۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۷
کد خبر: 82438952
T T
۰ نفر
برگزاری بیستمین نادكاپ شریف با دو بخش جدید در اسفندماه

تهران- ایرنا- بیستمین دوره مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتكارات دانش آموزی شریف (نادكاپ شریف) با دو بخش جدید تحت عناوین 'جشنواره' و 'پرینتر سه بعدی' در روزهای 26 و 27 اسفندماه جاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، دبیر شورای سیاستگذاری مسابقات نادكاپ شریف از اضافه شدن بخش های جدیدی به این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: دانش آموزان حاضر در مسابقات امسال علاوه بر 6 بخش میكروالكترونیك و روباتیك، هوافضا، نانو و شیمی، نجوم و اخترفیزیك، زیست فناوری و اپلیكیشن نویسی اندروید، در دو بخش دیگر با عناوین 'جشنواره' و 'پرینتر سه بعدی' با یكدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
دكتر بیژن وثوقی وحدت، در خصوص ضرورت ها و اهداف برگزاری این رقابت گفت: در سیستم آموزشی فعلی، دانش آموزان با مشكلاتی از قبیل تاكید بر محفوظات و تمرین های تكلیفی زیاد، نبود توجه به تفاوت های فردی، انضباط سخت، برنامه درسی و جدول ساعات غیرقابل انعطاف برای فعالیت های كلاس، كمبود آشنایی مدرسان و اساتید با ویژگی های جوان و نوجوان خلاق، مواجه هستند كه مانع بروز فرصت خلاقیت در آنها می شود.
وی روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری، تاكید بر نمره دانش آموزان به عنوان ملاك خوب بودن، پذیرش كم ایده های جدید، فشار برای هم نوایی با دیگران و سكوت در مقابل اظهارنظر معلم و تاكید بر تفكر همگرا به جای تفكر واگرا را به عنوان دیگر موانع بروز خلاقیت در نوجوانان دانش آموز ذكر كرد.
وثوقی وحدت ادامه داد: ضرورت هایی از جمله فرصت لذت بردن از كار عملی برای پرورش خلاقیت، چشیدن طعم پیروزی در درس و آزمایش و اعتقادات و تفكرات، لذت حل مساله به شیوه های گوناگون در فرآیندی خلاقانه، استفاده از شیوه های مختلف تدریس از قبیل اكتشافی، آزمایشی، تحقیق و تالیف، گردش علمی و معلمان كارآمد حامی تفكر واگرا، توجه به رغبت ها و علایق متفاوت دانش آموزان و فرصت مناسب برای فعالیت یادگیری چندگانه، ما را بر آن داشت تا مسابقه ای با ویژگی های بیان شده طراحی كنیم.
استاد دانشكده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف درباره ویژگی های نادكاپ گفت: دانش آموزان در این مسابقات، ایده های خود را به نمایش گذاشته و با همسالان خود در رقابتی سازنده شركت می كنند، آنها به جای نشستن پشت رایانه ها در خانه و انجام دادن بازی های بعضا وارداتی و غیراخلاقی و غیرفرهنگی، ضمن آشناشدن با سرگرمی های علمی و آموزشی، خلاقیت های خود را در معرض دید قرار می دهند.
وثوقی وحدت، به سابقه برگزاری نادكاپ از سال 1385 تاكنون اشاره كرد و افزود: الگوی جدید ماموریتی در دانشگاه ها و مدارس، سال ها است كه از حوزه آموزش محوری و توسعه مهارت ها گذشته و حتی در حال گذشت از پژوهش محوری و توسعه خلاقیت است و در مرحله بعدی این الگو، بر استفاده از نوآوری در تجاری سازی تاكید شده است.
دبیر شورای سیاستگذاری مسابقات نادكاپ شریف پیش بینی كرد بیش از دو هزار دانش آموز در قالب هزار تیم در بیستمین دوره این مسابقات شركت كنند.
علمی**1055**1834
دریافت كننده: زینب كارگر ** انتشارهنده: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر