۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۵۴
کد خبر: 82513911
T T
۰ نفر
احتمال حذف محدوديت هاي معاملاتي بازار سرمايه تا 6 ماه آينده

تهران- ايرنا- معاون شركت بورس تهران با بيان اينكه قرار است در مدت 6 ماه آينده محدوديت هاي معاملاتي بازار از جمله حد نوسان، حذف شود، گفت: با رفع اين محدوديت ها، گردش معاملات و نقدشوندگي بازار بالا رفته و در نتيجه، حجم معاملات و شمار فعالان بازار سرمايه افزايش مي يابد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، دامنه نوسانات روزانه قيمت سهام در معاملات بورس و فرابورس كه اكنون پنج درصد تعيين شده با انتقاداتي مواجه شده است.
بر اساس اين دامنه نوسان، حداكثر و حداقل تغيير قيمت سهام در يك روز نبايد از مثبت يا منفي پنج درصد بيشتر يا كمتر باشد.
به نظر كارشناسان، تعيين نوسان پنج درصدي باعث كاهش جذابيت و كم تحركي معاملات مي شود و حذف آن را زمينه ساز رونق داد و ستد در بازار سرمايه مي دانند.
در ماه هاي اخير، نهادهاي ذيربط بازار سرمايه، طرح تغيير در حد نوسان معاملات را در بورس مورد توجه قرار داده اند كه هنوز اجرايي نشده است، اما مسئولان بازار سرمايه وعده هايي را مبني بر حذف و تغيير دامنه نوسان در سال جاري مطرح كرده اند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه، روح الله حسيني مقدم معاون نظارت بر ناشران و اعضاي شركت بورس تهران درباره رفع محدوديت هاي قانوني در بازار سهام گفت: همه بورس هاي دنيا به طور ساليانه ريز ساختارهاي بازارها را بررسي مي كنند تا نقاطي را كه نياز به اصلاح، بهبود و تغيير دارد، شناسايي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه چنين بررسي هايي براي بازار سرمايه كشور نيز بايد انجام شود، افزود: مسئولان بازار سرمايه بايد هر از چندگاهي وضعيت قوانين را بررسي كنند تا مشخص شود مقررات بازار همچنان كارا و بر عملكرد بازار سهام تاثير گذار است يا خير، اين قوانين مانع فعاليت مناسب و خوب در بازار است.
وي با اشاره به تصميم سازمان بورس براي رفع محدوديت هاي معاملاتي در سال جاري، گفت: اين موضوع در قدم اول توسط بورس تهران مورد بررسي قرار گرفت و نتايج مطالعات به سازمان بورس ارسال شد كه در سازمان بورس در دوره هاي مختلف شرايط بررسي و به اين نتيجه رسيده شد كه برخي زيرساختارهاي بازار بايد اصلاح شود.
معاون نظارت بر ناشران و اعضاي شركت بورس تهران به تغييرات دامنه نوسان در سال هاي اخير اشاره كرد و گفت: از سال 84 به بعد دامنه نوسان در بورس تهران دائما تغيير كرده است و از 2 درصد به سه ، 3.5 ، چهار، 4.5 و پنج درصد رسيد. اما اين دامنه نوسان ثابت و براي همه شركت ها يكسان است.
وي به برنامه ريزي هاي جديد سازمان بورس اشاره كرد و ادامه داد: قرار است اين دامنه نوسان پويا شود؛ به اين ترتيب كه دامنه نوسان بسته به حجم و تعداد معاملات تغيير كند و ضرورتا براي همه شركت ها روي اعداد كوچكي مثل پنج درصد نباشد و شناور شود.
حسيني مقدم با بيان اين كه نبايد دامنه نوسان روي اعداد كوچك باشد، افزود: با اجراي دامنه نوسان پويا اگر سهمي به دليل گردش معاملات بالا نياز به افزايش دامنه نوسان داشته باشد تا به قيمت واقعي برسد ، اين اتفاق مي افتد.
وي موضوع مهم ديگر را حجم مبنا دانست و افزود: حجم مبنا زماني بر اساس مباني نظري و تحليلي و اقتضاي بازار آن دوران تعيين شد و به مرور زمان بر اساس شرايط بازار اصلاح شد اما امروز حجم معاملاتي به رقمي رسيده كه اين متغير براي اكثر شركت هاي بورسي غير قابل استفاده شده است.
به گفته اين مقام مسئول، در حجم مبنا لازم است يك درصد مشخصي از سهام شركت معامله شود كه اين موضوع در حال حاضر در اكثر شركت ها به طور روزانه رخ مي دهد و با توجه به بزرگ شدن حجم مبنا به اين نتيجه رسيده ايم كه اين متغير نيز بايد اصلاح شود.
به گفته وي طرح بازبيني حجم مبنا در سازمان بورس در حال جمع بندي است و احتمالا اين متغير براي همه شركت هاي بورس تهران حذف خواهد شد و نوسان پويا كار حجم مبنا را هم انجام خواهد داد.
حسيني مقدم با تاكيد بر اينكه چنين اصلاحاتي در بازار سرمايه بايد گردشي و هميشگي باشد، افزود: با رفع محدوديت هاي قانوني در معاملات، گردش معاملاتي بازار بالا مي رود و افزايش نقد شوندگي به همراه خود شفافيت، معاملات بيشتر و افزايش مشتري را به همراه خواهد داشت.
معاون نظارت بر ناشران و اعضاي شركت بورس تهران با بيان اين كه قرار است در مدت 6 ماه آينده محدوديت هاي معاملاتي بازار حذف شود، گفت: حذف چنين محدوديت هايي به طور قطع چهره بازار سرمايه را تغيير خواهد داد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1561**خبرنگار:ميثم طاهري**انتشار: مژگان توانا
۰ نفر