۷ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۲۷
کد خبر: 82475724
T T
۰ نفر
احياي بازي هاي بومي و محلي براي كاهش آسيب هاي فرهنگي ضروري است

گچساران- ايرنا- نماينده مردم شهرستان هاي گچساران و باشت در مجلس شوراي اسلامي گفت كه احياي بازي هاي بومي و محلي براي كاهش آسيب هاي فرهنگي امري ضروري است.

به گزارش ايرنا، غلام رضا تاجگردون عصر دوشنبه در آيين اختتاميه بازي هاي بومي و محلي مشك و ملار در روستاي سراب ننيز گچساران اظهار داشت كه ايران با فرهنگي اسلامي و تمدن چندين هزار ساله براي تمام نيازهاي مردم برنامه دارد و در صورت تلاش بيشتر مي توانيم نسلي سالم با فرهنگ بومي پرورش دهيم.
وي با اشاره به آسيب هاي ناشي از بازي در فضاي مجازي و كم تحركي به عنوان چالش هاي امروزي، افزود كه احياي بازي هاي بومي و محلي به عنوان سرگرمي هاي سالم نقشي گرهگشا در افزايش روحيه نشاط مردم دارد.
وي بيان كرد كه ايجاد زمينه نشاط از نيازهاي اساسي جامعه امروز است كه استقبال مردم از جشنواره مشك و ملار گوياي اين حقيقت است.
تاجگردون بيان كرد كه ترويج بازي هاي بومي و محلي در سنين دبستان و پيش دبستان راهكاري براي تحرك فيزيكي نسل امروز و پيش گيري از اضافه وزن است.
وي ادامه داد كه ايجاد زمينه شادي و نشاط بين مردم به گونه اي كه از حدود شرع عدول نكند نيازي است كه بايد به آن توجه بيشتري شود.
وي به انتقاد برخي افراد از برگزاري جشنواره مشك و ملار گفت كه قرار دادن شادي در مقابل دين كار صحيحي نيست.
آئين اختتاميه جشنواره مشك و ملار با برنامه هاي فرهنگي و شاد توسط هنرمندان برجسته استاني و كشوري در روستاي سرابننيز برگزار شد.
در اين آئين استاندار كهگيلويه و بويراحمد، جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني، اكبر اودود، جمشيد جهانزاده، كورش رضواني، محمد خيراتي و مسعود دشتي حضور داشتند.
شاهنامه خواني، اجراي نمادين سرگرمي هاي بومي و محلي از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در اين آيين است.
رقابت هاي ورزشي اين جشنواره در دهستان هاي بويراحمد گرمسيري، بي بي حكيمه(س)، ليشتر و خيرآباد و امامزاده جعفر(ع) توسط خانه هنرمندان و هنردوستان گچساران، دفتر نماينده مردم در مجلس و با همكاري دهياري هاي شهرستان از 20 اسفند 95 آغاز شد.
اين بازي ها با شركت 27 روستا و يكهزار و 50 بازيكن در حضور 77 تيم در هشت رشته فوتبال و فوتسال(آقايان و بانوان)، واليبال، طناب كشي، چوگو، الختر، گرنا و آشپزي برگزار و از افراد برتر تجليل شد.
كارشناسان مي گويند كه 30 نوع بازي محلي در مناطق روستايي و عشايري گچساران از روزگاران كهن به يادگار مانده كه برخي از اين بازي‌ها در حال فراموشي است.
يه قل دو قل، طناب كشي، الختر، اسب سواري، تيراندازي، چهاركوس، هفت سنگ، چوكلي و گرنا دوال از مهمترين بازي‌هاي سنتي در گچساران است.
شهرستان گچساران داراي 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعيت روستايي است.
اين شهرستان 120 هزار نفري در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شريفي**انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
8143 /8005

سرخط اخبار استان‌ها