در بيشتر ساختمان هاي هرمزگان اصول ايمني رعايت نشده و نمي شود

بندرعباس- ايرنا- مديرعامل سازمان آتش نشاني بندرعباس با بيان اينكه آتش نشانان فقط مي توانند در خصوص رعايت مسايل ايمني تذاكرات لازم را بدهند، گفت: متاسفانه در بيشتر ساختمان هاي ساخته شده در هرمزگان اصول ايمني رعايت نشده و نمي شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فرجام دانش دوشنبه شب در نشستي كه به منظور دلجويي فعالان اقتصادي با جامعه آتشنشانان و با حضور هيات نمايندگان و هيات رييسه اتاق بازرگاني ، اصناف و تعاون هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: به نظر مي رسد بعد مادي قضيه تنها چيزي است كه به آن اهميت داده مي شود و بايد دانست كه اعطاي مجوزهاي غيركارشناسانه و ساخت و سازهاي غيراصولي باعث حوادث دلخراشي چون ستاره جنوب و هتل هرمز بندرعباس مي شود.
دانش با بيان اينكه در اطراف ساخت و سازهاي تجاري بندرعباس گاهي يك موتور هم نمي تواند تردد كند، اضافه كرد: چطور مي توان توقع داشت كه در زمان حادثه ماشين آتش نشاني بتواند از آن كوچه ها گذر كرده و تجهيزات خود را به محل حادثه برساند.
اين مقام مسوول تصريح كرد: پله هاي اضطراري برخي از مجتمع هاي تجاري نيز به عنوان انبار اجازه داده مي شود و اين در حالي است كه همين پله ها در زمان حوادث مي تواند جان افراد را نجات دهد.
وي بيان داشت: منافع اقتصادي تا آنجايي جاي خود را به مسائل ايمني داده كه گاهي برخي از انبوه سازان بعد از نصب تجهيزات ايمني در ساختمان و كسب مجوز پايان كار از آتش نشاني، تجهيزات را از ساختمان باز كرده و به ساختمان بعدي كه در حال ساخت است منتقل مي كنند.
دبير كميته آمادگي جسماني آتش نشانان كشور تاكيد كرد: تا زماني كه رعايت مسائل ايمني و نصب تجهيزات در ساختمان ها تنها با ديدگاه كسب مجوز و بعد از آن برداشتن اين تجهيزات از ساختمان و انتقال آن به ساختمان بعدي دنبال مي شود نمي توان منتظر حوادث تلخي نظير حادثه پلاسكو نبود.
وي ادامه داد: تا زماني كه شهرداري جلوي ساخت و سازهاي غيرمجاز و غيركارشناسانه را نگيرد و تنها به صرفه هاي اقتصادي يك پروژه نگاه شود بايد منتظر حوادثي نظير پلاسكو و بدتر از آن ماند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني بندرعباس اظهار كرد: عامل اصلي حوادثي نظير آتش سوزي در ساختمان هاي تجاري عدم رعايت اصول ساخت و ساز و نبود تجهيزات ايمني است.
وي ادامه داد:خلا قانوني كه آتش نشاني با آن روبرو است بايد حل و فصل و در صحن علني مجلس مطرح شود چرا كه تمام توان سازمان آتشنشاني در اخطاريه صادر كردن به صاحبان مجتمع ها خلاصه مي شود و هيچ قدرت اجرايي نداريم.
دانش با بيان اينكه فرهنگ مردم ما در بعد رعايت مسائل ايمني بسيار پايين است، بيان داشت: در تمام كشورهاي رو به توسعه و پيشرفته دنيا مسائل ايمني و بحث بيمه حرف اول را مي زند و ساختمان ها و خانه ها بيمه هستند ، در حالي كه در كشور ما به مسائل ايمني هيچ بهايي داده نمي شود.
دانش اضافه كرد:متاسفانه فرهنگ مردم در برخورد با حوادث نيز بسيار پايين و گاهي عذاب آور است و اين را مي توان به وضوح در صحنه حوادث ديد كه چطور عمليات امداد و نجات گاهي به خاطر فيلم برداري افراد با موبايل ها و ثبت لحظات مرگبار توسط آنها با تاخير مواجه مي شود.
وي تصريح كرد: چطور مي شود كه يك عده نجات جان هموطنان خود را در اولويت دوم قرار داده و فيلم گرفتن با موبايل را اولويت اول خود تعريف مي كنند و چطور مي شود كه عده اي به جاي باز كردن مسير براي انجام عمليات امداد و نجات مسير را سد مي كنند تا بتوانند از لحظات مرگ انسان ها و آتش گرفتن سرمايه آنها فيلم بگيرند.
اين مقام مسئول گفت: كافي است اين افراد خود را جاي افراد مصدوم و در خطر حادثه قرار دهند چرا كه ما گاهي به خاطر از دست دادن چندين ثانيه آن هم به دليل ازدحام جمعيت نتوانستيم جان يك انسان را نجات دهيم.
وي با اشاره به كمبودهاي تجهيزاتي در حوزه آتش نشاني، گفت: به عنوان مثال شهري همانند توكيو 83 هلي كوپتر مخصوص اطفا حريق دارد و 80 درصد از عمليات امداد و نجات توسط بالگردها انجام مي شود اما متاسفانه ما اين تجهيزات را نداريم و همكاران ما با كمترين امكانات به جنگ آتش مي روند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني بندرعباس گفت: ما در بندرعباس دستورالعمل انجمن آتش نشاني را تهيه و تصويب كرديم كه هيچ جاي ايران اين دستورالعمل را ندارند و اين دستورالعمل ها بايد به كمك اصناف نهادينه و اجرايي شود تا بتوانيم جلوي فعاليت و ساخت و سازهاي غيراصولي را بگيريم.
در پايان اين نشست هر يك از اعضا و سران سه اتاق بازرگاني، اصناف و تعاون به بيان ديدگاه هاي خود در اين رابطه پرداختند.
لازم به ذكر است، ساعت هفت و 30 دقيقه صبح روز پنجشنبه هشتم مردادماه سال گذشته مجتمع ستاره جنوب بندرعباس طعمه حريق شد كه در جريان آن 30 نفر مصدوم و سه نفر جان خود را از دست دادند.
در ساعت دو و 30 دقيقه روز جمعه نهم مردادماه پارسال نيز آتش سوزي ديگري در اتاق 213 هتل هرمز بندرعباس به وقوع پيوست كه در جريان اين حادثه بركت جوذري آتش نشان فداركار بندرعباسي جان خود را از دست داد و يكي كاركنان هتل نيز كه از روز وقوع حادثه با ضريب هوشياري بسيار پايين در بيمارستان بستري بود، عصر دوشنبه 12 مردادماه فوت شد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده

سرخط اخبار استان‌ها