۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 82499047
T T
۰ نفر
دانش سلول هاي بنيادي ايران همسطح با پيشرفته ترين كشورهاي دنيا است

مشهد- ايرنا- معاون درمان پژوهشگاه رويان گفت: پيشرفت هاي خوبي كه در زمينه دانش سلولهاي بنيادي در كشور صورت گرفته باعث شده است ايران در اين عرصه همسطح و همگام با پيشرفته ترين كشورهاي دنيا قرار گيرد.

دكتر احمد وثوق روز چهارشنبه در حاشيه مراسم آغاز دومين همايش بين المللي سلولهاي بنيادي و پزشكي بازساختي در گفتگو با خبرنگاران در دانشگاه فردوسي مشهد افزود: كشورهايي مانند آمريكا، انگليس، فرانسه، كره جنوبي، چين و ژاپن جزو كشورهايي هستند كه تحقيقات پيشرفته اي درباره سلولهاي بنيادي انجام مي دهند.
وي ادامه داد: پژوهشگاه رويان در زمينه پزشكي توليد مثل و درمان ناباروري جزو اولين مراكزي است كه در كشور شروع به فعاليت كرد و هم اكنون به پيشرفتهاي بسيار خوبي در زمينه هاي مختلف دست يافته است كه به عنوان نمونه بزرگترين مركز درمان ناباروري در خاورميانه و شايد در كل دنيا است
معاون درمان پژوهشگاه رويان اظهار كرد: هم اكنون پژوهشكده زيست فناوري رويان اصفهان نيز از جمله مراكزي است كه در زمينه اصلاح نژادهاي دامي، فرآورده هاي بيولوژي، شبيه سازي حيواناتي كه به نوعي در سلامت جامعه موثر هستند و يا حفظ حيوانات در حال انقراض فعاليتها و طرحهاي متعددي در حال اجرا دارد.
دكتر وثوق با بيان اينكه تحقيقات سلول هاي بنيادي جنيني در ايران از رشد خوبي برخوردار است، افزود: توسعه بحث سلول هاي بنيادي را هم اينك در سطح جهان مشاهده مي كنيم و در اين عرصه تنوع زيادي در زمينه تحقيقات سلول هاي بنيادي وجود دارد كه باعث رقابتهاي جدي نيز در اين زمينه شده است.
وي گفت: در اختيار گذاشتن نتايج تحقيقات و كاربردي كردن آنها در عرصه باليني و براي درمان بيماريهاي صعب العلاج و لاعلاج چه با منشاء سلولهاي بنيادي بالغين و يا سلولهاي بنيادي كه از خون بند ناف جدا مي شود از جمله مهمترين برنامه ها است.
دكتر وثوق افزود: بايد به سمتي حركت شود كه پزشكي مبتني بر فرد باشد و هر كسي متناسب با ژن خود، درمان و نسخه خاصي برايش تجويز شود.
دومين همايش بين المللي سلولهاي بنيادي و پزشكي بازساختي روز چهارشنبه با حضور يك هزار و 200 شركت كننده و سخنراناني از 10 كشور جهان در دانشگاه فردوسي مشهد آغاز شد و تا روز جمعه اول ارديبهشت ماه ادامه دارد.
پژوهشگاه رويان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مركز جراحي محدود با هدف ارائه خدمات درماني به زوج‏هاي نابارور و پژوهش و آموزش در زمينه علوم باروري و ناباروري توسط مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني و گروهي از پژوهشگران و همكارانش در جهاد دانشگاهي علوم پزشكي ايران تاسيس شد.
7507/ 6012خبرنگار: مصطفي نخعي ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني

سرخط اخبار استان‌ها