۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82530418
T T
۰ نفر
«تریبون انتخابات» ایرنا؛ مردم از تاثیر حضور خود در انتخابات می گویند

تهران - ایرنا - دو مرد جوان با حالتی متفكرانه پشت تریبون ایرنا ایستاده اند، یكی از آنها می گوید: حداقل شخص بنده نتیجه حضورم را در انتخابات می بینم. از دولتهای قبلی ناراضی بودیم، با حضوری كه داشتیم كاملا نتیجه اش را دیدیم و اكنون وقتی شرایط كنونی كشور را با دوره های قبل مقایسه می كنیم، تغییرات ملموس است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تریبون انتخابات كه یكی از برنامه های خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستانه دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری است، برای عابرانی كه از مقابل ایرنا می گذرند، جذابیت دارد و اكنون كه چهار روز به انتخابات باقی مانده، مردم را برای اظهار نظر راغب تر كرده است.
مردی معتقد است: از دموكراسی فقط همین یكی مانده است، نباید آن را از دست دهیم.
زن جوان سخنان خود را با عذرخواهی آغاز می كند او می گوید: تجربه خیلی بدی بود، من خودم واقعا معذرت می خواهم كسی را انتخاب كردم كه هشت سال بد را رقم زدیم.
شركت كننده بعدی با چهره ای كه حالت تاسف به خود گرفته است، می گوید كه در دولتهای نهم و دهم همه چیز خراب شد.
به گفته زنی دیگر، تك تك آرا كنار یكدیگر، تبدیل به چند میلیون رای می شود. فرد دیگری با چهره ای مصمم تاكید می كند: وظیفه ام، حضور در انتخابات است و به رضاتمندی ارتباطی ندارد.
جوان 22 ساله ای نیز اینگونه ابراز عقیده می كند: همیشه نظرم این بوده، كسی كه رای نمی دهد، حق اعتراض كردن ندارد.
این بار دو مرد دیگر پشت تریبون برای اظهار نظر خود ایستاده اند، یكی از آنها می گوید: ممكن است رای ندادن تاثیراتی داشته باشد اما رای دادن می تواند درخواست مطالبه و پرسشگری مطالبات را از منتخب بالا ببرد.
زن جوانی در مورد احساس خود اینچنین می گوید: احساس می كنم نظرم مهم است، می توانم جز یكی از نظرها باشم.
زن جوان دیگری در حالیكه می خندد، سخن خود را اینگونه آغاز می كند: بهتر است راجع به آن صحبت نكنم چون اصلا راضی نبودم به ویژه دو دوره قبل اصلا رضایت نداشتم.
چهار پسر جوان نیز برای نظر دادن به ردیف ایستاده اند، یكی می گوید: دلیلی برای رای ندادن ندارم.
زنی نظری متفاوت دارد: برای شخص خودم در انتخابات شركت نمی كنم بلكه مهم كشور و همه مردم است.
به نظر فرد دیگر، مردم در انتخابات شركت و برای خود تعیین سرنوشت می كنند، البته ممكن است در دوره هایی هم اشتباه هایی در انتخاب كرده باشند. شاید دوره هایی هم كه برای ما تیره بوده، در مجموع حاصل این بود كه همه در انتخابات شركت نكردند، شاید اگر همه شركت می كردند، پیشامدهای بد هم اتفاق نمی افتاد.
اكنون مردی با دختر 13 ساله، خود را به پشت تریبون می رساند، او می گوید: نتیجه مهم است كه كشور ما رو به پیش برود.
مرد دیگری نیز می گوید: بستگی به رضایت من ندارد، رای گیری اقدامی كلی است، شاید برخی دوره ها آنچه در نظر من بود، نشد.
مرد دیگری می گوید كه از رایی كه در دوره قبل داده است، راضی است، واقعا رای ما مفید بود.
دختر جوانی نیز معتقد است: اگر هر فردی رای دهد، باعث می شود یكسری مطالبه از كسی كه رای داده، داشته باشد و به دنبال آن مطالبه و امید خود برود. اما اگر كسی كه تحریم كند، به معنای آن است كه این جامعه برای وی به هیچ عنوان مهم نیست.
فردی دیگر می گوید: صددرصد من تاثیر رای دادنم را دیدم و خوشحالم كه رای دادم، حتی اگر تاثیر آن را نمی دیدم باز هم خوشحال بودم كه در انتخابات شركت كردم. اگر من رای ندهم و برای خودم تصمیم نگیرم دیگران برای من تصمیم می گیرند.
به گفته شركت كننده بعدی، هر كسی كه دوست دارد آینده كشور خود را بسازد، باید در انتخابات شركت كند.
سه مرد پشت تریبون قرار گرفته اند، یكی از آنها می گوید: برای بهتر شدن شرایط خودم حداقل.
مرد دیگر تصریح می كند: برای ترس از بازگشت به هشت سال كابوس دار گذشته.
مشروح گزارش تصویری «تریبون انتخابات» با موضوع «مردم از تاثیر حضور خود در انتخابات می گویند» را می توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی http://vid.irna.ir/1396/13960225/3455949/3455949-28402.mp4 مشاهده كنید.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در آستانه انتخابات پیش رو، با طرح موضوعات و سوژه های متنوع و نیز با هدف ایجاد بستری برای طرح توقعات و دغدغه های شهروندان و انعكاس آنها، گزارش تصویری «تریبون انتخابات» را اجرا می كند.
گزارش تصویری «تریبون انتخابات» تا روز 29 اردیبهشت ماه، مقابل خبرگزاری جمهوری اسلامی برپا است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی هاشمی طبا، سید ابراهیم رئیسی، سیدمصطفی میرسلیم و محمدباقر قالیباف نامزدهای انتخابات این دوره ریاست جمهوری هستند.
فراهنگ ** 9012 ** خبرنگار: زهرا امیری * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر