۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82561727
T T
۰ نفر

تانك های ناتو نزدیك روسیه رسیدند

۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82561727
تانك های ناتو نزدیك روسیه رسیدند

مسكو - ایرنا - سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در چارچوب افزایش حضور نظامی در شرق اروپا، تانك های خود را وارد ریگا پایتخت لتونی كشور بالتیكی هم مرز روسیه كرد.

به گزارش ایرنا، تجهیزات نظامی و جنگ افزارهای ارتش اسپانیا برای پیوستن به نیروهای ناتو كه قرار است در پایگاه پیش بینی شده مستقر شوند، روز یكشنبه به بندر ریگا پایتخت لتونی رسیدند.
اسپوتنیك به نقل از گزارش وزارت دفاع جمهوری لتونی اعلام كرده كه تانك‌های لئوپارد، خودروهای زرهی پیاده نظام پیزارو و تداركات و پشتیبانی به لتونی منتقل شده است.
برنامه انتقال این جنگ افزارها به پایگاه اداژی نزدیك ریگا بگونه ای گسترده است كه گزارش شده، مقامات لتونی از ایجاد مشكلات موقت ترافیكی خبر داده اند و از رانندگان خواسته اند در برابر حركت كاروان نظامی ناتو مزاحمت ایجاد نكنند.
در چارچوب برنامه های توسعه توان نظامی ناتو نزدیك روسیه، لتونی جمهوری سابق شوروی نیز از سال 2004 به این پیمان پیوسته است.
فروردین ماه سال جاری نیز برای نخستین بار در تاریخ حیات شوروی تا فروپاشی سال 1991 و سپس روسیه نو تاكنون، تانك های آمریكایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 700 كیلومتری مسكو در كشور استونی هم مرز لتونی مستقر شدند.
براساس اطلاعات انتشار یافته این اقدام در برگیرنده اعزام گردان هنگ 69 ارتش آمریكا شامل 50 واحد زرهی از جمله چهار تانك. ام. 1 آبرامس و 15 فروند بی ام پی برادلی است.
ادامه سیاست حضور نظامی هر چه بشتر غرب از جمله آمریكا نزدیك مرزهای روسیه در دولت ترامپ در حقیقت پیروی از رویكردهای ضدروسی دولت باراك اوباما رئیس جمهوری سابق آمریكا است كه لهستان و رومانی در شرق اروپا را به عنوان پایگاه استقرار سامانه موشكی انتخاب كرد.
عملیات راه اندازی بخشی از سامانه موشكی در پایگاه دوسلو در رومانی بر جای مانده از دوران شوروی سابق با هزینه 800 میلیون دلاری از اكتبر 2013 ( مهر 92) آغاز شده كه قرار است رهگیرهای موشكی SM-2 در آن مستقر شوند.
همزمان مسكو در حال تجربه شرایط جدیدی است، بگونه ای كه افزون بر سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا، نظامیان این كشور و نیروهای عملیاتی پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) دیوار به دیوار روسیه شده اند.
افزون بر لهستان و رومانی، استونی و لتونی هم مرز روسیه و همچنین لیتوانی سه جمهوری سابق شوروی در سواحل بالتیك میزبان نیروهای آمریكایی و ناتو هستند كه از پیشرفته ترین جنگ افزارها برخوردارند.
از سوی دیگر، گرجستان و مولداوی دو جمهوری دیگر سابق شوروی نیز در مجموعه رویكردهای گسترش نفوذ و همكاری نظامی با غرب قرار دارند.
روسیه هم بارها اعلام كرده كه از تمامی توان دفاعی و برنامه ریزی های راهبردی خود برای مقابله با تهدیدهای فزاینده فشار نظامی غرب استفاده خواهد كرد.
انتظار می رفت با پایان دوره حكومت اوباما كه با سیاست های ضدروسی سبب شد، تقریبا بدترین تقابل سیاسی و نظامی بین روسیه با غرب به ویژه آمریكا شكل گیرد و روی كار آمدن ترامپ، روند كنونی كاهش یابد یا حداقل متوقف شود، ولی شرایط كنونی چنین افقی را نشان نمی دهد.
اروپام1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان