۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 82468193
T T
۰ نفر
ساحل زیبا و بكر دَرَك بلوچستان منطقه ناشناخته گردشگری

چابهار- ایرنا- روستای ساحلی دَرَك واقع در جنوب سیستان و بلوچستان و در سواحل مكران از روستاهای بكر و زیبای گردشگری است كه علاوه بر مردمی مهربان و مهمان نواز، از چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیك به هم برخوردار است.

به گزارش ایرنا، روستای دَرَك در بخش زرآباد شهرستان كنارك با داشتن بكرترین، پاك ترین و زیباترین ساحل ایران اسلامی و حتی جهان، علاوه بر چهار نمونه ساحل یادشده، از جنگل های حرا و خور باستانی گالك بطول 6 كیلومتر و وسعت 52 هكتار برخوردار است.
روستای دَرَك تاكنون برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده است، با توجه به اینكه سال 1396 استان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده، فرصت مناسبی برای معرفی بهتر مناطق مختلف گردشگری، تاریخی و دیدنی بلوچستان و سواحل مكران است.
روستای دَرَك در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیك مرز دریایی 2 استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان كنارك واقع شده است.
گردشگران می توانند از طریق زمینی و هوایی به این منطقه بكر سفر كنند، از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار (فرودگاه كنارك) با پیمودن 135 كیلومتر و عبور از روستاهای كهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَك خواهند رسید.
مسافرانی كه از سمت هرمزگان قصد سفر به چابهار را دارند بعد از طی مسیر 160 كیلومتری از جاسك به زرآباد به این روستای ساحلی زیبا خواهند رسید.
تماشای زیبایی های این روستا هر گردشگری را به وجد می آورد و باید ساعت ها از دیدن آن لذت ببرد، چون مشاهده سواحل ماسه ای بدون سنگ در كنار كوه، جنگل و نخلستان جذابیت خاصی به این منطقه داده است.
در این روستا مجموعه ‌ای از درختان چش، كرت(انجیرمعابد)، تپه های رمل سفید، نخل سبز رنگ و دریای نیلگون آبی در كنار هم قرار دارند.
غروب قرمزگونه خورشید در بین نخلستان، سطح دریا، رمل ها و جنگل بسیار زیبا و دیدنی است و رنگ های متفاوت غروب را با جابجا شدن چند دقیقه ای خورشید مشاهده خواهید نمود.
دهیار روستا دَرَك در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دَرَك در زبان بلوچی به معنای سكونت در كنار دَرَگ یا دره است كه بعدها به دَرَك مشهور شده است.
عظیم اسحاقی افزود: دَرَك جایی است كه در چند متری دریا انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته اند و با حفر چاه دو متری، آب شیرین و زلال وجود دارد كه ساكنان محلی انواع هندوانه، ذرت، نخیلات وغیره را كشت و برداشت می كنند.
وی بیان كرد: تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، وجود كوه، جنگل و دریا در یك نقطه سبب حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده است، در واقع در هیج منطقه ای نمی توان همه نوع ساحل را یكجا مشاهده كرد اما روستای درك از این نعمت برخوردار است.
وی بیان كرد: یكی از عجایب در روستای دَرَك وجود آب شیرین در چند متری دریا است كه سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.
وی گفت: این روستا هوای بهاری دارد و وزش بادهای موسمی و مونسون از اقیانوس سبب شده تا نسبت به مناطق دیگر هوای خنك تری داشته باشد.
دهیار روستای دَرَك تصریح كرد: علاوه بر وجود جذابیت های یاد شده، در ساحل این روستا می توان موج سواری، قایق سواری، شنا، ورزش های آبی ساحلی را انجام داد.
اسحاقی گفت: روستای ساحلی دَرَك یك ژئوپارك(طبیعت بكر و بی نظیر) طبیعی است كه می توان آن را ثبت و برای نسل های آینده پاك و دست نخورده نگه داشت.
وی خواستار توجه بیشتر به ایجاد زیرساخت های رفاهی و گردشگری این روستا شد و افزود: هم اینك تعدادی خانه بومی و محلی بلوچی برای پذیرش حدود 60 نفر مسافر نوروزی و گردشگر تزئین شده است.
وی بیان كرد: هزینه اسكان، پذیرایی و اقامت هر گردشگر در شبانه روز 88 هزار تومان است كه هموطنان با عزیمت به روستا می توانند اوقات خوش و به یاد ماندنی را سپری كنند.
وی گفت: حفظ بافت بومی روستا یكی از اهداف و برنامه های دولت است تا با ایجاد زیرساخت های گردشگری و رفاهی به زیبایی های طبیعی موجود در آن دست برده نشود و هم چنان بكر باقی بماند.
وی ادامه داد: شن های كنار ساحل و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد و خیلی از افراد صبح زود و زمانی كه آفتاب می تابد روی این شن ها دراز می كشند و یا در زیر خاك خودشان را چال می كنند تا دردهای پا، استخوانی و كمردردشان را درمان كنند.
دهیار روستای دَرَك گفت: گردشگران می توانند با ساحل پیمایی 6 كیلومتری از جذابیت های جنگلی، ساحل شنی، مرجانی، ماسه ای و بكر دیدنی لذت ببرند.
روستای دَرَك ازتوابع بخش زرآباد شهرستان كنارك(19 كیلومتری جُهلو مركز بخش زرآباد) با 405 نفر جمعیت و 104 خانوار، ازشرق به روستای ساحلی جُد، ازغرب به روستای پشتی از شمال به كوهستان و از جنوب به دریای مكران (عمان) وصل شده است.
3043**6081/1484
خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: اصغر رضاخانی
۰ نفر