۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82529223
T T
۰ نفر

5 رقم جدید باقلا به كشاورزان كشور معرفی می شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
کد خبر: 82529223
5 رقم جدید باقلا به كشاورزان كشور معرفی می شود

گرگان - ایرنا- پژوهشگر كشوری و عضو هیات علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی جهادكشاورزی گلستان گفت كه پنج رقم جدید باقلا متناسب با شرایط اقلیمی مناطق مختلف كشور آماده معرفی به كشاورزان است و مقدمات كشت آن تا پایان امسال فراهم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا فاطمه شیخ روز یكشنبه در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های گلستان، اظهار داشت: كار تحقیقی روی سه رقم این محصول در مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی عراقی محله گرگان و دو رقم دیگر در مركز تحقیقات وآموزش كشاورزی دزفول از توابع استان خوزستان انجام شده است.
پژوهشگر مركز تحقیقات كشاورزی گلستان گفت: رقم های باقلا در دزفول زودرس، مقاوم به خشكی بوده و رقم های باقلا در گلستان نیز یك رقم از نوع علوفه ای مورد مصرف مرغداری ها و بقیه شامل دانه درشت با 6 تا 9 دانه در هر غلاف و رقم پرغلاف با عملكرد بالا است.
به گفته وی؛ اكنون در استان های گلستان و مازندران رقم بركت و نیز رقم های سرازیر، زهره، شاخ بزی، بلوچی و شاهی باقلا در سایر نقاط از سوی كشاورزان كشت می شود.
این پژوهشگر ادامه داد كه عملكرد باقلا در واحد سطح در مناطق مختلف متفاوت بوده و در گلستان بین 12تا 15 تن در هكتار است.
عضو هیات علمی بخش باغات زراعی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی جهاد كشاورزی گلستان افزود: از سال 64 تاكنون رقم جدید باقلا به كشاورزان استان های گلستان و مازنداران معرفی نشده است.
طبق گزارش سازمان جهادكشاورزی گلستان امسال در این استان دو هزار و 950 هكتار به زیر كشت باقلا رفته است.

*بانك ژن باقلا گلستان دارای 570 ژرم پلاسم است
دكتر شیخ كه نماینده موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر جهادكشاورزی است، گفت: همكاری با مركز تحقیقات بین المللی كشاورزی ایكاردا از سال 88 پررنگ تر شده است و مركز هدایت تحقیقات باقلا كشور در استان گلستان قرار دارد.
وی افزود: اكنون كار تحقیقات روی باقلا علاوه بر گلستان، در مناطق مغان، زنجان، زابل، ایرانشهر و به تازگی در مشهد پیگیری می شود.
به گفته وی؛ اكنون 570 ژرم پلاسم (ماده گیاهی كه دراصلاح رقم بكار می رود)در بانك ژن باقلا در گلستان نگهداری می شود و هر ساله از سوی محققان، اصلاحیه صورت می گیرد.
وی همچنین از اجرای هشت طرح تحقیقاتی باقلا درسال جاری خبر داد و افزود: از این تعداد 6طرح به صورت ملی و بقیه به صورت استانی توسط گلستان اجرا خواهد شد.

*گلستان پیشرو در تحقیقات باقلا
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی جهادكشاورزی گلستان نیز گفت: این استان پیشرو در تحقیقات باقلا و معرفی به كشاورزان كشور است.
حسن مختارپور همچنین از طی مراحل نهایی سه رقم جدید باقلا در مركز تحقیقات و آموزش استان جهت معرفی به كشاورزان درسال جاری خبر داد و افزود: با توجه به بحران آب در كشور ، تحقیق در بخش باقلا در جهت مقابله با كمبود آب موثر است.
به گفته وی؛ از مزایای دیگر تحقیق روی رقم جدید باقلا توجه به رعایت تناوب زراعی در گلستان است.
استان گلستان واقع در شمال كشور با داشتن هفت اقلیم ، زمین های مرغوب كشاورزی و مراتع از قطب های مهم كشاورزی و دامپروی كشور به شمار می رود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد