492 نفر داوطلب كنكور سراسري هستند كه 50 درصد آنها در رشته تجربي شركت كرده اند.
به گفته اين مسئول آمار داوطلبان كنكور سراسري نسبت به سال گذشته 27 درصد افزايش داشته است.
وي افزود: مقدمات برگزاري كنكور سراسري فراهم شده و دبيرستان نيايش و شبلي به عنوان حوزه آزمون سراسري انتخاب شده است.
وي يكي از مهمترين مشكلات آموزش و پرورش بانه را سازماندهي معلمان عنوان كرد و گفت: هم اكنون اداره آموزش و پرورش بانه نيازمند 237 نفر نيروي آموزشي است.
وي كمبود نيروي آموزشي را يكي از مهمترين مشكلات اين حوزه دانست و افزود: اين امر سبب نارضايتي بعضي از همكاران و شهروندان شده است.
خضري اظهار كرد: در سال آينده بيش از يك هزار دانش آموز به دوره ابتدايي اضافه مي شود كه فضاهاي آموزشي شهرستان ظرفيت پذيرش اين تعداد از دانش آموزان و تراكم دانش آموزان را ندارد و با بحران در زمينه فضاي آموزشي مواجه هستيم.
وي اضافه كرد: بيشترين مدارس 2 شيفته در استان كردستان مربوط به بانه است كه براي حل اين مشكل ايجاد مدارس هيات امنايي بهترين گزينه است كه مي تواند عدالت آموزشي و كيفيت آموزشي را افزايش دهد.
وي خاطر نشان كرد: مدارس هيات امنايي در بانه سه ميليون و 200 هزار ريال شهريه بابت هزينه هاي كلاس هاي فوق برنامه و تعميرات و تجهير مدارس از دانش آموزان دريافت مي كند.
مدير آموزش پرورش بانه گفت: آموزش و پرورش بانه تلاش كرده كه بهترين فضا را به دانش آموزان نمونه اختصاص دهد.
وي افزود: شهريه دانش اموزان شبانه روزي 2 ميليون 130هزار ريال است كه بسياري از هزينه هاي اين دانش اموزان را افراد خير تامين مي كنند.
وي تاكيد كرد: شهريه هاي دريافتي از دانش آموزان كفاف هزينه هاي مدارس شبانه روزي را نمي دهد.
وي گفت: براي تامين هزينه هاي دانش آموزان شبانه روزي سال گذشته براي افرادي كه بضاعت مالي دارند چهار ميليون ريال در نظر گرفته شده كه در طول سال اين هزينه دريافت مي شود و قانوني است.
وي گفت: شهرداري بانه در سال تحصيلي جاري محوطه 24 مدرسه شهر بانه و محوطه اداره آموزش و پرورش اين شهر را آسفالت و محوطه مدرسه استثنايي تربيت را براي توانجويان اين مدرسه مناسب سازي كرده است.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زينب طلايي/ **انتشار دهنده: اميد بهمني
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

سرخط اخبار استان‌ها