۲ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۲۸
کد خبر: 82438304
T T
۰ نفر
دبیركل سازمان بهره وری آسیایی: نهادها دنبال بهره وری پایدار باشند

توكیو- ایرنا- دبیركل سازمان بهره وری آسیایی گفت: سازمان ها فقط با برخورداری از بهره وری بالا نمی توانند در دنیای بی ثبات و تغییرپذیر كنونی با قدرت به فعالیت ادامه دهند؛ بلكه باید در اندیشه دستیابی به بهره وری پایدار باشند.

به گزارش ایرنا، «سانتی كانوكتاناپورن»* در مراسم آغاز دوره آموزشی «خلاقیت و ارتقای بهره وری در بنگاه های كوچك و متوسط برای متخصصان رسانه های جمعی» در دفتر سازمان بهره وری آسیایی در توكیو ژاپن گفت: بهره وری پایدار به معنای آن است كه سازمان ها با هدف قوی ماندن برای پیشبرد راهبردهای آتی باید دیدگاهی بلندمدت داشته باشند، برای مقابله با مخاطرات اقدام كنند و از فرصت ها برای رشد بهره وری بهره ببرند تا در یك آینده بسیار پیچیده و نامطمئن پایدار بمانند.
وی در سخنرانی خود با عنوان «بهره وری پایدار: بهره وری آینده» مشاركت بیشتر زنان و افراد دارای بیش از 65 سال در بخش كار، استفاده از كشاورزی مكانیزه و روباتیك (برای گذار صنعتی) و ماهرسازی شهروندان را فرصت هایی برای افزایش بهره وری دانست.
كانوكتاناپورن به تغییر تركیب جمعیتی، مصرف انرژی، فراگیری تلفن همراه و اینترنت، افزایش پهنای باند، انتشار دی اكسید كربن و ارتقای دانش در آینده اشاره كرد و افزود: برای دستیابی به رشد باید از فرصت های پیش رو استفاده كرد، ساختار كنونی صنعت را برهم زد و كالا یا خدمات بهتر ارایه كرد.
وی به فناوری های جایگزین درحال ظهور در دنیا مانند هوش مصنوعی اشاره كرد و گفت: اكنون ارزان ترین تلفن هوشمند به قیمت 10 دلار در آفریقا و آسیا وجود دارد. تا سال 2020 میلادی نیز 70 درصد مردم دنیا یك تلفن هوشمند خواهند داشت. این به معنای آن است كه همه به یك اندازه به آموزش در سطح جهانی دسترسی می یابند.

** سازمان بهره وری آسیایی؛ از آغاز تاكنون
مدیر بخش تحقیقات و برنامه ریزی سازمان بهره وری آسیایی نیز در این مراسم به تاریخچه تاسیس این سازمان اشاره كرد و گفت: این سازمان در سال 1961 با مشاركت هشت كشور چین، هند، ژاپن، نپال، پاكستان، كره جنوبی، فیلیپین و تایلند ایجاد شد و اكنون 19 عضو دارد.
به گزارش ایرنا، هنگ كنگ (1963)، ایران (1965)، سریلانكا (1966)، اندونزی (1968)، سنگاپور (1969)، بنگلادش (1982)، مالزی (1983)، فیلیپین (1984)، مغولستان (1992)، ویتنام (1996)، اندونزی (2002) و كامبوج (2004) بتدریج به این سازمان پیوستند.
«جوزلیتو برناردو»** هدف اصلی از تاسیس این سازمان را افزایش بهره وری كشورهای آسیایی با همكاری دوجانبه و كمك به توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی منطقه آسیا و پاسیفیك از طریق افزایش بهره وری اعلام كرد كه پنج نقش اساسی دارد:
تحقیق درباره نیازهای نوظهور كشورهای عضو برای افزایش بهره وری و تدوین برنامه های مناسب برای حمایت از اعضا، تسهیل مشاركت دوجانبه و چندجانبه بین اعضا و دیگر سازمان های خارج از منطقه، تحقیق راهبردی برای حمایت از سیاستگذاران كشورهای عضو در تنظیم تصمیم های اگاهانه مرتبط با بهره وری و رقابت، تقویت توانایی بهره وری ملی سازمان ها با آموزش و ارایه خدمات مشاوره ای و تسهیل جمع آوری، فرآوری و تبادل اطلاعات مرتبط با بهره وری بین اعضا و دیگر ذینفعان.
برناردو گفت: افق این سازمان برای سال 2020 تبدیل شدن به یك سازمان بین المللی در زمینه راهبری ارتقای بهره وری و توانمند كردن اقتصاد كشورهای عضو برای بهره وری بیشتر و ارتقای توانمندی رقابتی آنهاست.
جهت گیری های راهبردی این سازمان در افق 2020 نیز تقویت سازمان های بهره وری ملی، توسعه كمیته ها و بنگاه های اقتصادی كوچك و متوسط، رشد بهره وری با محور خلاقیت و ارتقای بهره وری سبز است كه ستون ها و راهبردهای اصلی برای رسیدن به این اهداف كشاورزی هوشمند، صنایع هوشمند و خدمات هوشمند به شمار می رود.

** تجربه یك شركت ژاپنی
به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست مدیرعامل شركت «اگریگیتور» ژاپن*** گفت: در این كشور تعریف بنگاه های كوچك و متوسط از نظر شمار كاركنان و سرمایه، بسته به نوع فعالیت از 50 نفر تا 300 نفر و از 50 میلیون ین تا 300 میلیون ین متفاوت است.
به گفته «یوكیتوشی تانو»****، 99.7 درصد شركت ها و 70 درصد مشاغل بخش خصوصی در ژاپن مربوط به بنگاه های كوچك ومتوسط است كه 55 درصد تولید ناخالص داخلی ژاپن را تامین می كنند.
وی اعلام كرد بیش از سه میلیون و 600 هزار بنگاه كوچك و متوسط در ژاپن با چالش هایی مانند فاصله با مشاغل بزرگ، كاهش فروش، وجود تجهیزات قدیمی، كمبود كارگر، سالخوردگی جامعه، رقابت فشرده و ركود سرمایه گذاری روبرویند كه با توجه به ممنوع بودن ورود نیروی كار خارجی، چالش اصلی در این كشور، كمبود كارگر و سالخوردگی جمعیت است.
به گفته وی، میانگین مالیات دریافتی از این بنگاه ها 15 درصد و میانگین نرخ سود وام این بنگاه ها كه در موسسه های مالی به طور رقابتی تعیین می شود، 2 تا سه درصد است اما میزان سود با توجه به ریسك هر شركت فرق می كند و هرچه عملكرد بهتر باشد نرخ سود پایین تر است.
این مدیر ژاپنی اعلام كرد نیمی از مشاغل كوچك و متوسط در این كشور كارخانه ای و بقیه آنها (مانند رستوران داری و آرایشگری) غیركارخانه ای است كه چالش عمده مشاغل غیركارخانه ای فقدان بازار صادراتی، رشد اندك بهره وری، نقص در ارایه خدمات و فروش است. مشاغل كارخانه ای نیز با افزایش صادرات، استفاده از فناوری اطلاعات و افزایش فروش به بهبود بهره وری می رسند.
به گزارش ایرنا، دوره آموزشی بازدید مطالعات چندكشوری با موضوع خلاقیت و ارتقای بهره وری در بنگاه های كوچك و متوسط برای متخصصان رسانه های جمعی با هدف آشنایی رسانه ها با عملكرد این بنگاه ها در اقتصاد كشورها برگزار شده است.
در این دوره پنج روزه نمایندگانی از رسانه های جمهوری اسلامی ایران، بنگلادش، كامبوج، هند، اندونزی، مالزی، مغولستان، نپال، فیلیپین، سریلانكا، تایلند و ویتنام حضور دارند.
..............................................................
* Santi Kanoktanaporn
** Joselito Bernardo
*** Aggregator Japan
**** Yukitoshi Tanno
اقتصام**1561**1961** گزارش: مژگان توانا** انتشار: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد