۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82530398
T T
۰ نفر
دروغ برخی نامزدهای انتخابات به سلامت روان مردم آسیب زده است

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: چرا برخی از نامزدهای انتخابات با حرفهای دروغ به سلامت روان مردم آسیب می زنند. دعای یك مریض را با ریاست ناشی از تهمت و دروغ عوض نمی كنیم.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت، افزود: دولت یازدهم سلامت محورترین دولت تاریخ ایران است و دولت سلامت است.
وی گفت: از انتقادها استقبال می كنیم به شرطی كه انتقادها مبنا داشته باشد و حاضریم با افرادی كه تجربه كافی كار اجرایی در سطح بالا دارند مناظره كنیم.
حریرچی ادامه داد: دكتر پزشكیان كه منتقد طرح تحول سلامت بود اعلام كرده كه هیچ دولتی به اندازه این دولت به محرومان كمك نكرده است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برخی واژه های غیراخلاقی و بی ادبانه كه از سوی برخی نامزدها بیان می شود در جامعه اثر نامطلوبی دارد و متاسفانه حرفهایی از فقر و بدبختی مردم از طرف برخی كاندیداها مطرح می شود كه گویی از آن سوی مرز و از سوی دشمنان نظام است.
وی با تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: با اجرای این طرح دیگر هیچ ایرانی نیست كه به بیمارستان مراجعه كند و بیمه درمانی نداشته باشد.
وی ادامه داد: با افزایش خدمات بهداشتی و پیشگیرانه و افزایش خدمات مراقبان سلامت و خدمات درمانی سطح اول مراجعه مردم به پزشك متخصص از 2.16 درصد به 1.87 كاهش یافته كه نشان می دهد هم خدمات بهداشتی گسترش یافته و هم پرداخت مردم برای درمان كاهش یافته است.ِوی گفت: هم اكنون 96.7 درصد مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند .
حریرچی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت به طور متوسط هر ماه 15 هزار و 700 تومان از هزینه های بهداشتی و درمانی مردم در سه سال گذشته كم شده است.
وی گفت: در 90 سال قبل از طرح تحول سلامت 80 هزار تخت بیمارستانی دولتی در كشور ساخته شده است و در این دولت 27 هزار تخت جدید بیمارستانی ساخته می شود كه معادل یك سوم تمام تاریخ گذشته ایران است و از این تعداد هم اكنون 17 هزار تخت تحویل شده و به بهره برداری رسیده است.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همزمان 45 هزار و 500 تخت از بیمارستان های موجود بازسازی كامل شدند، دو میلیون و 500 هزار فضای بیمارستانی بازسازی شد، 69 هزار وسیله و تجهیزات پزشكی و 131 هزار تجهیزات هتلینگ بیمارستانی جدید به بیمارستان های موجود اضافه شد.
وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت تعداد نیروهای بخش بهداشت از 22 هزار نفر به 42 هزار نفر افزایش یافت، 750 محل زیست برای پزشكان و ماماها در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر ساخته شد.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در سه سال گذشته اعتبار واحدهای بهداشتی كشور 33 برابر شد و از 12 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان رسید، اعتبار عمرانی طرح های بهداشتی نیز 35 برابر شد و به 700 میلیارد تومان رسید و تعداد واحدهای بهداشتی در كشور از 300 واحد به 5200 واحد رسید و 17 برابر شد.
وی افزود: 3400 خانه بهداشت ساخته شد و تعداد خانه های بهداشت در كشور به 17 هزار و 800 واحد رسید، هزار و 100 ماما در شبكه بهداشتی كشور جذب شدند، اعتبار پزشك خانواده روستایی بر خلاف سخنان منتقدان در این دوره افزایش یافته و از 300 میلیارد تومان به 2400 میلیارد تومان رسید و دو هزار و 500 پزشك جدید جذب شدند.
حریرچی گفت: تعداد مراكز دندانپزشكی روستایی در این طرح از صفر به 1300 رسید، تعداد داروخانه های روستایی از 1700 به 4100 رسید و 17 برابر شد، آزمایشگاه های روستایی نیز 5.4 برابر شدند و از 500 واحد به 2700 واحد رسیدند.
وی افزود: اعتبار خرید دارو برای روستاها در این مدت 8 برابر شد، مكمل های دارویی برای اولین بار به روستاها آمد و 120 میلیارد تومان برای مكمل های مورد نیاز كودكان و زنان باردار در روستاها رسید كسانی كه با كمبود آ‌هن و ویتامین دی مواجه هستند.
حریرچی گفت: علاوه بر آن دو هزار و 100 مركز جامع سلامت، 4700 پایگاه سلامت شهری ایجاد شدند و 1900 نفر در مراكز بهداشت شهری جذب شدند.
وی افزود: تاكنون برای 68 میلیون ایرانی در شهر و روستا پرونده الكترونیك سلامت ایجاد شده است و 29 میلیون نفر از خدمات سامانه سیب برخوردار شده اند.
حریرچی گفت: بیش از یك میلیون و 100 هزار زایمان رایگان در سه سال گذشته در كشور انجام شده و میزان سزارین در كشور كاهش یافته است، 96.3 درصد زنان حداقل چهار بار معاینه دوران بارداری را دریافت می كنند.
وی افزود: با وجود این همه خدمات كه در مدت سه سال گذشته انجام شده چرا عده ای می گویند هیچ كاری انجام نشده است، البته برخی از منتقدان دیروز امروز منصفانه می گویند كارهایی انجام شده ولی ایرادهایی هم دارند.
حریرچی گفت: طرح تحول سلامت به هیچ وجه قابل عقبگرد نیست، زیرا مطالبات مردم اجازه نمی دهد این خدمات متوقف شوند،اعتبارات این طرح نیز همه در مورد 10درصد اعتبار هدفمندی یارانه ها و هم یك درصد از مالیات برارزش افزوده به قوانین دائمی تبدیل شده اند و قابل حذف نیستند.

** طرح تحول سلامت تحسین مجامع بین المللی را برانگیخت
وی افزود: طرح تحول سلامت باعث سربلندی ایران و ایرانیان در محافل بین المللی شده است و حتی منتقدان این طرح نیز در خارج از كشور با تحسین خارجی ها از این همه اقدامات انجام شده در نظام سلامت و كاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های درمانی سربلند می شوند.
وی گفت: برخی منتقدان می گویند چرا برای درمان خرج كرده اید و به بهداشت كمتر بها داده اید، در پاسخ به این افراد باید گفت در تمام دنیا و كشورهایی كه نظام سلامت مدرن دارند و حداكثر 13 تا 14 درصد اعتبارات سلامت در بخش بهداشت هزینه می شود، این میزان برای اولین بار در این دولت در ایران به 9 درصد رسیده است اما مگر می توان درمان بیماران سرطانی، افرادی كه دچار سكته می شوند یا بیماران دیابتی، را متوقف كرد.
وی افزود: این حرف ها در عالم شعار خوب است، حرف هایی مانند اینكه باید برای سلامت مردم فرهنگ سازی كنیم ولی نمی توانیم اجازه دهیم مردم هنگام بیماری به درمان دسترسی نداشته باشند یا دچار هزینه های كمرشكن درمانی شوند.
حریرچی گفت: می گویند در انگلستان و آلمان دولت ها، تخت های بیمارستانی را كم می كنند چرا شما تخت اضافه می كنید، در انگلستان به ازای هر هزار نفر 13 تخت و در آلمان 8.5 تخت وجود دارد این چه ربطی به ایران دارد كه به ازای هزار نفر فقط 1.5 تخت بیمارستانی داریم.
وی افزود: برای اولین بار در دنیا در وزارت بهداشت این دولت معاونت اجتماعی تشكیل شد تا به 52 عامل اجتماعی و افتصادی مرتبط با سلامت توجه شود، 620 تشكل غیر دولتی مرتبط با سلامت مجوز گرفتند، 872 خیریه تشكیل شد و 210 گروه جهادی با حضور پزشكان متخصص برای خدمت به روستاها تشكیل شده است.

**حمله به سفارت عربستان به مراكز توریسم درمانی در مشهد آسیب زد
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره گردشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت یكی از منابع درآمدی در كشور است، مشهد یكی از مراكز مهم گردشگران سلامت از بین شعیان بود كه برای درمان می آمدند اما بعد از حمله به سفارت عربستان تعدادی از مراكز جذب بیمار خارجی در این شهر تعطیل شدند چون دیگر بیماران شیعه برای درمان به این شهر نیامدند.
وی افزود: البته مراكز خوبی برای ارائه خدمات سلامت به مردم كشورهای همسایه به خصوص در غرب و جنوب غرب كشور برای بیماران عراقی و در شمال غربی كشور برای كشورهای حاشیه شمالی وجود دارد كه باید تقویت شوند.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره علت تاخیر در انتشار حساب ملی سلامت گفت: متولی انتشار كتاب حساب ملی سلامت مركز آمار ایران است، سال 92 كه این دولت تشكیل شد، آخرین كتاب حساب ملی سلامت كه منتشر شده بود مربوط به سال 87 بود، امروز كتاب حساب سلامت سال 92 نیز منتشر شده است، كتاب سال 93 نیز با قرارداد بین وزارت بهداشت و مركز آمار ایران در حال چاپ است و قرارداد انتشار كتاب حساب ملی سلامت در سال 94 نیز منعقد شده است.
وی درباره دریافت وجه در بیمارستان ها هنگام پذیرش بیمار گفت: ودیعه گرفتن هنگام پذیرش بیمار در بیمارستان غیر قانونی نیست، البته ما به بیمارستان ها این كار را توصیه نمی كنیم با این حال بیمارستان برای ادامه فعالیت به نقدینگی نیاز دارد.
حریرچی گفت: با اجرای طرح تحول سلامت به قدری پرداختی مردم در بیمارستان ها كاهش یافته كه از هزینه رفت و آمد بیماران به بیمارستان نیز كمتر شده است.
وی همچنین از 257 سفر استانی وزیر بهداشت و بازدید از 583 شهر و شهرستان و 297 روز اقامت در این شهرها خبر داد كه یك ركورد تاریخی برای یك وزیر در تمام تاریخ ایران است.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره مشكل نوبت دهی در بیمارستان ها نیز گفت: مطلوب ما این است كه در تمام مراكز درمانی سرپایی و بستری نوبت دهی به صورت الكترونیكی و تلفنی انجام شود ولی هنوز زیرساخت های الكترونیك این كار فراهم نشده است.
حریرچی درباره علت كمبود كلینیك‌های ویژه پزشكان متخصص نیز گفت: در كلانشهرهایی مثل تهران مشكل زمین داریم، توان مالی این را نداریم كه زمین های متری 5 میلیون، 10 میلیون و 20میلیونی بخریم اما در صورت تامین جا و زمین، امكان توسعه این مراكز را در كشور داریم.
اجتمام ** 3063**1569
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر