۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۲۰
کد خبر: 82524190
T T
۰ نفر
تاكید بخش‌خصوصی ایران و سوریه بر توسعه روابط اقتصادی دو كشور

تهران- ایرنا- معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و كشاورزی ایران در دیدار با نایب رئیس اتحادیه صادركنندگان سوریه از آمادگی صادركنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران برای بازسازی سوریه خبر داد.

به گزارش ایرنا از اتاق ایران، «محمدرضا كرباسی» امروز (چهارشنبه) افزود: با وجود روابط سیاسی بسیار خوب با سوریه، اما همكاری‌های اقتصادی محدود بوده و بازرگانان مترصد فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی با سوریه هستند.
وی با اشاره به شرایط فعلی سوریه و نیاز به تامین كالاهای اساسی مردم این كشور، گفت: باید كالاهای مورد نیاز و زمینه‌های همكاری شناسایی شود. همچنین در خصوص نیازهای فوری، امكان تهیه و تامین آن با فوریت وجود دارد.
كرباسی در مورد توانایی شركت‌های ایرانی برای بازسازی سوریه، خاطرنشان كرد: شركت‌های صادركننده خدمات فنی ومهندسی ایران برای ورود به این عرصه آمادگی كامل دارند.
وی با تاكید بر نگاه مثبت فعالان اقتصادی ایران به فعالان سوری، ابراز امیدواری كرد یك هیات تخصصی برای برنامه‌ریزی‌های بعدی به ایران سفر كند.
«ایاد محمد» نایب رئیس اتحادیه صادركنندگان سوریه نیز هدف از این دیدار را فعال كردن بخش‌های خصوصی دو كشور برای رونق دادن به فعالیت‌های اقتصادی عنوان كرد.
وی با اشاره به بحران پیش آمده در سوریه، گفت: پیش از این شرایط بازرگانان و صنعتكاران سوری با كشورهای عربی خلیج فارس رابطه تجاری بیشتری داشتند، اما پس از بحران، نگاه تجار سوری به ایران معطوف شده است.
محمد افزود: اتحادیه صادركنندگان سوریه اولویت نخست برنامه كاری خود را همكاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه مبادلات و همكاری های بازرگانی قرارداده است و نساجی، پوشاك، بخش كشاورزی و غذایی از زمینه‌های همكاری دو كشور هستند.
نایب رئیس اتحادیه صادركنندگان سوریه از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ارائه تولیدات سوری خبر داد و از اتاق ایران برای شركت در این نمایشگاه دعوت كرد.
محمد ادامه داد: حضور در این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای شركت‌های ایرانی برای آشنایی با تولیدات سوریه و نیز شناساندن توانمندی‌های صنعتی و مهندسی به همتایان سوری خود است.
وی همچنین با اشاره به شرایط جنگی و خاص سوریه، گفت: شرایط تولید و صادرات محصولات كشاورزی و پوشاك با كیفیت در سوریه وجود دارد، اما تاكنون راهی برای ورود به ایران باز نشده است.
نایب رئیس انجمن صادركنندگان سوریه با استقبال از مشاركت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، گفت: آماده ارائه مشاوره و معرفی پروژه های مورد نیاز بازسازی در همه زمینه‌ها هستیم.
به گزارش ایرنا بر پایه آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران و سوریه از سال 1386 تا پایان مهرماه 95 همواره به سود ایران مثبت بوده است.
در هفت ماهه 95 (منتهی به مهرماه) میزان صادرات ایران به سوریه 105 میلیون و 455 هزار دلار بود و پنج میلیون و 165 هزار دلار كالا از این كشور وارد شد.
بررسی مبادلات تجاری تهران- دمشق در این دوره نشان می دهد در سال 1389 بالاترین میزان مبادلات 2 كشور به 545 میلیون و 200 هزار دلار رسید كه از این رقم سهم ایران 94.6 درصد و بقیه مربوط به طرف سوری بود.
براساس جدول مبادلات تجاری 2 كشور، بیشترین میزان واردات ایران از سوریه به سال 1389 مربوط بود. در این سال 29 میلیون و 400 هزار دلار واردات صورت گرفت.
كمترین ارزش واردات از سوریه در سال 1394 برابر با هفت میلیون و 865 هزار دلار بود.
اطلاعات موجود نشان می دهد داروهای خرده فروشی، مغزپسته تازه یا خشك ، شیرخشك اطفال، شیرآلات بهداشتی، كفش، مكمل های دارویی، ترانسفورماتورهای دی الكتریك مایع و... بخشی از كالاهای صادراتی ایران به سوریه را در سال 1394 تشكیل داد.
مهمترین اقلام وارداتی ایران از سوریه در سال 1394 نیز نخ دوخت از رشته های مصنوعی، روغن زیتون بكر، قراضه و ضایعات باطری ها، سبزی، میوه و سایر خوراكی های گیاهی، مصنوعات پلاستیكی، پارچه های تاروپودباف كم عرض و... ثبت شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام** 3065 *1579* تنظیم كننده: محمد ملك دار ** انتشاردهنده:مرضیه فاتحی