۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۳۰
کد خبر: 82443906
T T
۰ نفر
افغانستان از پاكستان خواست اجازه ندهد موضوع مهاجرين سياسي شود

كابل - ايرنا - وزارت امور مهاجرين افغانستان از دولت پاكستان خواست كه به توافق سه جانبه كابل – اسلام آباد و كميسارياي عالي امور پناهندگان پايبند بماند و اجازه ندهد موضوع مهاجرين افغان سياسي شود.

به گزارش ايرنا، وزارت امور مهاجرين افغانستان روز شنبه با انشتار بيانيه اي اعلام كرد كه پاكستان در سال هاي گذشته ميزبان ميليون ها مهاجر افغان بوده و اكنون نيز3.1 ميليون افغان داري مدارك مهاجرت و حدود 600 هزار مهاجر بدون مدارك مهاجرت در آن كشور زندگي مي كنند.
در اين بيانيه افزوده شده است كه دولت پاكستان در اين اواخر با اقامت مهاجرين داراي مدارك مهاجرت (PoR) تا پايان سال 2017 ميلادي و نيز ثبت نام مهاجرين بدون مدرك مهاجرت موافقت كرده است.
در بيانيه امده است كه در بيست و هشتمين نشست كميسيون سه جانبه، دولت افغانستان، پاكستان و كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل «UNHCR» كه در تاريخ 15 فوريه امسال در اسلام آباد برگزار شد، تفاهم نامه سه جانبه در اين زمينه به امضاء رسيد كه براساس آن هر سه طرف تعهد كردند كه بازگشت مهاجران بايد دواطلبانه باشد و از پديده مهاجرت به عنوان يك ابزار فشار سياسي استفاده نشود.
بر اساس اين بيانيه، دولت افغانستان در كنار استقبال از ميزباني و تعهدات تازه دولت پاكستان؛ از اسلام آباد انتظار دارد تا نسبت به رهائي افغان هاي دستگير شده در آن كشور با كابل همكاري كند.
براساس گزارش رسانه ها، دولت پاكستان پس از حادثه تروريستي در ايالت سند آن كشور، ده ها مهاجر افغان در مناطق مختلف اين كشور را بازداشت كرده است.
برخي گزارش ها نيز حاكي است كه پاكستان امروز (شنبه) مرز تورخم را به صورت يك طرفه باز كرد تا افغان هاي مهاجر را به افغانستان بازگرداند.
مرز تورخم در شرق و مرز چمن در جنوب افغانستان پس از حادثه تروريستي دو هفته قبل در ايالت سند به روي بازرگانان و مسافران افعان بسته شد.
آساق*291*1610

سرخط اخبار جهان