۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 82530233
T T
۰ نفر
پیش بینی صندوق در آمریكا برای اخذ رای ایرانیان مقیم كانادا/ 8 صبح پنج شنبه آخرین مهلت تبلیغات

تهران- ایرنا- دبیر ستاد انتخابات كشور گفت: برای اخذ رای ایرانیان مقیم كانادا برنامه ریزی شده است تا در نقطه ای در آمریكا بتوانیم صندوقی داشته باشیم كه رای ایرانیان مقیم كانادا را اخذ كنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی پورعلی مطلق روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران دبیر ستاد انتخابات كشور گفت: با توجه به تقویم زمانبندی برگزاری انتخابات دو روز به پایان تبلیغات مانده و سه روز دیگر اخذ رای را خواهیم داشت.
پورعلی مطلق افزود: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده، همه ملزومات و اقلامی كه باید برای برگزاری انتخابات به شهرستان ها و بخش ها ارسال می شد فرستاده شده و هیچ مشكلی در این روند ندارم.
وی ادامه داد: بیش از 63 هزار و 428 شعبه اخذ رای و بیش از هزار و 60 هیات اجرایی بخش و شهرستان داریم كه مسوولیت برگزاری انتخابات و تعیین شعب اخذ رای را بر عهده دارند.
پورعلی مطلق افزود: بیشترین شعب اخذ رای در تهران ،خراسان رضوی و مازندران و كمترین شعب در قم، ایلام و قزوین است.
دبیر ستاد انتخابات كشور با بیان این كه 94 نفر برای میان دوره ای مجلس با هم رقابت می كنند، اضافه كرد: در بحث شوراهای اسلامی دیگر هیچ گونه رد یا تایید نخواهیم داشت و همه افرادی كه در گردونه رقابت هستند، به فرمانداری ها و بخشداری ها اعلام كردیم و كسانی كه صلاحیت آنان تایید شده است در حال رقابت هستند.

**وزیر كشور در تمام شعب اخذ رای بازرس دارد
پورعلی مطلق یادآور شد: طبق قانون، 24 ساعت قبل از روز اخذ رای، تبلیغات ممنوع است لذا پایان تبلیغات 8 صبح روز پنج شنبه خواهد بود. در رابطه با انتخابات بیش از یك میلیون و 150 نفر عوامل اجرایی سر صندوق داریم كه این عوامل پنج تا هفت نفر كسانی هستند كه توسط هیات های اجرایی انتخاب می شوند.
وی افزود: هیات های نظارت نیز بر امر انتخابات نظارت دارند و براساس قانون، وزیر كشور می تواند بازرسینی اعزام كند كه در این دوره كلیه شعب اخذ رای بازرس دارند.
دبیر ستاد انتخابات كشور ادامه داد: دو تا سه نفر محافظ سر صندوق برای حفاظت از صندوق داریم و هیات های نظارت شورای نگهبان نیز می توانند یك نفر یا تعداد بیشتر برای شعب اخذ رای بگذارند كه میانگین حدود سه تا چهار نفر داشتیم.
پورعلی مطلق تعداد صندوق های اخذ رای را بیش از 130 هزار صندوق اعلام كرد و اضافه كرد: برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها، هزار و 224 شهر داریم كه از این تعداد 141 شهر انتخابات به صورت تمام الكترونیكی برگزار می شود.
وی ادامه داد:فضای كشور ما با توجه به شروع انتخابات شوراها رقابتی شده و احساس می كنم ما مشاركت خوبی در این دوره از انتخابات داریم و می توانیم بگوییم ركورد در این زمینه خواهیم داشت.
دبیر ستاد انتخابات كشور گفت نمایندگان نامزدهای انتخاباتی برای حضور در شعب اخذ رای كارت صادر خواهد شد، گفت: نماینده نامزدها می توانند از روز جمعه از شروع كار هیات های اجرایی در فرمانداری و بخشداری ها حضور پیدا كنند تا در جریان روند برگزاری انتخابات قرار بگیرند. با حضور این ها سلامت انتخابات بیشتر از گذشته تضمین خواهد شد.
پورعلی مطلق یادآور شد: برای 141 شهری كه انتخابات تمام الكترونیكی برگزار می كنیم، غافل نشدیم و امكانات دستی را مهیا كردیم كه اگر مشكلی پیش بیاید، تمام ملزومات انتخابات دستی مهیا است تا وقفه ای برای رای دهندگان ایجاد نشود.
وی تخلفات این دوره از انتخابات را یك سوم انتخابات گذشته برشمرد و گفت: گزارش هایی به ما می رسد این ها را تا حكم صادر نشده نمی توانیم بگوییم جرم شده است، با هماهنگی شورای نگهبان و قوه قضاییه تخلفات را منعكس و پیگیری كردیم.
دبیر ستاد انتخابات كشور در پاسخ به این سوال كه چرا پخش فیلم یكی از نامزدها كه در آن به رییس جمهوری هتك حرمت شده است جرم تلقی نشد؟ افزود: براساس ماده 62 تا 72 قانون انتخابات ریاست جمهوری كه در سال 1391 نیز اصلاح شد وظایف كمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده و كمیسیون فراتر از آن وظایف را نمی تواند بررسی كند .
پورعلی مطلق افزود: در این كمیسیون طبق قانون برنامه زنده نمی تواند همان لحظه تصمیم گیری كند و برنامه ضبط شده براساس رای تركیب كمیسیون تصمیم گیری می شود.
وی در خصوص برگزاری انتخابات در خارج از كشور نیز گفت: خوشبختانه همچنان كه در داخل كشور ستاد انتخابات داریم برای خارج از كشور نیز ستاد انتخابات داریم. جلسات بسیار خوبی داریم و تا این لحظه در بیش از 133 نمایندگی كشور و 103 كشور، هیات اجرایی خواهیم داشت.
پورعلی مطلق افزود: بیش از 304 شعبه در خارج از كشور داریم كه این تعداد رو به افزایش است و با دوره گذشته حدود 10 الی 12 درصد رشد صندوق را داشتیم.
دبیر ستاد انتخابات كشور در خصوص بررسی گزارش ها و تخلفات ادامه داد: كلیه گزارش ها، اتهامات و مباحث بررسی می شود و آن هایی كه تاثیر گذار است قبل از اخذ رای و آن هایی كه بر انتخابات تاثیرگذار نیست پس از انتخابات بررسی می شود.
پورعلی مطلق در خصوص میزان رد صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها گفت: در هیات های اجرایی صلاحیت حدود چهار درصد احراز نشد و در نهایت در هیات های نظارت شهرستان، استان و هیات مركزی آنچه آمار داریم غیر از انصراف دهندگان حدود 6.2 درصد رد صلاحیت شدند.
انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین انتخابات میاندوره ای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 29 اردیبهشت امسال برگزار می شود.
سیام**9254**1429
خبرنگار: سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر