۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82517090
T T
۰ نفر

ابداع اولين شبكيه مصنوعي چشم كه داراي بافت نرم است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹
کد خبر: 82517090
ابداع اولين شبكيه مصنوعي چشم كه داراي بافت نرم است

تهران-ايرنا- محققان انگليسي موفق شدند كه اولين شبكيه مصنوعي چشم را كه داراي بافت نرم است در محيط آزمايشگاه توليد كنند.

به گزارش روز جمعه گروه علمي ايرنا از روزنامه ديلي ميل، اين شبكيه مصنوعي چشم از قطرات آب و پروتئين هاي سلول بيولوژيكي درست شده است كه نور را تشخيص و نسبت به آن واكنش نشان مي دهند تا تصويري با زمينه خاكستري توليد كنند.
اين تحقيق مي تواند صنعت ايمپلنت هاي بيونيك و توسعه فناوري هاي كمتر تهاجمي را براي كمك به درمان بيماريهاي دژنراتيو چشمي مانند 'رتينيت پيگمنتوزا' كه مي تواند به نابينايي بينجامد، متحول سازد.
درست همانطور كه براي عكاسي به پيكسل هايي براي تشخيص نور و واكنش نسبت به آن نياز است، بينايي نيز براي انجام همين كار به شبكيه متكي است.
شبكيه در پشت چشم انسان قرار دارد و حاوي سلول هاي پروتييني است كه نور را به سيگنال هال الكتريكي تبديل مي كنند كه از طريق سيستم عصبي حركت مي كنند.
اين كار موجب بروز واكنشي از جانب مغز مي شود كه تصويري از صحنه اي را كه مشاهده مي شود مي سازد.
محققان در اين مطالعه كه 'ونسا رسترپو' دانشجوي 24 ساله دكتراي فلسفه از دانشگاه آكسفورد رياست آن را بر عهده داشت، از يك ماده دولايه ساخته شده از هيدروژل و پروتئين هاي غشاي سلول بيولوژيكي براي تكرار عملكردهاي شبكيه استفاده كردند.
اين شبكيه همانند يك دوربين حاضر در صحنه طراحي مي شود كه ماده سازنده آن مانند پيكسل ها عمل مي كند كه نسبت به نور واكنش نشان مي دهد و يك تصوير سياه و سفيد ايجاد مي كند.
اين ماده مصنوعي، سيگنال هاي الكتريكي ايجاد مي كند كه درست مانند شبكيه اصلي چشم ، موجب تحريك نرون هاي پشت چشم مي شود.
اين تحقيق كه در مجله Scientific Reports منتشر شده است نشان مي دهد كه باوجو ايمپلنت هاي مصنوعي شبكيه كه در حال حاضر از انها استفاده مي شود، اين كشت هاي مصنوعي سلول از مواد زيست تخريب پذير ساخته مي شوند و حاوي اجسام خارجي يا جاندار نيستند.
علمي**2038**
مترجم: درنا محمديان
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر