۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82444830
T T
۰ نفر
نیازمند 5 گام اساسی برای نهضت تولید محتوای بومی در فضای هستیم

تهران - ایرنا - معاون محتوای شورای فضای مجازی كشور، نگاه فرصت محور، شناخت درست فضای مجازی، فراوری محتوا، انتشار هدفمند و بازخورد را پنج ویژگی و گام اساسی در نهضت تولید محتوای بومی در فضای مجازی كشور عنوان كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیر خوراكیان روز یكشنبه در نشست گروه نشریات «نبات»، به بیان مسائل مختلف در دستور كار شورای عالی فضای مجازی پرداخت و موتور جستجوگر ملی، پیام رسان داخلی و ایمیل ملی را سه موضوع اولویت دار و در دستور كار این شورا برشمرد.
وی گفت: اگر ظرفیت های داخلی وملی به محتوای بومی پیوند نخورد، كارها بی نتیجه و در راه مانده می شود.
به گفته عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، تولید محتوای بومی مبتنی بر محتوای ایرانی اسلامی در فضای مجازی كنونی حائز اهمیت است.
خوراكیان با اشاره به سیاست دولت مبنی بر حضور بخش خصوصی در فعالیت ها، با موفق ارزیابی كردن موسسه فردای روشن كودك در تولید مجموعه نشریات حوزه كودك كه كاملا خصوصی است، با تاكید بر تاثیرگذاری بخش خصوصی در این مسیر گفت: امید ما به حضور بخش خصوصی است.
معاون محتوای شورای عالی فضای مجازی تصریح كرد: در ساختار اداری، دولتی و حكومتی قادر به پاسخگویی حجم بالای نیازهای جامعه نخواهیم بود.
خوراكیان در عین حال گفت: براین باوریم موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب و بهتر، مستلزم فراهم كردن حضور بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: آنچه ضامن موفقیت در امور است، حضور فعال بخش خصوصی است كه مجموعه «نبات» به خوبی توانسته با بهره مندی از این ظرفیت در جامعه نمایان شده و مخاطبان فراوانی جذب كند.
به گفته خوراكیان، مجموعه نبات با شكلی جذاب با برقراری ارتباط با مخاطب و هدفمند وارد عرصه رسانه ای كشور شده است.
به گفته عضو شورای عالی فضای مجازی، نگاه اقتصادی و خودكفایی نیز از دیگر رازهای موفقیت این مجموعه است.
معاون محتوای شورای عالی فضای مجازی تاكید كرد: نكته بعدی كه ضامن موفقیت به شمار می آید توجیه اقتصادی است؛ یكی از ویژگی های گروه نشریات نبات این است كه توجه به محتوای بومی را در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته خوراكیان، هر امر فرهنگی مبتنی بر مصرف یك طرفه باشد پایدار نخواهد ماند و نتیجه بخش هم نمی شود.
معاون مركز ملی فضای مجازی كشور، گفت: نگاه فرصت محور موسسه فردای روشن كودك
«نبات» با شناخت درست فضای مجازی دست به اقدامات گوناگون زده و موفقیت های رو به جلو را برای این گروه نشریات و موسسه رقم زده است.
خوراكیان ادامه داد: تناسب بین موضوع و مخاطب از ویژگی های گروه نشریات نبات است كه توانسته محتوای ارزشمند انتخاب كند و مخاطب خود را بشناسد و محور دیگر بازخورد از مخاطبان این موسسه است.
وی تاكید كرد كه باید از تجزیه موفق اینگونه نشریات كه توانسته مخاطبان فراوان را از قشر كودك و نوجوان جذب كند بهره برداری كنیم تا چراغ راه و الگوی مفیدی برای دیگران باشیم.
در ادامه این نشست و مراسم مدیر موسسه فردای روشن كودك و گروه رسانه ها و نشریات نبات اظهار داشت: در نمایشگاه مطبوعات امسال و در بخش كودك و نوجوان، گروه نشریات نبات عنوان برتر را به خود اختصاص داد.
مجتبی سادات افزود: اكنون این گروه با همراهی تیمی با سال ها تجربه و دانش اندوزی و با استقبال فوق العاده مخاطبین توانسته با چاپ مجلات تخصصی و دارای رده بندی سنی، به اذعان صاحبنظران این حوزه موفق ترین نشریه كاملا خصوصی ایران به شمار آید.
وی ادامه داد: تمام تلاش گروه نشریات نبات این است كه خواندن و فكر كردن جزو لذت ها و سرگرمی های روزانه بچه ها باشد.
مدیر موسسه فردای روشن كودك و گروه رسانه ها و نشریات نبات اظهار داشت: آمارهای میدانی نشان می دهد مخاطب نبات حداقل روزی یك ساعت با مجله خود مشغول است و این یعنی، این گروه موفق بوده تا در بخش كوچكی از جامعه رشد فرهنگ مطالعه ایجاد كند.
در ادامه این مراسم با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، امیر خوراكیان معاون محتوای شورای عالی فضای مجازی و جمعی از اصحاب رسانه نرم افزار پلتفرم یكپارچه نرم افزاری شامل لانچر (اجراكننده اپلیكیشن)، فروشگاه اپلیكیشن (اپ استور) و اپلیكیشن ویژه كودك به عنوان بستری محتوایی برای ارائه خدمات پاك به كودكان در فضای مجازی رونمایی شد.
این پلتفرم نرم افزاری به عنوان یك سیستم عامل، بستری امن و مدیریت شده را برای استفاده كودكان از فضای مجازی در اختیار خانواده ها قرار می دهد. به نحوی كه محتوای كارشناسی شده دارای رده بندی سنی ایرانی – اسلامی و متناسب با فضای مجازی در اختیار كودكان و خانواده های آنها قرار می گیرد.
این بستر نرم افزاری امكان كنترل و نظارت والدین را روی گوشی و تبلت كودكان فراهم می كند و با نصب روی هر گوشی و تبلت كودك و یا گوشی والدین، تمامی محتوای قابل استفاده برای كودكان، قابل كنترل خواهد بود.
این پلتفرم نرم شامل اجزایی از جمله لانچر، اپ استور و اپلیكیشن و شبكه اجتماعی است كه این امكان را برای كودكان و خانواده ها فراهم می كند كه با نصب آن روی ابزار ارتباطی (دیوایس) دارای سیستم عامل IOS ، اندروید و ویندوز، در استفاده از فضای مجازی مدیریت زمان داشته باشند و خانواده ها بتوانند از نحوه استفاده فرزندانشان، گزارش گیری كنند.
یاددهی سبك زندگی، ایجاد پروفایل كاربری برای كودك و نیز امكان تولید محتوا و تعامل آن در شبكه اجتماعی از دیگر ویژگیهای اپلیكیشن نبات است كه با حمایت مركز ملی فضای مجازی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، توسط یك موسسه رسانه ای دیجیتالی در مركز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی شد.
نخستین اپ استور اختصاصی كودك كه امكان دانلود و نصب بیش بر 50 اپلیكیشن را برای كودكان ممكن كرده است و نیز دارابودن شبكه اجتماعی ویژه كودكان از دیگر ویژگیهای این سیستم عامل است.
فراهنگ ** 1355 ** خبرنگار: علی اكبر قزوینیان * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ