۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82485948
T T
۰ نفر

گمرك در مبادی ورودی مناطق آزاد كشور مستقر می‌شود

۱۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82485948
گمرك در مبادی ورودی مناطق آزاد كشور مستقر می‌شود

تهران- ایرنا- معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران در بخشنامه‌ای به ناظران و مدیران گمركات اجرایی اعلام كرد: براساس موافقت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی مقرر شد تا گمرك ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد كشور مسقر شود.

به گزارش ایرنا از گمرك جمهوری اسلامی ایران، «فرود عسگری» در این بخشنامه خطاب به ناظران و مدیران گمركات اجرایی اعلام كرد: استقرار گمرك در مبادی ورودی مناطق آزاد كشور، این سازمان وظیفه دارد نسبت به ارزشگذاری كالاهای وارده به مناطق آزاد اقدام كرده و مناطق آزاد براساس ارزش اعلامی گمرك، مقررات خود را برای اخذ عوارض در نظر بگیرد.
برپایه این گزارش، برابر این بخشنامه، تاكید شده كالاهای موضوع فهرست موافقتنامه ترجیحی ایران با تركیه (بویژه پوشاك) به صورت تجاری و بدون اعمال هرگونه تخفیف منطقه و با رعایت شرایط عمومی صادرات و واردات كشور و سایر مقررات و بخشنامه‌های مربوطه و نیز داشتن گواهی مبداء و همچنین حمل مستقیم از كشور تركیه، پس از انجام تشریفات گمركی قابل ترخیص است.
براین اساس موافقتنامه‌های تعرفه ترجیحی و كالاهای مشمول فهرست یاد شده، باید در چارچوب تعرفه‌های مصوب قرار گیرد تا شرایط مساعد برای رقابت منصفانه تجاری و اقتصادی بین طرف‌های مربوطه فراهم شود.
همچنین باید مبادله كالاهای مشمول موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو كشور ایران و تركیه در چارچوب توافق به‌عمل آمده بین طرفین صورت گیرد تا از ایجاد هرگونه تخفیفات مضاعف جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، ایران دارای هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی شامل كیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماكو و نیز 64 منطقه ویژه اقتصادی است.
دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد وظیفه نظارت بر امور مناطق مختلف به عنوان ساختار ستادی و پیگیری اجرای مصوبه های شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را برعهده دارد.
ایجاد هماهنگی میان سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی، بررسی و تصویب بودجه سالانه مناطق آزاد و ارسال به هیات وزیران از اهم وظایف «معاونت برنامه ریزی و هماهنگی» این شورا است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** 1559 ** تنظیم كننده: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد